۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
کشت کلزا در ۴ هزار هکتار از مزارع کردستان
رییس جهاد کشاورزی کردستان خبر داد

کشت کلزا در ۴ هزار هکتار از مزارع کردستان

کردستان- رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی برای کشت کلزا در استان طی سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ چهار هزار هکتار است.

به گزارش خبرنگار بازار، محمد فرید سپری بعدازظهر شنبه در نخستین جلسه ستاد دانه های روغنی کردستان که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل شد، با اشاره به اینکه تعداد بهره‌برداران کلزا در استان ۳۱۳ نفر است، اظهار داشت: میزان سطح ابلاغی به استان برای کشت کلزا چهار هزار هکتار است که بذر مورد نیاز برای کشت در این میزان سطح ۲۰ هزار کیلوگرم است.

وی با اشاره به اینکه عملکرد کلزا در هر هکتار مزارع استان دو هزار و ۱۷۵ کیلوگرم است، اضافه کرد: براساس برآورد انجام شده اگر کل سطح ابلاغی در استان محقق شود سال آینده هشت هزار و ۷۰۰ تن کلزا در استان تولید می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: در برنامه ابلاغی بیشترین سطح زیر کشت کلزا در شهرستان‌های دهگلان و قروه هر کدام یک هزار هکتار، سقز و کامیاران نیز هر کدام ۶۰۰ هکتار و در مریوان هم ۳۰۰ هکتار  است.

کشت کلزا تا دهه اول مهرماه در کردستان انجام می شود
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: اهمیت کشت دانه های روغنی در کشور به منظور کاهش وابستگی به واردات روغن بر کسی پوشیده نیست.

محمد صالح احمدی با اشاره به اینکه وزارت جهادکشاورزی برنامه ریزی دقیقی در خصوص کشت دانه های روغنی تدوین و به استان ها ابلاغ کرده است،اضافه کرد: کشت دانه های روغنی به ویژه کلزا می تواند برنامه کشت را در استان متعادل کند.

وی افزود: برنامه ابلاغی امسال به استان کشت کلزا در سطح چهار هزار هکتار در مناطق مستعد این محصول شامل قروه، دهگلان، کامیاران، مریوان و سقز است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه کشت و توسعه کلزا باعث افزایش و پایداری تولید در محصولات کشاورزی می شود، گفت: از نیمه دوم شهریور تا دهه اول مهر امسال در استان اقدام به کشت پاییزه کلزا می شود.

احمدی یادآور شد: اقداماتی برای ورود کلزا به کشاورزی قراردادی انجام شده و تاکنون جلساتی با یکی از مجتمع های کشت و صنعت روغن در یکی از استان های همجوار تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای هر کیلوگرم کلزا  در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ، ۹ هزار و ۸۰۰ تومان است، اظهار داشت: این مجتمع کشت و صنعت قرار شده ۵ درصد بیش از قیمت تضمینی اقدام به خرید محصول از کلزاکاران استان کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: این مجتمع اقدام به بیمه کردن کلزا و و برای خرید نهاده و عملیات آماده سازی زمین هم به هر کشاورز ۱۵ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض اعطا می کند.

کد خبر: ۴۰٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha