۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
تیشه کم آبی به ریشه آبزی پروری در تفتان؛ مسئولان حمایت کنند
بازار گزارش می دهد؛

تیشه کم آبی به ریشه آبزی پروری در تفتان؛ مسئولان حمایت کنند

زاهدان- شهرستان تازه تاسیس تفتان دارای ۱۱۱ استخر پرورش ماهی است که در حال حاضر تنها تعدادی از آنها فعال است و مابقی همچنان راکد مانده است که این مهم با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص جهش تولید نیازمند توجه بیشتر مسئولان مربوطه است.

فرشته بامری؛ بازار: شهرستان تازه تاسیس تفتان که به واسطه تقسیمات کشوری به تازگی از شهرستان خاش جدا شده است از ظرفیت های زیادی در بخش کشاورزی و شیلات برخوردار است به طوری که سرمایه گذاری در این بخش‌ها منجر به بهبود وضعیت اشتغال و رفاه مردم منطقه خواهد شد.

اکنون در شهرستان تفتان ۱۱۱ استخر پرورش ماهی وجود دارد که تنها تعدادی از این استخرها فعال است و مابقی راکد و بلا استفاده مانده است.

پرورش ماهی بدون آب امکان پذیر نیست
محمد انور کردی یکی از روستائیان شهرستان تفتان در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: حدود ۱۰ سال قبل به پرورش ماهی مشغول بودم اما حدود هشت سال است که حتی یک ماهی هم پرورش نداده ام.

متاسفانه نهرها و رودخانه هایی که آب مورد نظر استخرها را تامین می کنند بر اثر خشکسالی های چند سال اخیر خشک شده اند

وی علت این رکود را نبود آب عنوان کرد و افزود: متاسفانه نهرها و رودخانه هایی که آب مورد نظر استخرها را تامین می کنند بر اثر خشکسالی های چند سال اخیر خشک شده اند.

وی تصریح کرد: در این منطقه در مرداد ماه و شهریور ماه کمبود آب به اوج خود می رسد و وقتی آب نباشد پرورش ماهی هم امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: مقدار آبی هم که از برف و بارش باران در کوه تفتان به دست می آید در زمستان به نهرها می رسد که عملا برای کشاورزی و فعالیت های شیلاتی مفید نیست.

۹۰ درصد استخرهای شهرستان تفتان غیر فعال هستند
علی رئیسی یکی دیگر از شهروندان تفتانی هم در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در سال های نه چندان دور پرورش ماهی در این منطقه از رونق خوبی برخوردار بود و آب مورد نیاز استخرها از چاه ها و رودخانه ها تامین می شد اما اکنون ۹۰ درصد استخرهای منطقه به دلیل نبود آب غیر فعال هستند و تعداد استخرهای فعال هم محدود است.

وی افزود: بچه ماهی ها از سوی جهاد کشاورزی و شیلات در اختیار ما قرار می گرفت و پس از رشد کافی مجددا ماهی ها را  به جهاد کشاورزی می فروختیم.

رئیسی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از استخرهای پرورش ماهی در شهرستان تفتان راکد است و فعالیت های شیلاتی در منطقه هم تعطیل شده است.

وی بیان کرد:  پرورش ماهی یکی از راه های رفع بیکاری است که درآمد خوبی را عاید شهروندان خواهد کرد بنابراین از مسئولان تقاضا داریم تا با حمایت خود از مردم محلی زمینه را برای احیا استخرها فراهم کنند.

۴۰ استخر پرورش ماهی در شهرستان تفتان احیا شده است
فریبا برنایی فرماندار تفتان در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: شهرستان تفتان ۴۳ هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت دارد که از راه کشاورزی، دامداری و باغداری امرار معاش می کنند.

وی با اشاره به اینکه در این شهرستان ۱۱۱ استخر پرورش ماهی وجود دارد، افزود: اما متاسفانه در سال گذشته تنها سه استخر ماهی در این شهرستان فعال بوده است.

در سال جاری ۴۰ استخر پرورش ماهی احیا شده است اما هدف ما احیای همه استخرهای موجود است تا ان‌شاءالله در مهرماه شاهد احیای دوباره ظرفیت های بخش شیلات در تفتان باشیم

وی تصریح کرد: در سال جاری ۴۰ استخر پرورش ماهی احیا شده است اما هدف ما احیای همه استخرهای موجود است تا ان‌شاءالله در مهرماه شاهد احیای دوباره ظرفیت های بخش شیلات در تفتان باشیم.

فرماندار تفتان گفت: یکی از اقدامات ضروری برای احیای شیلات تعمیر و بازسازی استخرهای موجود و آماده سازی آنها برای رها سازی بچه ماهی است.

وی افزود: در این راستا در حال رایزنی ها و ایجاد تمهیداتی هستیم تا از همه ظرفیت های شهرستان تفتان بهره برداری شود.

برنایی با اشاره به اینکه، با احیای هر استخر ماهی برای سه تا چهار نفر شغل ایجاد می شود، تصریح کرد: در ادامه برنامه های توسعه ای شهرستان تفتان در زمینه افزایش تولیدات آبزی پروری در سال جهش تولید، تعداد ۱۰۰ هزار قطعه لارو ماهیان گرمابی در سد «کرغانشور» رها سازی شد، تا ظرفیت تولید آبزیان در این منطقه افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: همچنین در سال جاری  ۴۰ هزار قطعه بچه ماهی گرمابی از گونه کپور علفخوار یا آمور نیز در ۳۰ باب استخر پرورش ماهی این شهرستان رها سازی شده و در سال جاری ۴۰ استخر احیا شده است.

فرماندار تفتان تصریح کرد: پیش بینی می شود در پایان فصل پرورش بیش از ۸۰ تن ماهی گرمابی از استخرهای این شهرستان برداشت شود.

در مجموع قطعا بهره‌مند شدن از ظرفیت‌های کم‌نظیر شیلاتی موجود در استان سیستان و بلوچستان و خصوصا شهرستان جدید التاسیس تفتان می‌تواند در توسعه اقتصادی این منطقه و حتی استان بسیار مؤثر باشد. اما متاسفانه تاکنون آن‌چنان‌ که شایسته بوده از این موهبت الهی بهره لازم برده نشده است.

از همین رو آموزش روستاییان به‌منظور فعالیت در حوزه آبزی‌پروری موضوعی است که نیازمند برنامه ریزی دقیق و منظم است زیرا نباید فراموش کرد که آبزی‌پروری ارگانیک و توجه به اراضی و منابع آبی مستعد به اشتغال پایدار روستایی و مشارکت زنان روستایی کمک می‌کند.

از سوی دیگر تغییر الگوی کشت و هماهنگی با سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی آبزی‌پروری مطمئناً می‌تواند بر میزان تولید بیفزاید زیرا هدف از تعریف الگوهای جدید، مدیریت آب و حفظ کاربری زمین و نگهداری روستاییان در روستاهاست و بهره‌مند شدن از این ظرفیت بی نظیر تنها با حراست از محیط‌زیست، مشارکت همگانی مسئولان و بهره‌مند شدن از حضور نخبگان علوم شیلاتی میسر می‌شود. 

کد خبر: ۴۰٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha