۲۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۱
کشاورزان همدانی چشم انتظار تعدیل قیمت کود شیمیایی
بازار گزارش می‌دهد؛

کشاورزان همدانی چشم انتظار تعدیل قیمت کود شیمیایی

همدان- این روزها در حالی کشت پاییزه محصولات کشاورزی در پیش است که افزایش افسارگسیخته قیمت کود شیمیایی موجب نگرانی کشاورزان شده چراکه استفاده از کود شیمیایی با این قیمت نه تنها کشاورزان را به سختی می‌اندازد بلکه گرانی‌ها بر بازار نیز اثر گذار خواهد بود و قیمت تمام شده محصولات کشاورزی را با جهش قابل توجه همراه خواهد کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: قیمت کود شیمیایی در آستانه شروع کشت پائیزه محصولات کشاورزی پنج تا ۱۰ برابر شد به نوعی که طبق آمارهای منتشر شده، قیمت هر کیسه سوپر فسفات ۳۳۰ هزار تومان، دی آمونیام فسفات ۴۵۰ هزار تومان، کلرو پتاسیم ۵۰۰ هزار تومان و سولفات پتاسیم ۵۳۰ هزار تومان تعیین و توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به واحدهای فروش اعلام شده است.

در این ابلاغ قیمت جدید انواع کودهای کشاورزی اعلام شده در مقایسه با سال قبل افزایش ۴۰۰ تا ۷۰۰ درصدی داشته است و این درحالی است که مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قیمت کود را دارای ۴۰۰ درصد افزایش قیمت اعلام کرده ولی در مقایسه نرخ‌های جدید کود مشخص می‌شود که قیمت آنها در مقایسه با ماه‌های ابتدای سال ۹۸ بیش از ۴۰۰ تا ۷۰۰ درصد جهش دارد.

در این راستا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه از ۶۰۰ هزار تن کود مورد نیاز فسفات و پتاسیم تنها ۱۵۰ هزار تن در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: از سه میلیون تن کود مورد نیاز اوره ۲.۴ میلیون تن در داخل کشور به عمل می‌آید، اما افزایش قیمت این قبیل محصولات تهدیدی برای تولید محصولات کشاورزی است.

محمد حسینی با بیان اینکه بر اساس تبصره ۱۴ قانون بودجه یارانه برای کود شیمیایی پیش‌بینی شده بود، گفت: دولت در سال ۹۹ یارانه کودهای شیمیایی را حذف کرده که در این زمینه کمیسیون کشاورزی و کمیسیون برنامه و بودجه باید به آن بپردازند و دولت هم در این زمینه پاسخگو باشد.

اما به راستی این روزها که شوک افزایش قیمت کود شیمیایی را شاهد هستیم، چه برنامه‌های اجرایی و چه روندی را باید در پیش گرفت؟ در سال جهش تولید هستیم، استفاده کمتر کشاورزان از کودهای شیمیایی می‌تواند موجب کاهش عملکرد و تولید محصولات شود، از یک سو با این روند افزایشی قیمت کود شیمیایی شاهد افزایش قیمت محصول تمام شده نیز خواهیم بود، حال باید در این مسیر به چه نحوی قدم برداشت؟ برنامه‌های ترویجی را باید در پیش گرفت یا دست روی دست گذاشت و با دلسردی قدم در مسیر کشت پاییزه برداشت و یا چشم انتظار تعدیل قیمت‌ها و اصلاح آنها بود؟ این روزها چه مسیری در پیش گرفته شده است؟

با این تفاسیر، در این راستا برآن شدیم تا گفتگویی با علی بایگانه، مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان؛ ابوالقاسم سوزنچی، رئیس سابق خانه کشاورزی استان همدان و کشاورز همدانی و نسرین دانشمند، کارشناس کشاورزی ترتیب دهیم.

این نگرانی وجود دارد که به سبب شوک قیمتی ایجاد شده کود کمتری از سوی کشاورزان مصرف شود و در این راستا کاهش عملکری را شاهد باشیم

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان در این راستا از افزایش ۵ و ۶ برابری قیمت کود شیمیایی خبر داد و گفت: این نگرانی وجود دارد که به سبب شوک قیمتی ایجاد شده، کود کمتری از سوی کشاورزان مصرف شود و در این راستا کاهش عملکری را شاهد باشیم که مدیریت این فضا نیاز به حمایت بیشتر از کشاورزان دارد.

علی بایگانه عنوان کرد: امسال ۱۱۵ هزار تن سهیمه کودهای ازته، فسفاته و پتاسه به استان همدان ابلاغ شده که تاکنون ۳۷ درصد از این سهمیه تخصیص یافته است.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان عنوان کرد: ۸۵ درصد کود مورد نیاز ازته است که تغییر قیمتی نداشته و ۱۵ درصد کود فسفاته و پتاسه است اما کودهای فسفاته و پتاسه روی افزایش عملکرد تاثیر بسیاری دارند و مقاومت محصول را بالاتر می‌برند بدین سان نقش موثر و تعیین کننده آن‌ها را نباید نادیده گرفت و نباید افزایش قیمت‌ها موجب عدم مصرف آن در مزارع شود.

درصد تاثیر افزایش قیمت کود در قیمت تمام شده هر محصول مورد توجه باشد
رئیس سابق خانه کشاورزی استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که درحال حاضر در اقتصادمان داریم، بحث عرضه آن کالا با قیمت تمام شده است، بیان کرد: در زمینه محصولات کشاورزی، به خصوص محصولات استراتژیکی چون گندم، جو و سیب زمینی باید به نرخ تمام شده و قیمت این محصولات توجه ویژه ای داشت به نوعی که باید دید در محصولات ما، کود شیمیایی چند درصد از مخارج را در بر می‌گیرد.

ابوالقاسم سوزنچی در تشریح این موضوع ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت چراکه در کشت دیم نهایت یک کیسه ۵۰ کیلویی کود شیمیایی اوره در هکتار نیاز است حال یک کیسه اوره نسبت به سایر مخارج نهایتاً ۵ درصد را به خود اختصاص می‌دهد.

این کشاورز همدانی با تاکید بر این که باید به نسبت همین ۵ درصد قضاوت و قیمت گذاری کنیم، گفت: در کشت محصول سیب زمینی به ویژه سیب زمینی بذری در هر هکتار به طور متوسط شش کیسه پتاسه، چهار کیسه فسفاته و حدود هشت کیسه به نسبت کود مرغی مورد نیاز، کودها را به کار می بریم و در این راستا قیمت کود در حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد از نسبت قیمت تمام شده محصول را در بر می‌گیرد.

سازمان جهادکشاورزی میزان کودهای استفاده شده و انواع آن در محصولات مختلف را عنوان کرده و در زمان تعیین نرخ نیز به این موضوع توجه شود

سوزنچی عنوان کرد: در نتیجه ما نمی‌توانیم مطرح کنیم که برای محصولات مختلف، میزان کودهای استفاده شده یکسان است و همه محصولات در آینده باید به یک میزان افزایش قیمت داشته باشند بدین ترتیب، نیاز است تا سازمان جهادکشاورزی میزان کودهای استفاده شده و انواع آن در محصولات مختلف را عنوان کرده و در زمان تعیین نرخ نیز به این موضوع توجه شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون شاهد افزایش ۴ و ۵ برابری قیمت‌ها در کود پتاسه و فسفاته هستیم، عنوان کرد: این افزایش قیمت، نسبت به قیمتی است که سال گذشته اعلام شده بود.

این کشاورز همدانی ادامه داد: با توجه به اینکه خاک‌های ما نیز نسبت به پتاسه بسیار فقیر است و باید حتماً در باغ‌ها این نیاز برطرف شود، باید درصدهای مورد نیاز کود برای محصولات مختلف را در نظر گرفت و بیان کرد که تاثیر افزایش کود در قیمت تولید هر محصول چه میزان است.

سوزنچی عنوان کرد: متاسفانه در این فضای واویلا که همه قیمت‌ها لجام گسیخته شده وقتی مطرح می‌شود قیمت کود شیمیایی ۵ برابر شده و به کیسه‌ای ۵۳۰-۵۴۰ هزار تومان رسیده امکان دارد که اثر این موضوع نیز در دیگر موارد دیده شود.

رئیس سابق خانه کشاورز استان همدان با بیان اینکه این افزایش قیمت روی برخی از محصولات مثل گندم و جو بسیار پایین است، گفت: نیازی به این کود در دو محصول گندم و جو وجود ندارد مگر در مواردی استثنا در گندم آبی ضمن اینکه نیازی به کود پتاسه در محصول جو نداریم اما این شایعه گرانی، به گونه‌ای عمل می‌کند که متاسفانه شاهد آنیم که ۵۰ درصد روی قیمت کالا می‌رود.

وی با بیان اینکه علت این وضعیت آن است که مسئولین ما با مردم روراست برخورد نکرده اند، گفت: انتظار می‌رود وقتی مسئول مطرح می‌کند که در قیمت یک محصول ثبات خواهیم داشت این امر تحقق یابد نه این که به سرعت شاهد افزایش قیمت آن محصول باشیم.

این کشاورز همدانی ادامه داد: همین مسئله زمانی که مسئولین بیان کردند کود را با فلان قیمت خواهیم داد و از آن طرف، منِ کشاورز شاهد بودم که سهمیه پتاسه و فسفاته باغات را تا حدود ۱۵ مردادماه نداده بودند و با توجه به رفتاری که همیشه داشته‌اند (وقتی جنسی را می‌خواهند گران کنند، اول جلوی توزیع آن را می‌گرفتند و کمبود ایجاد می‌شود و مردم نیز برای خرید آن حریص می‌شدند در نتیجه هر قیمتی که بیان می‌شد، مردم نیز خریداری می‌کردند)، شاهد این وضعیت شدیم.

وی در ادامه گفت و گو خاطرنشان کرد: باید این روزها جلوی شایعه‌ها به گونه‌ای گرفته شود که اگر ارزش این کود در تولید یک محصول برابر ۵ درصد است، ارزش افزوده آن نیز ۵ درصد باشد نه این که شاهد باشیم که در تمامی محصولات، قیمت‌ها پنج برابر شده است!

رئیس سابق خانه کشاورزی استان همدان در بخش پایانی این گفتگو تاکید کرد: باید درصدهای تاثیر افزایش قیمت روی تمامی محصولات کشاورزی مشخص شود و به نسبت درصد تغییر بر اساس یک چارت، قیمت تمام شده محصولات کشاورزی محاسبه شود.

لزوم اصلاح و تعدیل قیمت کود
یک کارشناس کشاورزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار درخصوص وضعیت افزایش چند برابری قیمت کود شیمیایی گفت: با توجه به این که در برخی از محصولات کشاورزی بحث استراتژیک بودن مطرح است و نباید در تولید آنها خللی ایجاد شود، لازم است تا شاهد ثبات قیمت یا افزایشی معقول در قیمت کودهای شیمیایی مورد نیاز تولید این محصولات باشیم.

نسرین دانشمند ادامه داد: در برخی از محصولات برای آنکه کشت محصول بهینه بوده و رشد متناسبی داشته باشیم، نیاز به استفاده متناسب از کودهای شیمیایی با نظرات کارشناسی است بدین سان نمی‌توان کودهای شیمیایی را در این سطح نیز برای کشت و عمل آوری یک محصول حذف کرد.

وی تاکید کرد: باید این افزایش قیمت معقول شود نه این که به یک باره شاهد افزایش چندین برابری باشیم چراکه در این زمینه برای کشاورزان مشکلات عدیده ای پیش خواهد آمد و این مشکلات روی وضعیت کشور نیز به لحاظ امنیت غذایی و وابستگی‌ها اثر خواهد گذاشت.

کشاورزان و بازار چشم انتظار تعدیل قیمت
حال با این تفاسیر، امید است شاهد تعدیل قیمت در کود شیمیایی باشیم تا از یک سو بتوان در مسیر تامین امنیت غذایی پیش رفت و از سویی بتوان ادامه مسیر را برای کشاورز بدون نگرانی و افزایش قیمت‌ها شاهد بود ضمن اینکه اگر هم قرار بر افزایش قیمت (آن هم افزایشی معقول) است نیاز به ورود هرچه مناسب‌تر سازمان جهادکشاورزی همدان و معاونت امور اقتصادی استانداری به موضوع احساس می‌شود.

همواره شاهدیم افزایش قیمت و دامن زدن به آن موجب عدم تعادل در بازار و اثر آن بر نرخ دیگر محصولات شده بنابراین حال که افزایش قیمت کودهای شیمیایی را شاهد هستیم باید میزان استفاده از این کودها در محصولات مختلف کشاورزی استان همدان سنجیده و نرخ تمام شده آن محصولات مشخص شود تا نه شاهد ضرر کردن کشاورزان و به صرفه نبودن تولید برای آنها باشیم و نه شاهد نامتعادل شدن بازار و افزایش افسارگسیخته قیمت محصولات کشاورزی.

به هر حال امید است توزیع کودهای شیمیایی به نحوی مناسب در دستور کار قرار گیرد تا کشاورزان در آستانه کشت پاییزه با سردرگمی و نگرانی و تصمیم گیری های هیجانی وارد عمل نشوند ضمن اینکه باید کارهای ترویجی در این زمینه پررنگ‌تر دنبال شود.

کد خبر: ۴۰٬۶۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha