۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
سهم ناچیز هرمزگان از اقتصاد کلان
یادداشت

سهم ناچیز هرمزگان از اقتصاد کلان

بندرعباس - هرمزگان با داران بودن منابع خدادادی فراوان و قرارگیری در موقعیتی استراتژیک در مقایسه با جایگاه های کشوری در بخش های مختلف علی الخصوص تخصیص بودجه، از سهم واقعی خود عقب مانده است این مطلب بخشی از یادداشت محمدامین عالی پور احمدی، فعال اقتصادی است.

محمدامین عالی پور: هرمزگان خطه دریادلان جنوب کشور با وسعتی بالغ بر ۶۸ هزار و ۴۷۶ کیلومتر مساحت و همچنین دارا بودن نوار ساحلی تقریبی ۹۰۰ کیلومتری توانسته است خدمت های بزرگی برای جامعه بشری داشته باشد.

اما این استان خدمتگزار بیشتر توانسته است اقتصاد کشور را حمایت کند و  بسیاری از مردمان ساکن در مناطق محروم این استان هنوز امیدشان را از دست نداده اند و منتظر روزی هستند که در منطقه خود توسعه اقتصادی را شاهد باشند.

درصدی از تحقق اقتصادی بنادر هرمزگان اگر به آبادانی شهرها و روستاهای هرمزگان اختصاص داده شود قطعا این استان غبار محرومیت را از چهره اش بر می چیند، شهر بندرعباس که تا کنون با حمایت های شهرداری و برخی از دستگاه ها طی چند سال اخیر در جهت شکوفایی شهری، اقداماتی را  به رخ دیده  است اینک نیازمند تزریق اعتبارات بیشتر است.

جوانان بیکار در پایتخت اقتصادی کشور
جایگاه پایتخت اقتصادی کشور را اگر شفاف بخواهیم ارزیابی کنیم حتی در متوسط کشوری نیز نمی توان عنوان کرد، استانی که ظرفیت های عظیمی همچون صنایع فولادی، آلومینیوم و حتی بنادر را داراست دیگر نباید غصه بیکاری جوانانش را بخورد.

قصه استخدامی های چند سال اخیر در شرکت های عظیم هرمزگان دور از خاطر این ملت فهیم نیست و فرزندان این دیار برای تامین معیشت و آبادانی استان خود نیازمند این هستند که با حمایت دولت در جایگاه واقعی اقتصاد این استان قرار گیرند.

راه های ارتباطی این استان از شرق تا غرب و جنوب تا شمال از مهم ترین پل های ارتباط تجاری محسوب می شوند، اما سرانه اختصاصی در حمل و نقل جاده ای و راهداری در استان هرمزگان در قبال ترانزیت های عظیم ناچیز است

راه های ارتباطی این استان از شرق تا غرب و جنوب تا شمال از مهم ترین پل های ارتباط تجاری محسوب می شوند، اما سرانه اختصاصی در حمل و نقل جاده ای و راهداری در استان هرمزگان در قبال ترانزیت های عظیم ناچیز است.

این بستر ارتباطی نیز مختص به یک شهر نمی باشد و  حتی در برخی از مناطق این استان نظیر بشاگرد، احمدی حاجی آباد و دیگر شهرستان ها نیز ضعیف به نظر می رسد.

داستان سیل امسال را هر پیر و جوانی در مناطق شرق هرمزگان به خاطر دارد اما با توجه به ورود دستگاه های حمایتی باز هم مشکلات سیل زدگان جاسک و بشاگرد مرتفع نشده است و روستا نشینانی هم وجود دارند که منتظر اقدامی تاثیرگذار از سوی دولت هستند.

مجوز اشتغال دریا محور افزایش یابد

بسیاری از جوان این استان می توانند با فعالیت های دریایی نمودار اقتصادی استان را دگرگون سازند اما لازمه این تغییرات آماده سازی بستر مناسب شغلی می باشد.  

نیروهای بومی با دانش های بالایی در سطح استان هرمزگان وجود دارد که متاسفانه تا کنون به دلیل عدم اجرای صحیح شایسته گزینی در جذب نیرو، وارد عرصه مورد نیاز این استان نشده اند  که  در این راستا اگر از دانش نیروهای بومی در صنایع استان در سطوح بالاتر استفاده بیشتری شود، شاهد رشد نیروهای بومی هرمزگان و حتی اقتصاد این استان در کشور خواهیم بود.

استان هرمزگان از جزایر مهم و استراتژیکی برخوردار می باشد که در سطوح بین الملل حرفی برای گفتن دارند، اما وقتی به درون این جزایر قدم می گذاریم هنوز آثار بافت های قدیمی و حتی عدم توسعه را شاهد هستیم، نمونه این عدم توسعه یافتگی را می توان در جزیره هرمز شاهد بود، بار عدم توسعه به گونه ای کمر مردم این جزیره را خم کرده است که حتی برای نان شبشان هم متوسل به دریا هستند.

با این حال امیدواریم با اقدامات خوبی که از استاندار هرمزگان به عنوان نماینده عالی دولت در طی چندین سال حضورش در این استان شاهد بوده ایم، در ادامه نیز بار عملکرد های مثبت این دستگاه بزرگ در استان را بیش از پیش شاهد باشیم و توسعه مضاعف در هرمزگان پدیدار شود.

کد خبر: ۴۰٬۱۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Ehsan IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      0 0
      گوش شنوایی نیست دستی برای گشایشی هم نیست مگه همین موضوع قایق های چینی نبود؟ چی شد؟ فقط مردم نظلوم هرمزگان مجبور شدن فراموشش کنن