۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
بازار امام حسین(ع) اردبیل در سایه بی‌توجهی‌ها متروکه‌ شد/ رسیدگی مسئولین خواسته اصلی کسبه‌
بازار گزارش می‌دهد؛

بازار امام حسین(ع) اردبیل در سایه بی‌توجهی‌ها متروکه‌ شد/ رسیدگی مسئولین خواسته اصلی کسبه‌

اردبیل- بازار امام حسین(ع) واقع در تازه‌میدان اردبیل که قرار بود روزی به محل سنتی مرکز اردبیل تبدیل شود، در حال حاضر متروکه‌ای بیش نیست و کسبه‌ها و بازاریان خواستار رسیدگی مسئولین به وضعیت موجود این بازار هستند.

زهرا رضازاده؛ بازار: بازار امام حسین(ع) واقع در تازه‌میدان اردبیل که قرار بود روزی به محل سنتی مرکز اردبیل تبدیل شود، در حال حاضر متروکه‌ای بیش نیست و باگذشت سالیان دراز از ساخت این مجموعه، همچنان عاری از هرگونه مسافر و تردد  اردبیلی‌ها در این بازار است.

مسئله‌ای که در این زمینه حائز اهمیت است عدم رونق‌بخشی به این بازار بعد از گذشت چندین سال است که بسیاری از مغازه‌ها هنوز هم خالی مانده و فضای تاریک و دلگیر این بازار دل هر رهگذری را می‌زند و این موضوع سبب شده مغازه‌داران گلایه‌مندی خود را نسبت به وضعیت موجود نشان دهند.

بسیاری از کسبه‌ها و بازاریان این پاساژ از ضعف‌های زیرساختی می‌گویند و از مسئولان خواستار رسیدگی به وضعیت نابسامان این پاساژ هستند و می‌گویند که هیچ نهاد متولی، پیگیر مجدانه مطالبات و خواسته‌های کسبه‌ها و بازاریان این پاساز نیست.

این پاساژ در حال حاضر به تعمیرات و بازسازی اساسی نیاز دارد و در صورت بی‌توجهی به این موضوع عواقب جبران‌ناپذیری صاحبان مغازه‌های این پاساژ را تهدید می‌کند و سؤال اینجاست که چرا بازاری که در بهترین موقعیت شهری قرارگرفته این‌طور در سوت‌وکور عمر می‌گذراند.

طبق نظرات کارشناسان عدم رونق‌ این پاساژ به دلیل وضعیت فروش عمده مغازه‌های این بازارچه بوده است همین مسئله باعث شده تا خریداران خاصی  به سمت این پاساژ کشانده شوند؛ همین موضوع باعث شده که رهگذر و مسافر نیاز نبیند وارد پاساژ شود.

این افراد معتقدند؛ برای این‌که بتوانیم این پاساژ را رونق‌ببخشیم و دست‌فروش‌ها را هم ساماندهی کنیم باید کاربری مغازه‌ها را تغییر داده و با مغازه‌داران همکاری‌های لازم را داشته باشیم.

این کارشناسان معتقدند که کشاندن مردم و مسافران به این پاساژ باعث می‌شود این بازار بعد از گذشت چندین سال بالأخره جان تازه بگیرد و رونق پیدا کند و شاید این اقدامات بستری برای آغاز رسیدگی به وضعیت موجود به این بازار باشد.

اما از طرفی دیگر مشکلاتی که اهالی این بازار با آن مواجه هستند نبود سیستم گرمایشی و ضعف زیرساختی این بازار است که کسبه و بازاریان این بازار از مسئولین ذی‌ربط انتظار دارند تا بعد از گذشت چندین سال پیگیری‌های لازم را داشته باشند و اجازه ندهند این بازار به همین راحتی تخریب شود.

کسبه‌ها از چهره زشت این بازار نیز گلایه‌مندند و خواستار تعیین تکلیف وضعیت بازار در اسرع وقت هستند.

با توجه به این‌که زمین بازار امام حسین(ع) متعلق به «ناجا» است تا زمان انتقال سند این بازار به شهرداری، نمی‌توان اقدامی دراین‌باره انجام داد که امیدواریم در این زمینه «ناجا»  تصمیمات لازم را هر چه سریع‌تر اخذ کند

رسیدگی به وضعیت بازار امام حسین(ع) منوط به انتقال سند آن است
در این باره حمید لطف‌اللهیان شهردار اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با توجه به این‌که این زمین متعلق به «ناجا» است تا زمان انتقال سند این بازار به شهرداری نمی‌توان اقدامی دراین‌باره انجام داد که امیدواریم در این زمینه «ناجا»  تصمیمات لازم را هر چه سریع‌تر اخذ کند.

وی با اشاره به این‌که زمین بازار امام حسین(ع) قبلاً زندان بوده است بیان کرد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم از ظرفیت‌های شهری به نحو احسن استفاده کنیم و در راستای توسعه شهری و زیباسازی فضای شهری نیز این مجموعه تمام تلاش خود را به کار گرفته است.

لطف‌اللهیان تصریح کرد: در صورت تعیین تکلیف شدن وضعیت این پاساژ اقدامات لازم برای مقاوم‌سازی این ساختمان نیز باید انجام شود تا این مغازه‌ها از ایمنی لازم برخوردار شوند و با توجه به این‌که اردبیل مقصد گردشگری کشور محسوب می‌شود انتظار می‌رود مسئولین مربوطه در امر زیباسازی شهری با ما همکاری لازم را داشته باشند.

متأسفانه سال‌ها است که در این بازار نه کسب‌وکار خوبی داریم و نه قیمت مغازه که در آن سرمایه‌گذاری کردیم برای ما صرفه اقتصادی داشته است.

وضعیت ایمنی بازار امام حسین(ع) نامطلوب است
یکی از کسبه‌های این بازار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: متأسفانه سال‌ها است که در این بازار نه کسب‌وکار خوبی داریم و نه قیمت مغازه که در آن سرمایه‌گذاری کردیم برای ما صرفه اقتصادی داشته است، چراکه به این بازار مشتری نمی‌آید که بتوان کاسبی هم کرد.

وی ادامه می‌دهد: شرایط کاری در اینجا به این شکل است که یا اکثراً عمده‌فروش هستند یا به کارهای خدماتی می‌پردازند که با مشتری‌ها و افراد محدودی در ارتباط هستند و بسیاری از کسبه‌های این بازار بر مغازه‌ها قفل‌زده و از رونق‌بخشی به این بازار ناامید شده‌اند.

این کسبه می‌گوید: متأسفانه در بحث زیرساختی نیز این بازار وضعیت مناسبی ندارد و احتمال این‌که با یک زلزله این بازار مخروب شود زیاد است که امیدواریم مسئولین دراین‌باره به وضعیت این بازار رسیدگی کنند و چاره‌ای برای وضعیت کنونی داشته باشند.

و اما کلام آخر این‌که بازاری که می‌توانست امروز به یکی از محل تردد شلوغ استان اردبیل تبدیل شود در سایه بی‌مهری‌ها به یک مخروبه بیشتر شبیه است که در این زمینه کسبه‌ها و بازاریان از مسئولان انتظار دارند با تدابیر ویژه برای حل این مشکل راه‌حل ارائه کنند.

کد خبر: ۴۰٬۳۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha