۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
گرانی خودرو در بازار طبیعی است!
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

گرانی خودرو در بازار طبیعی است!

فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با توجه به محدودیت ظرفیت ساخت خودروسازان و بالا بودن تقاضا لذا اتفاقاتی مانند گرانی خودرو در بازار هم طبیعی است.

به گزارش بازار، حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره گرانی خودرو گفت: این روزها افزایش غیرمعقول قیمت خودرو همه را نگران کرده و واقعاً معلوم نیست که فرمان گرانی خودرو دست کیست.

وی افزود: از طرفی خودروسازان ادعا می‌کنند که تمام موجودی را به بازار عرضه می کنند و کانال غیررسمی برای عرضه ندارند که البته این ادعا هنوز راستی آزمایی نشده و از طرف دیگر تقاضا هم به دلیل موجودی و نقدینگی مردم بیشتر از نیاز به عرضه است.

فیروزی گفت: ثبت نام هشت میلیون نفری مردم برای خرید خودرو حاکی از این است که بخش عمده‌ای از تقاضاها کاذب و سرمایه ای است و معتقدم تا زمانی که موضوع نقدینگی تعیین تکلیف نشود و عرضه و تقاضا به تعادل نرسد این مشکل همچنان پابرجاست.

وی افزود: با توجه به محدودیت ظرفیت ساخت خودروسازان و بالا بودن تقاضا لذا اتفاقاتی مانند گرانی خودرو در بازار هم طبیعی است.

نماینده مجلس متذکر شد: البته خودروسازان هم در این قضیه مقصرند، زیرا بخشی از خودروها به دلیل نبود قطعه هم اکنون در پارکینگ دپو شده و تا زمانی هم که قطعات خودروها تکمیل نشود طبیعتاً قابل عرضه به بازار نیستند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین بحث نظارتی را هم در این خصوص بااهمیت برشمرد و گفت: مگر چند نفر در کشور هستند که در بازار خودرو فعالیت می کنند و آیا واقعاً امکان شناسایی این افراد و معاملات آنها وجود ندارد؟

چرا یک عده بدون پرداخت مالیات، یک شبه میلیاردی سود می کنند اما یک کارمند اول باید مالیات حقوقش را بپردازد و بعد حقوق دریافت کند!؟

این نماینده مجلس تصریح کرد: انتقاد اصلی ما در این مورد به خود دولت است چون برنامه منسجمی در اقتصاد کلان و خرد ارائه نکرده و مردم هم به خاطر بی اعتماد شدن به اقتصاد، در بخش تولید سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

فیروزی تفویض اختیار تنظیم دستورالعمل‌های اجرایی و آئین‌نامه‌ها به دستگاه‌های اجرایی را بزرگترین اشتباه دانست و گفت: این مقررات اجرایی است که روند اجرای قانون را تعریف می کند، اما وقتی نحوه اجرا به دست خود دستگاه بیفتد معلوم است که اجرا هم دچار مشکل می شود.

خودروساز عامل گرانی نیست
همچنین در ادامه این «گفتگوی اقتصادی»، ساسان قربانی، قطعه‌ساز و کارشناس صنعت خودرو گفت: عوامل بسیار زیادی در گرانی خودرو تاثیر دارند و نمی توان فقط خودروساز را عامل این گرانی دانست.

وی عامل اصلی گرانی خودرو در این مقطع زمانی را کاهش تولید می داند و می گوید: ما تا سه سال قبل حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال تولید، می کردیم اما در حال حاضر تولید کاهش پیدا کرده است.

قربانی مسائل مدیریتی در صنعت خودرو و وزارت صنایع و تحریم‌ها را هم در گرانی خودرو موثر خواند و افزود: مجموع این عوامل باعث بالارفتن قیمت خودرو شده و شاید در این میان دلال بازی هم موثر بوده است.

کارشناس صنعت خودرو از شرایط بسیار بد اقتصادی برای قطعه‌سازان سخن گفت و افزود: قیمت مواد اولیه ما ظرف پنج شش ماه اخیر سه برابر افزایش پیدا کرده است، اما هیچ کسی از قیمت مواد اولیه مورد نیاز مانند پلیمر و آلومینیوم سوالی نمی‌پرسد.

قربانی اظهارکرد: یکی از بلاهای صنعت خودرو ایران رقابتی نبودن این صنعت است، بنابراین ما اول باید این صنعت را رقابتی کنیم که تحقق این مهم هم نیازمند ارزیابی بحث قیمت، کیفیت و خدمات است.

کد خبر: ۴۱٬۳۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha