۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
کالاهای اساسی در کورس گرانی؛ رشد قیمت‌ها ادامه دارد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد

کالاهای اساسی در کورس گرانی؛ رشد قیمت‌ها ادامه دارد

مشهد- با وجود اینکه قیمت کالاهای اساسی و موردنیاز مردم در طی روزهای گذشته به بالاترین رقم رشد خود رسید و بسیاری از خریداران و فروشندگان بر این باور بودند که بازار کشش قیمت‌های بیشتر را ندارد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که هم‌چنان قیمت‌ها روند افزایشی داشته و در شهریورماه نیز با سیر صعودی همراه بوده است.

بازار-گروه استان‌ها: بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی اقلام سبد خانوار همچون لبنیات، برنج، مرغ، گوشت، حبوبات و روغن از ابتدای سال دو تا سه بار رشد قیمت داشتند که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را نظیر افزایش کرایه‌های حمل‌ونقل، تورم، حقوق و دستمزد، کمبود نهاده با نرخ مصوب برای این گرانی‌ها مطرح می‌کنند.

افزایش چند باره نرخ کالاها برای اقشار ضعیف جامعه توجیه‌ناپذیر است چراکه با یک حساب‌وکتاب سرانگشتی درمی‌یابیم که افزایش نرخ محصولات هیچ‌گونه سنخیتی با درآمد خانوارها ندارد و ازآنجاکه روند صعودی قیمت، معادلات افراد برای خرید مایحتاج خود را بر هم ریخته، بسیاری از آن‌ها از آشفتگی بازار نگرانی‌هایی دارند، چراکه خبر افزایش ادامه‌دار برخی کالاها در بازار به گوش می‌رسد.

پیش‌بینی‌های غیرقابل‌پیش‌بینی
اسفندماه سال گذشته هم‌زمان با افزایش قیمت ۱۰ هزارتومانی حبوبات به ازای هر کیلو؛ معاون اقتصادی استانداری با تأکید بر این‌که باید بازار را مدیریت و تلاش کنیم که این مشکل افزایش قیمت رفع شود اظهار کرد: بسته بودن مرزها و جلوگیری از ورود مواد غذایی باعث این کمبود و افزایش قیمت بوده و الا ما در گمرک حجم بالایی از حبوبات راداریم که وارد نشده است و بلافاصله با بازگشایی مجدد این مشکل رفع می‌شود و به نظرم درنهایت تا یک ماه آینده این موضوع رفع شود!

گفتنی است هم‌زمان با این وعده معاون سازمان صمت خراسان رضوی نیز اعلام کرد که افزایش قیمت حبوبات در بازار مشهد کاذب و به دلیل هیجانات بازار از سوی مردم بوده و لذا هیچ‌گونه کمبودی در انبارها وجود ندارد و انبارها مملو از مواد غذایی است!

گفتنی است باوجوداینکه سیگنال‌های مثبت از طرف مسئولان بسیاری از مردم را چشم‌انتظار برای پائین آمدن قیمت‌ها گذاشته بود و بسیاری از مردم بر این باور بودند که حداقل انبار پر از مواد غذایی به همان قیمت قدیم در بازار عرضه خواهد شما اما چنین اتفاقی به وقوع نپیوست.

رابطه گرانی با تولید داخلی
علی رستم زاده یکی از توزیع‌کنندگان مواد غذایی در بازار مصلا مشهد به خبرنگار بازار می‌گوید: هر آنچه که نسبت به واردات کالاهای اساسی ازجمله حبوبات و یا برنج توسط تجار انجام پذیرفته مربوط به نرخ ارز قدیم است و اغلب برنج‌های توزیع‌شده در بازار به‌ویژه در سه‌ماهه ابتدایی سال مربوط به خریدهای گذشته و ارزان‌قیمت بوده است اما مشاهده می‌کنید که این کالاها به قیمت جدید در بازار به فروش رفته است.

این بنکدار مواد غذایی بابیان اینکه قیمت برنج هندی از هفت هزار تومان در حال حاضر به ۱۹۲ هزار تومان و حدود سه برابر قیمت رسیده است بیان کرد: به نظر سراغ گرانی را باید از دولت به عنوان ناظر و  واردکننده گرفت نه به دنبال عامل گرانی در بازار و سطح خرده‌فروشی‌ها گشت!

وی با اشاره به این موضوع که بخشی اعظم مشکلات ما به دلیل سیستم دلال‌بازی و اخلال در زنجیره توزیع است افزود: همین‌الان در اردبیل سیب‌زمینی را از کشاورز کیلویی یک هزار تومان هم نمی‌خرند اما در مشهد باید این محصول را چهار برابر قیمت خریداری کنیم.

این فروشنده مواد غذایی عنوان کرد: آیا سه هزار تومان افزایش قیمت در یک کیلو محصول به دلیل گرانی دلار و ارز است یا سیستم توزیع و نظارت؟!

رستم زاده گفت: تمام محصولاتی که در سه ماه ابتدایی سال در بازار عرضه‌شده تولید و یا خرید آن به قبل از این موج گرانی و کرونا بازمی‌گردد و لذا قیمت تمام‌شده یک‌سوم قیمت تولید در این روزها است اما مشاهده می‌کنید که تمام خریدهای قبل و تولیدات سال گذشته با نرخ امسال در بازار عرضه  به فروش رسید.

افزایش ۲۷ درصدی قیمت‌ها در یک ماه گذشته
سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بررسی روند افزایشی برخی کالاها به بازار گفت: از نیمه دوم مرداد ماه امسال تا نیمه دوم شهریور ماه بررسی‌ها نشان می‌دهد که اغلب کالاهای مصرفی از افزایش قیمت یک و هشت‌دهم تا ۲۷ درصدی همراه بوده است.

محمدجواد ساعدی بابیان اینکه در این مدت قیمت انواع لبنیات در بازار خراسان رضوی تغییری نداشته است عنوان کرد: در این مدت محصولات دیگر ازجمله روغن نباتی، روغن مایع، نخود، سیب‌زمینی و لوبیاچیتی نیز تغییر قیمت نداشته و شکر و گوجه‌فرنگی حتی به میزان پنج درصد کاهش قیمت داشته است.

از نیمه دوم مرداد ماه تا نیمه دوم شهریور ماه بررسی ها نشان می دهد  برخی از کالاهای اساسی و پرمصرف مانند برنج هندی، موز، چای، پیاز زرد، رب گوجه‌فرنگی، برنج پاکستانی، خرما، عدس، لپه، لوبیا و برنج ایرانی بین ۱.۸ تا ۲۷.۳ درصد افزایش قیمت داشتند

وی بابیان اینکه سایر کالاهای اساسی در این بازه زمانی با رشد قیمت همراه بوده است افزود: در همین راستا برخی از کالاهای اساسی و پرمصرف مانند برنج هندی، موز، چای، پیاز زرد، رب گوجه‌فرنگی، برنج پاکستانی، خرما، عدس، لپه، لوبیا و برنج ایرانی بین ۱.۸ تا ۲۷.۳ درصد افزایش قیمت داشتند.

وی اضافه کرد: در این مدت هم‌چنین قیمت تخم‌مرغ ۲۵.۵ درصد و گوشت گوساله ۳.۳ درصد افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: مقایسه قیمت برخی اقلام در خراسان رضوی طی یک‌ماهه گذشته با میانگین قیمت آن در کشور نشان می‌دهد قیمت گوشت مرغ، گوشت گوسفندی لاشه و گوشت گوساله در استان از میانگین قیمت آن‌ها در کشور کمتر، اما قیمت تخم‌مرغ، شکر، برنج پاکستانی و برنج هندی در استان از میانگین قیمت آن‌ها در کشور بیشتر بوده است.

سرپرست معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: در این مدت قیمت تیرآهن، نبشی، پروفیل فولادی سبک نیز با افزایش قیمت همراه بوده است اما قیمت میلگرد هشت، تیرآهن ۱۸ و شن کاهش‌یافته و سیمان‌سفید، روغن‌موتور، سیمان خاکستری، آجر، گچ سفید، میلگرد ۱۲ تغییر قیمت نداشته است.

کد خبر: ۴۱٬۳۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha