۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۰
فعالیت منظم قدیمی‌ترین پایانه مرزی ایران در روزهای کرونایی
بازار گزارش می‌دهد؛

فعالیت منظم قدیمی‌ترین پایانه مرزی ایران در روزهای کرونایی

تبریز- پایانه مرزی جلفا به عنوان قدیمی ترین پایانه مرزی ایران این روزها هم از نظر تردد کالا و هم مسافر فعال بوده و تردد کامیون های باری حامل کالاهای صادراتی و وارداتی از این مرز رشد ۶۵ درصدی دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان های مهم صنعتی و اقتصادی کشور که طی سال های اخیر جایگاه ویژه ای در رونق صادرات داشته، با جمهوری آذربایجان و ارمنستان مرز مشترک دارد.

این استان پهناور دو پایانه مرزی در جلفا و نوردوز دارد، پایانه مرزی نوردوز در شهرستان جلفا ارتباط ایران با ارمنستان را از طریق پل احداث شده بر روی رودخانه ارس برقرار می کند و با آذربایجان نیز از طریق پایانه مرزی جلفا ارتباط زمینی امکان پذیر است.

پایانه مرزی جلفا به عنوان قدیمی ترین پایانه مرزی ایران در ۱۳۲ کیلومتری و پایانه مرزی نوردوز در ۱۹۰ کیلومتری تبریز واقع شده اند.

یکی از بهترین راه‌ها در جهت کسب سرمایه سرشار و جذب سرمایه گذار، استفاده بهینه از ظرفیت مرزی است

لازم به توضیح است که یکی از بهترین راه‌ها در جهت کسب سرمایه سرشار و جذب سرمایه گذار، استفاده بهینه از ظرفیت مرزی است و آذربایجان شرقی با داشتن مرز مشترک با کشورهای آذربایجان و ارمنستان می‌تواند به بهترین شکل ممکن برای کشور درآمدزایی داشته باشد و شرایط اقتصادی را به نحو مطلوبی سر و سامان دهد.

بدون شک لازمه توسعه و پیشرفت هر کشور استفاده بهینه از داشته‌ها است و در این بین با توجه به وجود مرزهای مشترک بسیار ایران و همچنین آذربایجان شرقی با همسایگان شمالی، جنوبی، شرقی و غربی می‌توان شرایط اقتصادی بسیار مطلوبی را در کشور ایجاد کرد.

تداوم فعالیت دو مرز زمینی آذربایجان شرقی
بررسی خبرنگار بازار از دو مرز آذربایجان شرقی حاکی از آن است که فعالیت آنها از نظر تردد مسافر و هم کالا ادامه دارد و مرز جلفا هم از نظر ورود و خروج کامیون ها و هم از نظر مسافر روزهای شلوغ تری از مرز نوردوز را سپری می کند.

البته تردد مسافر از این دو مرز استان با توجه به شیوع ویروس کرونا به صورت چشمگیری کاهش دارد ولی تردد کامیون طی پنج ماه اول امسال‌ از پایانه‌های مرزی آذربایجان‌شرقی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶ درصد افزایش دارد.

تردد ۵۷ هزار دستگاه کامیون از مرزهای آذربایجان شرقی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به متوسط افزایش ۴۶ درصدی تردد کامیون‌های ایرانی از پایانه‌های مرزی استان طی پنج ماه اول سال جاری گفت: امسال تردد کامیون‌ از مرزهای نوردوز و جلفا نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۶ و ۶۶ درصد افزایش یافت.

پایانه های مرزی جلفا و نوردوز در پنج ماهه اول سال۱۳۹۹ شاهد تردد بیش از۵۷هزار دستگاه وسائط نقلیه سنگین باری بودند

اروجعلی علیزاده ادامه داد: پایانه های مرزی جلفا و نوردوز در پنج ماهه اول سال۱۳۹۹ شاهد تردد بیش از۵۷هزار دستگاه وسائط نقلیه سنگین باری بودند.

وی افزود: در همین مدت میزان واردات و صادرات از مرز نوردوز ۳۸۰ هزار و ۶۰۰ تن و میزان کالای ترانزیت ورودی وخروجی از این مرز۲۱ هزار و ۲۰۰تن بوده است.

علیزاده ادامه داد: در این مدت بیش از ۳۵هزار و ۳۰۰ دستگاه کامیون ایرانی و خارجی از مرز نوردوز و ۲۱ هزار و ۷۰۰ دستگاه کامیون ایرانی و خارجی ازمرز جلفا تردد کرده‌اند.

کاهش ۹۵ درصدی تردد مسافر از مرزهای آذربایجان شرقی
علیزاده گفت: درهمین مدت میزان واردات وصادرات کالا از مرز جلفا ۱۲۵هزار و ۳۰۰ تن و میزان کالای ترانزیت ورودی وخروجی ازاین مرز ۱۳۷ هزار و ۴۰۰ تن بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت تردد مسافر دراین مرزها میزان تردد مسافر ۲۳هزار و ۹۰۰نفر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از۹۵ درصد کاهش داشته است.

بررسی ها نشان می دهد که در مجموع از دو پایانه مرزی استان طی پنج ماه اول امسال بیش از نیم میلیون تن کالا واردات و صادرات شده است.

مرزهای آذربایجان‌شرقی درآمدزا است
سخنگوی مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: مرزهای این استان درآمدزا است و نباید مسئولان نسبت به این موضوع مهم غفلت کنند.

سید علی موسوی توجه ویژه به ظرفیت مرزها را گامی مهم در حل مشکلات اقتصادی و رونق اشتغال در کشور و استان خواند و گفت: با توجه به مرز مشترک آذربایجان شرقی با چند کشور، می‌توان از ظرفیت‌های موجود درآمد بسیاری را نصیب کشور و استان کرد.

دولت وظیفه دارد با استفاده از ظرفیت مرزها گشایش اقتصادی ایجاد کرده و شرایط امروز کشور را بهبود بخشد

وی ادامه داد: دولت وظیفه دارد با استفاده از ظرفیت مرزها گشایش اقتصادی ایجاد کرده و شرایط امروز کشور را بهبود بخشد.

او افزود: بالا رفتن نرخ اشتغال و کاهش نرخ بیکاری از مزیت‌های توجه ویژه به مرزها است که می‌توان با رونق دادن به آن‌ها و ایجاد بازارچه‌های مرزی، بسیاری از جوانان جویای کار را به شغلی مناسب و پردرآمد رساند و شرایط امروز کشور را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید.

پایانه‌های مرزی آذربایجان‌شرقی نقش مهمی در توسعه ترانزیت دارند
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس نیز در این خصوص گفت: پایانه‌های مرزی جلفا و نوردوز در تبادل کالا و توسعه ترانزیت و حمل و نقل در حوزه کشورهای شمال‌غرب کشور نقش مهمی ایفا می کنند.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی افزود: این پایانه‌ها علاوه بر تسهیل روند تردد مسافر و حمل و نقل کالا نقش اساسی در رونق اقتصادی استان آذربایجان شرقی بر عهده دارند.

وی اظهار داشت: شیوع کرونا در کشور و کشورهای همسایه و اعمال ممنوعیت و محدودیت در رفت و آمدهای مرزی موجب کاهش تردد مسافران و حمل و نقل کالا از پایانه‌های کشور شد و پایانه‌های مرزی جلفا و نوردوز نیز از این آسیب در امان نماند.

با تمام این اوصاف باید با رفع محدودیت های موجود در تردد و حمل و نقل کالا، پایانه‌های جلفا و نوردوز در کنار انجام فعالیت‌های روزمره خود به دنبال توسعه حمل و نقل بین المللی باشند.

کد خبر: ۴۱٬۰۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha