۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۹
یزد بهشت سرمایه‌گذاری است/ تلاش برای ایفای نقش یزد در تداوم حضور ایران در اتحادیه اوراسیا
وزیر نیرو:

یزد بهشت سرمایه‌گذاری است/ تلاش برای ایفای نقش یزد در تداوم حضور ایران در اتحادیه اوراسیا

یزد- وزیر نیرو استفاده از ظرفیت‌های یزد در تداوم عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا را یک ضرورت دانست و گفت: یزد بهشت سرمایه‌گذاری است.

به گزارش خبرنگار بازار، رضا اردکانیان روز دوشنبه با هدف بهره‌برداری از ۱۴ طرح صنعت برق استان یزد و نیز حضور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی همزمان با نوزدهمین هفته از پویش «هر هفته-الف- ب- ایران» به یزد سفر کرد.

وزیر نیرو در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی و مراسم افتتاح و بهره برداری از ۱۴ پروژه شرکت برق منطقه‌ای یزد در شهرک فولاد اشکذر با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی دو استان یزد و کرمان، گفت: استان یزد این پتانسیل را دارد که در الحاق ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

وی بیان کرد: در صورتی که جایگاه ایران در اتحادیه اوراسیا محکم نشود، الحاق ایران به این اتحادیه موقت خواهد بود و دائمی نمی‌شود.

اردکانیان با اشاره به اینکه استان یزد رتبه نخست کشور در شاخص‌های سرمایه‌گذاری را دارد، یزد را بهشت سرمایه‌گذاری نامید و گفت: لازم است از ظرفیت‌های یزد که شهره به داشتن مردمانی سختکوش است، حداکثر استفاده را کرد.

وی آمار بیکاری یزد را زیبنده این استان ندانست و گفت: فعالیت‌های یزد باید به سمتی حرکت کند که آمار بیکاران را به صفر نزدیک کند و مسئولان استان باید بدانند که با توجه به روندی که تاکنون در یزد پیش رفته است، این امر شدنی است.

وزیر نیرو با اشاره به بهره‌برداری موفقیت‌آمیز از آب حاصل از تصفیه فاضلاب به عنوان منابع جدید آبی افزود: بهره‌مندی از انرژی خورشیدی برای تأمین انرژی استان یزد امری ناشدنی نیست و اگر مردم یزد در گذشته با قنات به تأمین آب پرداختند قطعأ اکنون نیز خواهند توانست از انرژی خورشیدی در مسیر توسعه بهره‌ گیرند.

بهره برداری از طرح‌های مختلف صنعت برق در یزد
گفتنی است، پویش هر هفته الف- ب مربوط به افتتاح و بهره‌برداری از ۲۵۰ پروژه با سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان در حوزه آب، برق و گاز است که از این میان، ۱۰۵ پروژه به اتمام رسیده است.

تاکنون نیز ۱۰۰ پروژه ساخت و سازی و پنچ پروژه ساز و کاری با سرمایه‌گذاری ۲۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در ۲۱ استان کشور به بهره‌برداری رسیده است که از این میان، تعداد ۱۴ طرح‌ صنعت برق استان یزد با مجموع سرمایه‌گذاری ۳۰۳ میلیارد تومان در سفر وزیر نیرو افتتاح و یا بهره‌برداری شد.

برخی از این طرح‌ها شامل پست ۲۳۰ به ۶۳ کیلوولت خضرآباد در شهرستان اشکذر و پست ۶۳ به ۲۰ کیلوولت سرو در شهرستان اردکان با مجموع سرمایه‌گذاری ۵۲.۱ میلیارد تومان، نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی دیوان(چاهک) و نیروگاه خورشیدی پنج مگاواتی شمس(نیر)، افتتاح فیبر نوری یزد- مهرگان و یزد- نخلستان و... است.

لازم به توضیح است، اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز یک پیمان منطقه‌ای با هدف مقابله با دخالت‌های اقتصادی و سیاسی اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای غربی در امور کشورهای آسیای مرکزی است.

تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه‌های کشورهای مستقل، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه و... از اهداف این پیمان است که در سال ۹۵ توسط ایران مطرح و در سال ۹۷ در شهر قزاقستان به امضا رسید.

کد خبر: ۴۰٬۱۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha