۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
کدام شرکت می تواند اولین واکسن را به بازار عرضه کند؟
اتحاد جهانی برای تولید واکسن ادامه دارد

کدام شرکت می تواند اولین واکسن را به بازار عرضه کند؟

بعد از مشاهده بیماری یکی از دریافت کنندگان واکسن شرکت آکسفورد، سومین مرحله از آزمایشهای بالینی این شرکت در تمامی دنیا به طور موقت متوقف شده است. طبق گفته دانشمندان این مساله در جریان تولید واکسن عادی است و بعد از چند هفته آزمایشها ازسرگرفته می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: توقف سومین فاز از آزمایشهای بالینی واکسن کرونای شرکت آکسفورد به دلیل بیمار شدن یکی از دریافت کنندگان واکسن آزمایشی این شرکت مهمترین خبری است که در این روزها شنیده می شود. خبری که برای تمامی مردم دنیا باعث نگرانی شده است. از یک طرف نگران هستند اصلی ترین و مهمترین شانس تولید واکسن در دنیا یعنی شرکت آکسفورد خبر از نا موفق بودن سومین مرحله از آزمایشهای خود بدهد و درگیری جهان با این ویروس مرگبار ادامه داشته است و از طرف دیگر نگران این هستند که به دلیل فشارهای سیاسی دولتها، پروسه تولید واکسن تسریع شود و به بسیاری از عوارض جانبی بی توجهی شود. اما پژوهشگران آکسفورد هر دو مساله را رد کرده اند و این نگرانی ها را بی مورد می دانند.

ایندین اکسپرس در گزارش خود در مورد توقف سومین مرحله از آزمایشهای بالینی آکسفورد به مرکز مطالعات و تولید واکسن هند سوال کرده است  آیا این اتفاق به معنای این است که واکسن تولیدی شرکت آکسفورد نا ایمن است یا خیر؟

طبق گزارش منتشر شده توسط این رسانه هندی این توقف موقتی است  و تنها به این منظور ایجاد شده است تا شرکت اکسفورد اطمینان یابد، بیماری فرد به واکسن ارتباطی ندارد.  در این رسانه آمده است: «با وجود اینکه نمی توان در مورد ایمنی یا عدم ایمنی واکسن در شرایط کنونی صحبت کرد ولی اینکه از  میان بالغ بر ۱۰ هزار نفری که واکسن را دریافت کرده اند تنها یک نفر با این عارضه روبرو شده است، مساله قابل تاملی است و احتمال اینکه این بیماری ارتباطی به واکسن نداشته باشد بسیار زیاد است.»

توقف موقتی سومین مرحله از آزمایشهای بالینی امری عادی است
فایننشال تایمز در این مورد نوشت: «بررسی ها نشان می دهد در طول تاریخ بارها ما شاهد توقف موقتی آزمایشهای بالینی واکسن ها برای اطمینان از کارایی و عدم وجود اثر منفی در آنها بودیم. در حالت کلی هدف اصلی از انجام سومین مرحله از آزمایشهای بالینی مطالعه تاثیر آن روی تعداد زیادی از افراد است. دانشمندان می خواهند بدانند آیا  واکسن روی بدن افراد تاثیر مخرب دارد یا خیر و تنها از طریق تزریق روی شمار زیادی از افراد به این مهم دست پیدا می کنند.»

این نشربه در مورد توقف این آزمایشها نوشت: «توقف موقتی سومین مرحله از آزمایشهای بالینی آکسفورد  این اطمینان را به دنیا داد که شرکتهای داروسازی تنها در صورتی واکسن را برای تایید به سازمان های بین المللی عرضه می کنند که از کارایی آن اطمینان داشته باشند. بسیاری معتقدند این خبر برای افکار عمومی در دنیا، خبر خوبی بوده است و شاید اعتماد مردم به سیستم بهداشتی و درمانی دنیا را احیا کند.»

باید در نظر داشت که شرکت آکسفورد سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را در تمامی کشورها تعطیل کرده است. فردی که بعد از دریافت واکسن بیمار شده است زنی است که با مشکلات عصبی شدید مواجه شده است ولی هنوز ارتباط بیماری وی با واکسن آکسفورد به اثبات نرسیده است. اگر این ارتباط کشف نشود، آکسفورد آزمایشها را از چند هفته دیگر دوباره از سر می گیرد و نتیجه نهایی در انتهای اکتبر مشخص می شود.

دیگر واکسن ها در چه مرحله ای هستند؟
حال سوال اصلی این است که کدام یک از واکسن های موجود در بازار می توانند ما را به پایان این پاندمی امیدوار کنند؟ نشریه بیزینس تودی در گزارش خود از اخبار منتشرشده در مورد واکسن سینوواک چین نوشته است. طبق این گزارش سومین مرحله از آزمایشهای بالینی این واکسن در جریان است و تا کنون تمامی آمارها از کارایی و اثر بخشی این واکسن حکایت دارد. تا کنون شمار زیادی از داوطلبان در کشورهای برزیل و مکزیک و عربستان سعودی واکسن را دریافت کرده اند و هیچ عارضه منفی مشاهده نشده است. شهردار سایو پایولو هم در گزارشی رسما از نتایج امیدوارکننده واکسن روی داوطلبان برزیلی صحبت کرد و اعلام کرد که شخص وی هم از این واکسن استفاده خواهد کرد. برزیل پیش بینی کرده است  واکسن شرکت سینوواک  را تا اوایل دسامبر سال جاری در اختیار داشته باشد و تزریق عمومی آن را شروع کند. تا کنون این واکسن به  تمامی کارکنان شرکت سینوواک و خانواده های انها تزریق شده است و کادر درمانی و مرزبانان چینی هم  این واکسن را دریافت کرده اند. در رسانه های چینی هیچ اطلاعاتی در مورد تاثیر منفی واکسن روی افراد گزارش نشده است. برخی بازگشت مردم به زندگی عادی در کشور چین  و از سر گیری فعالیتهای اقتصادی در این کشور را به همین واکسیناسیون نسبت می دهند.

واکسن های امریکایی و اروپایی دیگری هم در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی قرار دارند و در مورد آنها هم هیچ گزارشی از عوارض جانبی آزار دهنده یا بیمارشدن افراد ارایه نشده است. یکی از این شرکتها، شرکت داروسازی مدرنا است که به همراه شرکت پی فایزر نیمی از راه برای اتمام سومین فاز از آزمایشهای بالینی را طی کرده است و آمارها هم از اثر بخشی واکسن آنها حکایت دارد. این دو شرکت داروسازی اعلام کرده اند نتایج  نهایی واکسن را در نیمه اکتبر سال جاری منتشر می کنند و در صورت مثبت بودن نتایج، عرضه آن به سرعت شروع می شود.

کد خبر: ۴۰٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha