۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۴
غفلت مسئولان از ظرفیت شرکت‌های تعاونی/ تحقق جهش تولید با رونق فرهنگ تعاون
بازار گزارش می‌دهد؛

غفلت مسئولان از ظرفیت شرکت‌های تعاونی/ تحقق جهش تولید با رونق فرهنگ تعاون

تبریز- رشد و توسعه شرکت های تعاونی و توجه به آنها یکی از راهکارهای اصلی و مفید در شرایط کنونی جامعه است ولی متاسفانه شاهدیم مسئولان از ظرفیت شرکت های تعاونی غافل هستند.

بازار؛ گروه استان ها: تعاونی ها یک راه بسیار مناسب هستند تا افراد در مواردی که انجام پروژه ها یا افتتاح یک کسب و کار بزرگ به صورت فردی امکان پذیر نیست و یا  حتی گاهی نیز هر چند امکان انجام کار به صورت فردی وجود دارد، اما مستلزم تحمل هزینه فراوان و فشار زیاد است، مورد استفاده قرار بگیرند.

شرکت های تعاونی می توانند نقش بسزایی در تقویت بنیه های اقتصادی و رشد اقتصادی مناسب و پایدار ایفا کنند. بخش قابل توجهی از اشتغال و تولید ناخالص ملی در کشورهای مختلف متعلق به بخش تعاون اختصاص دارد و از طرف دیگر راه حل های خلاقانه ناشی از استفاده از فرهنگ تعاون، در دوره های زمانی که اقتصاد کشور ها شرایط دشواری را به سر می برد، به خوبی پاسخگو بوده اند و توانسته اند سهم خود را در بازگشت رونق و روح تازه در اقتصاد های دچار مشکل ایفا کنند.

بخش تعاون می تواند به مردم، دولت و نظام کمک کند
غلامرضا کاظمیان، از فعالان عرصه تعاون در آذربایجان شرقی در خصوص مزیت های استفاده از اقتصاد تعاونی در شرایط کنونی جامعه ایران به خبرنگار بازار گفت: امروز که متاسفانه کشورمان ایران با تحریم های سنگین بین المللی مواجه شده است، بخش تعاون و شرکت های تعاونی به خوبی می‌توانند در کنار مردم و دولت در جهت رفع موانع رشد اقتصادی و فعال شدن بنگاه‌های تعاونی، رونق اشتغال و مقابله با رکود، ایفای نقش کند.

وی ادامه داد: همچنین در طول چند دهه اخیر اگر نگاهی به روند اقتصادی و راه حل هایی که کشورهای مختلف جهان در مواجهه با مشکلات اقتصادی در پیش گرفته اند داشته باشیم و آن ها را بررسی کنیم، خواهیم دید که تعاونی‌ها در دوران سخت و تحریم، تاب‌آوری بیشتری دارند و موفق‌تر می‌توانند در مقابل محدودیت‌های پیش‌رو پایداری داشته باشند، چرا که یک روحیه جمعی بر تعاونی‌ها حاکم است.

کاظمیان اضافه کرد: بخش تعاونی اقتصاد، امروز می‌تواند به مردم، دولت و نظام کمک کند تا از شرایط دشوار فعلی به سلامت و سربلندی عبور کند.  شرکت های تعاونی کارایی و بهره وری بسیار خوبی می توانند در مناطق محروم و دوردست داشته باشند و همچنین نقش موثری در فعال کردن واحدهای کوچک و متوسط ایفا کنند. البته لازمه‌ی این اتفاق و پیشرفت، این است که اتاق‌های تعاون و اتحادیه‌های تعاون فعال‌تر شوند و همکاری، هماهنگی و تفاهم بین بخش‌های دولتی و غیردولتی مدیریت این بخش گسترش یابد.

دلایل ناکامی بخش تعاون
احمد علیلو کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار که هم اکنون در ایران شرکت های تعاونی از وضعیت خوبی برخوردار هستند یا خیر، گفت: سال‌های سال است که صاحب نظران راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور را در تقویت بخش تعاون و استقرار یک اقتصاد مردم محور عنوان کرده و از قالب تعاون به عنوان بهترین برای راهکار مقابله با چالش‌های اقتصادی، بحران‌ها و تحریم‌های خارجی نام می‌برند. با این حال طی سالیان اخیر نه تنها شاهد تقویت این بخش نبوده ایم، بلکه اراده ای نیز برای بهبود اوضاع مشاهده نمی شود.

وی ادامه داد: به اعتقاد من ریشه بسیاری از ناکامی‌های بخش تعاون در عدم اجرای قوانین مرتبط با این بخش، عدم نهادینه شدن فرهنگ تعاون، نگاه تبعیض‌آمیز نسبت به فعالیت‌های بخش خصوصی و تعاونی، عدم اجرای صحیح سیاست‌های اصل ۴۴ و باور نداشتن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش تعاون است.

وی افزود: قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی از سال ۱۳۸۷ در کشور ابلاغ شد ولی با وجود آنکه از زمان ابلاغ این قانون تاکنون اقدامات زیادی در این حوزه صورت گرفته ولی خروجی آن نه تنها قابل قبول و رضایت بخش نبوده است، بلکه در برخی موارد باعث بروز مشکلات و گرفتاری های جدیدی نیز شده است.

علیلو اضافه کرد: برای رشد و جا افتادن فرهنگ تعاون، باید فضای جامعه، فضای کسب و کار و فعالیت‌های تولیدی و خدماتی و به طور کلی اقتصاد کشور متأثر از ظرفیت‌های بخش تعاون پیش برود و جهت‌گیری‌ها مبتنی بر رشد و توسعه تعاونی‌ها به عنوان بخش غیر دولتی باشد.

بیش از ۷۵ درصد مردم آذربایجان شرقی عضو تعاونی ها هستند
حسین فتحی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی نیز در خصوص نقشی که تعاونی ها می توانند در اقتصاد ایفا کنند، گفت: اقتصاد تعاونی می‌تواند نقش مهمی در تحقق و نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی با تکیه بر دانش و هم‌افزایی مردم و ایجاد بستر حمایتی داشته باشد. بسیاری از محققان و اندیشمندان  اقتصادی به این نتیجه دست یافته‌اند که اگر در کشورهای آلمان، آمریکا، سوئد، سنگاپور، فرانسه و ... بخش تعاون وجود نداشت چرخ اقتصادی این کشورها از حرکت باز می ایستاد و در دوره های بحران اقتصادی که این کشورها پشت سر گذاشته اند، مسئله تعاون به کمک آن ها آمده است.

امروز بیش از ۷۵ درصد از جمعیت استان آذربایجان شرقی عضو شرکت‌های تعاونی بوده و  از خدمات بخش تعاون بهره‌مند هستند

وی ادامه داد: امروز بیش از ۷۵ درصد از جمعیت استان آذربایجان شرقی عضو شرکت‌های تعاونی بوده و  از خدمات بخش تعاون بهره‌مند هستند. همچنین در حال حاضر چهار  هزار و ۲۹۲  تعاونی فعال در استان ( ۴.۵ درصد سهم کشوری) وجود دارد و در این تعاونی‌ها سه میلیون و ۲۲۳ هزار نفر عضویت دارند ،یعنی بیش از ۷۵ درصد جمعیت استان عضو تعاونی هستند. در استان آذربایجان‌شرقی ۷۸ هزار و ۷۱۷ نفر با این تعاونی‌ها اشتغال دارند یعنی در حقیقت ۶.۵ درصد سهم اشتغال توسط تعاونی‌ها ایجاد شده است.

تعاونی های آذربایجان شرقی بیش از ۹۹ میلیون دلار صادرات انجام داده اند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی با یادآوری صادرات ۹۹ میلیون دلاری تعاونی‌های استان افزود: حوزه عملکرد و فعالیت این اداره‌کل فرابخشی و مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را تحت پوشش خدمات خود قرار داده است و ما به‌دنبال ارزش آفرینی در تمام بخش‌ها هستیم.

حقایق تاریخی و تجربیات کشورهای مختلف دنیا در کنار نظر کارشناسان نشان از سودمندی بسیار خوبی اقتصاد تعاونی دارد و به قطعیت می توان گفت که با توجه به شرایط حال حاضر کشور و در فضای تحریم های ظالمانه بخش تعاون می تواند در حد و اندازه های خود نسخه بن بست گشای اقتصاد کشور در اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری در قالب اقتصاد مقاومتی باشد.

کد خبر: ۴۰٬۳۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha