۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
رشد بازار مسکن، دلار و سکه در پی اُفت بورس قابل پیش‌بینی است
کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

رشد بازار مسکن، دلار و سکه در پی اُفت بورس قابل پیش‌بینی است

شاهرود- صالحیان، کارشناس اقتصادی بابیان اینکه کاهش و افت شدید بورس یا بهابازار می‌تواند بازارهای هم‌عرض را تقویت کند، گفت: در هفته جاری و آتی می‌توان رشد بازار مسکن، دلار و سکه را پیش‌بینی کرد کما اینکه در همین دو، سه روز اخیر نیز رشد چشم‌گیری یافته‌اند.

علیرضا صالحیان در گفتگو با خبرنگار بازار، بابیان اینکه افت شدید بورس سبب می‌شود تا بازارهای سرمایه‌گذاری هم‌عرض آن رشد کنند، تأکید کرد: بازار مسکن، دلار و سکه محبوب‌ترین بازارها برای ایرانیان در کنار خودرو هستند که البته خودرو به دلیل عدم تحویل به‌موقع کمی راغب کمتر از دیگر بازارها دارد.

وی بابیان اینکه پیش‌بینی می‌شود رشد سکه، دلار و حتی خودروها به‌خصوص خارجی‌ها و مسکن ادامه نیز یابد، تأکید کرد: مردم وقتی یک‌بار از بورس ضربه بخورند دشوار است که بتوان دوباره آن‌ها را متقاعد کرد که این ضررها می‌تواند گذرا باشد و دوباره رونق به بورس بازگردد.

قیمت کارخانه‌ها به روز شده نه اینکه ارزش کارخانه ها بیشتر شده باشد
این کارشناس بابیان اینکه درافت بورس دو عامل مؤثر بودند که نخست به‌روزآوری قیمت کارخانه‌ها و تجهیزاتشان است که دولت به‌گونه‌ای آن را بیان کرد که مردم فکر کردند سهام و ارزش کارخانه‌ها صدها برابر شده درصورتی‌که واقعیت این‌گونه نبود و دوم عامل عدم توانمندی در تولید به دلیل موانع آن در سطح کشور بود که نتوانست سود سهام‌داران را با تولید جبران کند.

صالحیان بیان کرد: این وضعیت قابل پیش‌بینی بود مشخص است کارخانه‌ای که کل دارایی و زمین و ملک و املاکش ۱۰ میلیارد تومان هم نیست یک‌باره ۵۰ میلیارد تومان سهام می‌فروشد و درنتیجه وقتی کارخانه همان ۱۰ میلیارد تومان می‌ارزد با همان میزان تولید سابق، نمی‌تواند از بار این فشار مالی بیرون بیاید. زمانی می‌توانید سود دهید که بتوانید تولید را افزایش دهید اما بسیاری از کارخانه‌های بزرگ نمی‌توانند تولید را ارتقا دهند چه برسد به متوسط‌ها و کوچک‌ها

وی بابیان اینکه مردم این روزها به دلیل افت بازار بورس به سمت سکه و طلا و همچنین دلار و ماشین و خانه روی می‌آورند، بیان کرد: واقعاً نمی‌توان پیش‌بینی کرد و به مردم گفت که مثلاً بورس به رونق خود بازمی‌گردد یا خیر زیرا هیچ علم اقتصادی در ایران جواب نمی‌دهد!

ضرورت سرمایه گذاری عاقلانه
این کارشناس بابیان اینکه سرمایه عاقلانه در بورس یک دویستم سرمایه است اما وقتی فردی خانه اش را می فروشد و در چنین بازار پر ریسکی می گذارد چه توقعی باید داشته باشد؟ مردم در حالی دولت را مقصر می دانند که قصور خودشان را فراموش کرده اند مگر اصل سرمایه‌گذاری این است که خانه و ماشین و طلا و ... را بفروشید و یکباره بر روی کارخانه ای که اصلا نمی دانید در کجای ایران است سرمایه‌گذاری کنید؟

صالحیان بیان کرد: مردم باید در کنار نقد دولت و ساختار اقتصادی یک سوزن هم به خودشان بزنند کجای دنیا ادم ها تمام سرمایه شان را روی یک کار با این شدت ریسک که چیزی شبیه قمار است می گذارند؟ در نهایت نیز باید گفت همانطور که همه سرمایه ها را سمت بورس روانه کردن اشتباه است امروز هم بیرون کشیدن تمام آن و روانه ساختنش سمت بازار دلار و سکه و ماشین و خانه هم اشتباه است زیرا هرگز مردم را به سود واقعی نمی رساند و فقط التهاب بازار را افزایش می دهد.

وی افزود: یکبار دیگر نیز چندی پیش با خبرگزاری شما مصاحبه ای داشتنم و ذکر کردم پول معقول سرمایه گذاری در بورس یک دویستم سرمایه یا سه درصد سود سالانه است لذا مردم امروز در حالی معترض هستند که خودشان هم قاعده بازی را رعایت نکرده اند از طرف دیگر همین بازی بورس را در طلا و دلار هم دنبال می کنند یعنی بجای گذاشتن یک دویستم پولشان در بازار طلا یکباره ماشین و خانه زیرپایشان را می فروشند که معقول نیست.

کد خبر: ۴۰٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بی طرف IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      0 0
      یک دویستم . اوی عجی کارشناسی انهم سود3 درصد سالیانه . یعنی انکه 5 میلیارد سرمایه دارد 25 میلیون تومن انرا برود ملک یا طلا بخرد برای بازدیهی 3 درصد اوههه این یارو دیگه کیه مغز متفکر. خودش هم همینکار را میکند؟