۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
افزایش ۴۷ درصدی واردات نفت چین از عربستان در سال ۲۰۱۹
اداره کل گمرکات چین اعلام کرد

افزایش ۴۷ درصدی واردات نفت چین از عربستان در سال ۲۰۱۹

داده های گمرک چین نشان می دهد واردات نفت خام چین از عربستان به عنوان بزرگ ترین صادر کننده نفت به پکن در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۷ درصد افزایش داشته است.

به گزارش بازار این افزایش چشمگیر در واردات سالانه نفت چین از عربستان سعودی پس از استراتژی بازاریابی جدید آرامکو که توسط حکومت سعودی وضع شده رخ داده است. این استراتژی مبتنی بر امضای دو توافقنامه جدید بین عربستان و شرکت های پالایش خصوصی چینی است که از اواخر ۲۰۱۸ وارد بازار شده اند. پیش از این شرکت سعودی ارامکو فقط با شرکت های پالایش دولتی چینی و در قالب قراردادهای بلند مدت کار می کرد.

طبق اعلام اداره کل گمرکات چین واردات این کشور از نفت خام عربستان در سال ۲۰۱۹ در مجموع رکورد ۸۳.۳۳۲ میلیون تن یا ۱.۶۷ میلیون بشکه در روز را ثبت کرده به طوریکه محموله های ماه دسامبر ۶.۹۹ ملیون تن ثبت شده است.

این در حالی است که واردات چین از ایالات متحده که در پی جنگ تجاری بلند مدت بین دو کشور به شدت ضرر کرده بود در سال ۲۰۱۹ تقریبا نصف شده و در سایه عدم واردات در ماه دسامبر به ۶.۳۵ میلیون تن رسیده است.

از سوی دیگر چین در سال ۲۰۱۹ علیرغم فشارهای دولت امریکا مبنی بر توقف کامل خرید نفت از ایران بخشی از سطح خرید خود از تهران را حفظ نموده که طبق گزارش Refinitiv Oil Research بیشتر این نفت به سبد ذخایر دولتی چین پیوسته است

طبق داده های گمرکی چین در ماه دسامبر واردات نفت این کشور از ایران به حدود ۴۰۵ هزار تن رسید در حالیکه مجموع مقادیر سالانه واردات نفت ایران ۱۴.۷۷ میلیون تن برآورد می شود که چیزی معادل نصف مقدار واردات در سال ۲۰۱۸ است.

 

کد خبر: ۴٬۱۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha