۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
توافق راهداری و بسیج برای محرومیت زدایی راه‌های روستایی

توافق راهداری و بسیج برای محرومیت زدایی راه‌های روستایی

‌در راستای محرومیت زدایی از چهره راه های روستایی کشور و در سال جهش تولید، تفاهم نامه همکاری میان سازمان بسیج سازندگی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای منعقد شد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر و رئیس این سازمان انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان بسیج سازندگی را در راستای استفاده از پتانسیل و توانایی‌های مشترک طرفین برای توسعه زیرساخت‌های روستایی و کمک به محرومیت زدایی از چهره روستاهای کشور برشمرد.

وی با بیان این که بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل کشور در حوزه حمل و نقل جاده‌ای و از بستر راه انجام می‌شود، افزود: در حال حاضر ۲۱۱ هزار کیلومتر انواع  راه آسفالته  و ۱۰۰ هزار کیلومتر جاده خاکی و شوسه به اشکال مختلف در سراسر کشور وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد با حمیت، درایت، مشارکت و همکاری متقابل و بهره گیری و استفاده بهینه از تجهیزات، امکانات و ماشین‌آلات سازمان بسیج سازندگی، بخش عمده‌ای از مشکلات راه‌های روستایی کشور حل و فصل شود و انعقاد این تفاهم نامه و اقدامات مشترک ناشی از آن، چراغ امیدی برای آبادانی و توسعه روستاها و رفع معضلات روستاییان شریف و تلاشگر کشورمان باشد.

بر اساس این گزارش سردار زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی نیز با اشاره به ظرفیت های بسیج سازندگی و سپاه در حوزه ماشین‌آلات و نیروهای انسانی و توانمندی های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای توسعه راه‌های روستایی کشور اظهار داشت: با بهره مندی از ظرفیت های طرفین اقدامات شایسته‌ای در راستای توسعه راه‌های روستایی و افزایش اشتغال، کارآفرینی و تسهیل و تسریع حمل محصولات کشاورزی برداشته شود.

وی ابراز امیدواری کرد قرار گرفتن این ظرفیت‌ها در کنار هم، منجر به رفع مشکلات مردم در مناطق روستایی شود و این رویه در استان‌ها تسری یافته و در سال ۱۳۹۹ و سال ۱۴۰۰، شاهد اجرای پروژه‌های توافق شده به صورت هم افزا و هماهنگ باشیم.

بر اساس این گزارش از رئوس مهم این تفاهم نامه احداث، توسعه و نگهداری راه شامل عملیات خاکی و آسفالت، ابنیه فنی و ساختمان های مربوط به راه و پل های مواصلاتی روستایی به عنوان یکی از سرمایه‌های ملی و عامل توسعه اجتماعی و اقتصادی در مناطق محروم و روستاهای بالای ۲۰ خانوار است که با همکاری سازمان بسیج سازندگی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و مشارکت‌های مردمی برای اجرای کامل زیرسازی، اجرای کامل آسفالت، اجرای کامل پی و پایه‌ پل های بالای ۲۰ متر و اجرای عرشه های ۲۰ متر و بالاتر اجرا خواهد شد.

بر اساس این خبر مدت زمان اجرای این تفاهم نامه دو سال است که در مناطق هدف، مشمول سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای) منطبق بر برنامه جامع محرومیت‌زدایی مردم پایه بسیج سازندگی قابل اجرا و با موافقت طرفین قابل تمدید خواهد بود.

این خبر حاکی است از جمله تعهدات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در این تفاهم نامه، تعیین  اولویت ها و تهیه فهرست پروژه ها برای برنامه ریزی و عملیات اجرای مشترک، واگذاری اجرای پروژه های راهسازی در مناطق هدف به بسیج سازندگی، نظارت بر حسن اجرای تعهدات مورد قبول بسیج سازندگی، برنامه‌ریزی لازم جهت اولویت بندی پروژه های هدف در استان‌های مذکور با مشارکت سازمان و بسیج سازندگی، تهیه و در اختیار قرار دادن پل های فلزی مواصلاتی در مناطق هدف مورد توافق است.

بر مبنای این گزارش همچنین اجرای دقیق و فنی پروژه ها مطابق بر نقشه ها و دستورالعمل های فنی سازمان راهداری توسط بسیج سازندگی، به کارگیری ظرفیت‌های مشارکت مردم و خیرین در احداث راه‌های روستایی، استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی و بسیج مهندسین بسیجی در اجرای پروژه با هزینه پایین و کیفیت بالا، به کارگیری ماشین آلات مهندسی سپاه و بسیج در احداث راه‌های روستایی و پل های مواصلاتی، کاهش هزینه های بالاسری با استفاده از توان نیروی انسانی و ماشین‌آلات سپاه و بسیج از تعهدات سازمان بسیج مستضعفین(بسیج سازندگی) است.

بر اساس این خبر با توجه به تفاوت در اولویت های استانی و ظرفیت و توان بسیج سازندگی و ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ها، نحوه همکاری و مشارکت بین طرفین در کمیته مشترک استان ها تعیین و تفاهم خواهد شد.

شایان ذکر است به منظور اجرای مفاد تفاهم نامه، کمیته ای متشکل از معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مدیر فنی و محرومیت زدایی سازمان بسیج سازندگی، مدیر طرح و برنامه و مالی بسیج سازندگی در ستاد مرکزی و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، مسئول سازمان بسیج سازندگی استان، مدیر فنی و اجرایی سازمان بسیج سازندگی استان در ستاد استانی تشکیل و نسبت به پیگیری و هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای مفاد تفاهم و رفع موانع اقدام خواهند کرد.

گفتنی است این تفاهم‌نامه در چهار ماده و یک تبصره و در سه نسخه تنظیم و به امضای طرفین رسید که هر نسخه حکم سند واحد اصلی را داشته و با  امضای طرفین قابل اجرا خواهد بود.

کد خبر: ۴۱٬۱۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha