۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
کاهش شدید آب سفره‌های زیرزمینی تا ۵سال آینده در ایران/ بحران خشکسالی در روستاهای قم
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد؛

کاهش شدید آب سفره‌های زیرزمینی تا ۵سال آینده در ایران/ بحران خشکسالی در روستاهای قم

قم - حجت الاسلام ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: با توجه به شرایط ۵ سال آینده ایران و قرار گرفتن کشور در اقلیم خشک، آب سفره‌های زیرزمینی به شدت رو به کاهش رفته است.

به گزارش بازار، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری پیش از ظهر پنج‌شنبه در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان قم که در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، بیان کرد: باید به مقوله آب با دو نگاه ملی و استانی نگاه کنیم؛ ایران جزو کشورهای کم آب با بارندگی‌های کم قرار دارد و تا ۵ سال آینده هم با توجه به افزایش جمعیت، سفره‌های زیرزمینی آب آن‌ها به شدت رو به کاهش است و انتقال آب از سرشاخه‌ها هم پرهزینه است.

وی افزود: آب قم هم برای شرب و هم برای صنعت به دلیل شوری نامناسب است و نمی‌توان از آن استفاده کرد؛ شرایط کنونی قم بسیار وخیم است؛ هرچند اکنون قم با توجه به بارندگی‌های اخیر در دوران ترسالی قرار گرفته است ولی تنها ۵ سال ادامه دارد و باید برای آینده قم برنامه‌ریزی کرد.

کمبود آب در برخی روستاهای قم
به گفته نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، فعالیت‌های صورت گرفته برای تأمین آب روستاها مطلوب است در حالی که تا چند سال گذشته روستاهای قم با محدودیت شدید آب روبرو و با تانکر آبرسانی می‌شدند ولی در بخش قمرود در برخی روستاها از جمله دستجرد و روستاهای محور قمرود و ۲ روستای کهک با کاهش شدید آب روبرو هستند باید در اجرای طرح‌های آبرسانی پدافند غیر عامل در اولویت قرار گیرد و در مجلس مجمع نمایندگان به طور جدی پیگیر مسائل آب روستاهای استان هستند.

اختصاص ۵ درصد از اعتبارات دستگاه‌های اجرایی به پدافند غیر عامل
وی در بخش دیگری از سخنان خود به پدافند غیرعامل و توجه به آن در اجرای پروژه‌ها اشاره و بیان کرد: طبق قانونی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است ۵ درصد از اعتبارات دستگاه‌های اجرایی باید به پدافند غیر عامل اختصاص یابد و با دستگاه‌هایی که این قانون را اجرا نکنند برخورد خواهد شد.

حجت الاسلام ذوالنوری با تأکید بر اینکه باید به طور جدی پیگیر مشکلات فاضلاب استان قم باشیم، گفت: اکنون ۴۵ متری شهید صدوقی، خیابان امام و هم‌چنین قسمتی از منطقه پردیسان با مشکلات فاضلاب روبرو هستند هرچند کارهای خوبی در زمینه فاضلاب پردیسان صورت گرفته است.

کد خبر: ۴۰٬۷۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha