۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۱
زیان اقتصادی سیب زمینی کاران؛ باز هم مزرعه در انتظار خریدار نشست
بازار از اردبیل گزارش می‌دهد؛

زیان اقتصادی سیب زمینی کاران؛ باز هم مزرعه در انتظار خریدار نشست

اردبیل- هرچند به لحاظ کمی اردبیل ۲۰ درصد از سیب‌زمینی کشور را تولید می‌کند ولی سود اقتصادی این محصول استراتژیک حتی کفاف هزینه‌ها را نمی‌کند.

ونوس بهنود؛ بازار: در فصل برداشت محصول سیب‌زمینی به‌عنوان یکی از محصولات اصلی هرم غذایی، بار دیگر داغ دل کشاورزان تازه شده است.

کشاورز ازیک‌طرف حاصل زحمات چندماهه خود را برداشت می‌کند و از طرف دیگر قادر به فروش آن نیست. بخش عمده‌ای مزارع کشاورزی در سطح استان در حال برداشت محصولی است که بیشتر به زیان تولیدکننده تبدیل‌شده و نگرانی از فروش آن کابوس شبانه دستان پینه‌بسته است.

این در حالی است که موضوع بازار فروش سیب‌زمینی همه‌ساله در فصل برداشت تازه می‌شود و مدیرانی که افزایش محصول را پشت تریبون‌ها با صدای غرا اعلام می‌کردند در مرحله فروش سکوت و عزلت گزیده‌اند.

افزایش قیمت مواد اولیه تولید
یکی از کشاورزان روستای شیخ کلخوران می‌گوید امسال قیمت سیب‌زمینی در بازار برابر باقیمت تمام‌شده در بازار است. یعنی عملاً هیچ سودی نداریم.

رمضانی تصریح کرد: متأسفانه به برخی خریداران به قیمت پایین‌تر یعنی ۱۴۰۰ تومان در کیلو فروخته‌ایم. درحالی‌که قیمت تمام‌شده تولید هر کیلو بالغ‌بر ۱۵۰۰ تومان است.

وی اضافه کرد: بعد از برداشت محصول، تمامی سیب‌زمینی‌ها در انبار ذخیره می‌شود و در ابتدا به دلالان به فروش می‌رسانیم. کشاورزان به‌صورت مستقیم با سایر خریداران در ارتباط نیستند.

کشاورز دیگری در روستای نوجه ده تصریح کرد: قیمت بذر سیب‌زمینی با افزایش مواجه شده و کودی که ۴۰ هزار تومان می‌خریدیم امسال به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

علیزاده بابیان اینکه حتی کیسه‌ای که سیب‌زمینی در آن جمع شده و به فروش می‌رسد از ۷۰۰ تومان به ۲ هزار تومان افزایش قیمت داشته است، اضافه کرد: افزایش قیمت‌ها در حالی است که امسال سیب‌زمینی را ارزان‌تر از سال گذشته می‌فروشیم.

دلال‌بازی در سیب‌زمینی و خروج بدون ارزش‌افزوده
این کشاورز با یادآوری اینکه سال گذشته صادرات سیب‌زمینی به‌مراتب بهتر بود و باعث افزایش قیمت شد، ادامه داد: سال گذشته قیمت تا ۴ هزار تومان در کیلو رسیده بود اما امسال بیشتر از ۱۵۰۰ تومان نمی‌خرند.

علیزاده می‌گوید دلال‌ها در مزارع چانه زده و قیمت حداقلی را پیشنهاد می‌دهند. ما کشاورزان هم به خاطر اینکه نه خرید تضمینی و نه صادرات داریم، مجبور می‌شویم به قیمت پایین تن دهیم.

کشاورز دیگری در این خصوص تصریح کرد: دلالان سیب‌زمینی را به استان‌های دیگر می‌برند و آنجا گران‌تر به فروش می‌رسد اما برای کشاورز که تولیدکننده آن است، تولید این محصول هیچ سودی ندارد.

رحمتی افزود: مدیریت خریدوفروش محصولات کشاورزی ضعیف است و متأسفانه هیچ قیمت تضمینی پیشنهاد نمی‌شود.

به‌جای واردات خرید تضمینی در اولویت باشد
این کشاورز ادامه داد: بسیاری از روستاها دو محصول گندم و سیب‌زمینی می‌کارند. اما درحالی‌که دولت گندم به نرخ یک دلار وارد می‌کند که می‌شود ۲۵ هزار تومان، سیب‌زمینی تولیدی ما به قیمت ۱۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

وی با ابراز تأسف از اینکه کشاورزان به‌سختی، سیب‌زمینی را تولید و محصول را مراقبت می‌کنند، اضافه کرد: به‌جای واردات محصولات کشاورزی، دولت در سال جهش تولید، محصول تولیدی کشاورزان را باقیمت منصفانه خریداری کند.

عضو شورای اسلامی نوجه ده هم معتقد است اینکه محصولات کشاورزی تولیدی کشور دور ریخته می‌شود و در مقابل محصولات دیگری وارد می‌کنند به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست.

واهبی با اذعان به مشکلات زارعان اضافه کرد: در استان اردبیل محصولات کیفی تولید می‌شود اما زمانی گوجه‌فرنگی، زمانی سیب، زمانی سیب‌زمینی و زمانی سیر دورریز شده است و دلیل آن عدم تنظیم قیمت‌ها و زیان کشاورز است.

وی گفت: برای سیب‌زمینی هیچ قیمت تضمینی عنوان نمی‌شود و به‌جای اینکه این محصول باارزش افزوده به فروش برسد، باقیمت نازل از استان خارج می‌شود.

کارخانه تولید فرنچ فرایز در سکوت خبری
امسال تولید سیب‌زمینی در ۲۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اردبیل انجام‌شده است. به گفته مسئولان جهاد کشاورزی ۹۵ درصد محصول سیب‌زمینی کشت‌شده در استان اردبیل رقم آگریا و مابقی از ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا است. رقم آگریا به‌عنوان یکی از ارقام خوش‌خوراک با ماندگاری بالا قلمداد می‌شود.

میزان تولید سیب‌زمینی در اردبیل حدود ۸۰۰ هزار تن اعلام‌شده که از این میزان صرفاً ۱۸۴ هزار تن به مصرف داخلی می‌رسد.

جهاد کشاورزی خود را مسئول فروش نمی‌داند و عملاً سکوت اختیار کرده و در مرحله فروش کناره‌گیری کرده است. از طرفی تکرار این ارقام در سال‌های گذشته بود که موجب شد با تبلیغات گسترده و بوق در کرنا کردن برخی مسئولان کارخانه فرنچ فرایز با دریافت تسهیلات راه‌اندازی شود تا به‌عنوان یکی از صنایع تبدیلی سیب‌زمینی عمل کند.

به اذعان برخی کارگران این واحد تولیدی فعالیت آن چندان قابل‌توجه نیست.

تا به امروز نیز برخلاف تبلیغات گسترده این واحد تولیدی نتوانسته اعداد و ارقام ارزش‌افزوده سیب‌زمینی را با تغییر محسوس همراه سازد. مدیریت مجموعه هم حاضر به اعلام نظرات خود نیست.

چند کارخانه چیپس دیگر به‌عنوان سایر صنایع  تبدیلی سیب‌زمینی، نیز درمجموع نتوانسته‌اند در ایجاد ارزش‌افزوده و افزایش تولید ناخالص داخلی استان تأثیرگذار باشند.

احتمال دور ریز سیب‌زمینی با تعرفه‌های صادراتی
نتیجه غفلت در فروش به قیمت عادلانه و ناتوانی در ایجاد ارزش‌افزوده موجب شده تا خام فروشی سیب‌زمینی به یک آرزو تبدیل شود.

خام فروشی با صادرات هرچند همه‌ساله در لیست محصولات صادراتی استان اردبیل دیده می‌شود و در بین محصولات کشاورزی نیز بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است اما به تعبیر یکی از کشاورزان با افزایش تعرفه چندان استقبال نمی‌شود.

رستم پور تصریح کرد: درگذشته جوایز صادراتی برای صادرات سیب‌زمینی اختصاص می‌دادند و تعرفه هم مقبول بود اما با افزایش تعرفه کسی راغب صادرات نیست.

این کشاورز می‌گوید میزان تولید در مزارع سیب‌زمینی بالا است و کیفیت تولید امسال نیز قابل‌توجه است اما به دلیل مشکلات فروش احتمال دور ریز سیب‌زمینی وجود دارد.

با نزدیکی به پاییز کشاورزان می‌گویند درصورتی‌که مسئولان تصمیم عاجلی برای وضعیت فروش سیب‌زمینی اتخاذ نکنند، قیمت‌ها شکسته و باقیمت کمتر از هزینه تولید، عرضه خواهد شد.

در این خصوص علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی قول مساعد داده و گفته است به دنبال اصلاح قیمت خرید تضمینی است. اما محصولات کشاورزی عمری محدود برای فروش دارند و اتخاذ تصمیم بدون فوت وقت دغدغه این روزهای کشاورزان است که به آن‌ها اثبات خواهد کرد، مسئولان تا چه حد برای رفع مشکلات سیب‌زمینی‌کاران دغدغه مند هستند.

کد خبر: ۴۱٬۳۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha