۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
گرانی یا گران‌فروشی؟ مردم به دنبال جایگزینی برای گوشت
بازار از وضعیت مواد غذایی در خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

گرانی یا گران‌فروشی؟ مردم به دنبال جایگزینی برای گوشت

مشهد- گرانی گوشت طی یک سال گذشته شیوه خرید بسیاری از مردم را تغییر داده تا آنجا که خانواده‌ها سعی می‌کنند تا با مصرف حبوبات جایگزین مناسبی برای مصرف گوشت پیدا کنند اما حالا با گرانی حبوبات این مصرف‌کنندگان نمی‌دانند که آیا امکان جایگزین کردن محصول دیگری برای حذف نخود و لوبیا دارند یا خیر.

بازار؛ گروه استان‌ها: قیمت فعلی حبوبات در بازارهای اصلی مشهد نسبت به سال قبل بیشتر شده است و هرروز هم چون قیمت دلار دچار نوسان است؛ بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع حبوبات در فروشگاه‌های مختلف مشهد مقدس  نشان می‌دهد این اقلام قیمت ثابتی ندارند و نرخ آن‌ها در هر منطقه متفاوت است.

برای نمونه بعضی از اقلام در فروشگاه‌های زنجیره ای با اختلاف ۱۰ هزار تومان بیشتر به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسد.

 قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم لوبیا قرمز ۲۴ تا ۲۷ هزار تومان، لوبیاچیتی ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان، لوبیا سفید ۲۶ تا ۳۱ هزار تومان، لوبیا چشم‌بلبلی ۲۴ تا ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان، لوبیا کشاورزی ۲۴ تا ۲۹ هزار تومان، نخود ۲۰ هزار و ۵۰۰ تا ۲۵ هزار تومان، باقالا زرد ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان و باقالا سبز ۳۱ تا ۳۵ هزار تومان است.

در بین انواع حبوبات، عدس افزایش قیمت بیشتری داشته است به‌طوری‌که برای خرید یک کیلوگرم عدس که در سال گذشته هفت هزار تومان بود در حال حاضر باید ۱۴ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه کرد.

اکنون این نوع حبوبات حدود ۱۰هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است، باوجوداین، در بعضی از فروشگاه‌های مشهد  هر کیلوگرم عدس به‌جای ۱۹ تا ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، با نرخ ۲۰ هزار و ۵۰۰ تا ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

وضعیت بازار لپه مشابه عدس است و در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حمایت، ابتدای سال جاری قیمت هر کیلوگرم لپه ۱۴ تا ۱۹ هزار تومان اعلام شد؛ ولی اکنون نرخ این محصول به دست‌کم ۲۲ هزار و ۳۰۰ و حداکثر ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان تغییر کرده است.

گران‌فروشی
در همین راستا یکی از عمده‌فروشان حبوبات در بازار مصلا مشهد به ما می‌گوید: قیمت درج‌شده روی بسته عدس بسته‌بندی‌شده ۹۰۰گرمی در دو فروشگاه زنجیره‌ای ۳۵هزار تومان بود که فروشگاه این محصول را با تخفیفی شک‌برانگیز ۲۵هزار تومان عرضه می‌کرد.

قیمت فعلی حبوبات در بازارهای اصلی مشهد نسبت به سال قبل بیشتر شده است و هرروز هم چون قیمت دلار دچار نوسان است؛بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع حبوبات در فروشگاه‌های مختلف مشهد مقدس  نشان می‌دهد این اقلام قیمت ثابتی ندارند و نرخ آن‌ها در هر منطقه متفاوت است

حسن رضوی در این رابطه اظهار می کند: این در حالی است که قیمت همان عدس وارداتی از قزاقستان در بازار به ازای هر کیلوگرم ۱۷هزار تومان است.

وی عنوان می کند: در این فروشگاه‌ها اختلاف قیمت میان حبوبات عرضه‌شده به‌صورت بسته‌بندی و حبوبات در بازار بسیار چشمگیر است و متأسفانه در حق مردم اجحاف می‌شود.

این فروشنده عمده مواد غذایی بابیان اینکه بسته ۴۵۰گرمی لپه در این فروشگاه‌ها به قیمت ۱۶هزار تومان عرضه می‌شود، ادامه می‌دهد: یعنی هر کیلو لپه را ۳۵هزار تومان می‌فروشند این در حالی است که لپه ایرانی درجه‌یک در بازار هر کیلوگرم ۲۵ تا ۲۷هزار تومان است.

رضوی اظهار می‌کند: این قیمت‌ها نشان می‌دهد که برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای به ازای هزینه بسته‌بندی محصول ۱۰هزار تومان بر روی محصول می‌کشند.

وی بابیان اینکه اختلاف تمامی محصولات در برخی از این فروشگاه‌ها با بازار حداقل به میزان هشت‌تا ۱۰ هزار تومان است بیان کرد: به‌طورکلی حدود ۶۰ تا ۸۰درصد تفاوت نرخ در حبوبات فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بازار دیده می‌شود. 

جایگاه بازرسی و نظارت کجاست؟
عباس اخوان کارشناس مسئول اداره نظارت بر کالا و خدمات سازمان صمت خراسان رضوی در این راستا در گفت‌وگو با بازار توضیح می‌دهد: در تیرماه سال گذشته حبوبات از گروه کالاهای شامل نرخ ارز دولتی  خارج شد و مشمول ارز نیمایی شد.

وی اعلام می‌کند: این تغییر وضعیت به‌تبع افزایش نرخ این محصول را نیز به همراه داشت و در بازار اثرات آن را شاهد بودیم و لذا این افزایش نرخ بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین‌کننده است.

اخوان بابیان اینکه زمانی که حبوبات با ارز ۴۲۰۰ تومان عرضه می‌شد با  نرخ مصوب سازمان حمایت از مصرف‌کننده در بازار به فروش می‌رسید به ما توضیح می‌دهد: در حال حاضر واحدهایی که نسبت به واردات اقدام کرده و یا به‌صورت عمده‌فروشی و یا خرده‌فروشی نسبت به عرضه اقدام می‌کنند مشمول رعایت ضوابط قیمت‌گذاری و مشمول مصوبات کمیسیون هیئت عالی نظارت بر قیمت‌ها هستند .

وی بیان کرد: این واحدها بنا بر قانون مجاز به اعمال ضرایب سود سه درصد در قالب عمده‌فروشی و ۱۲ درصد خرده‌فروشی هستند و لذا دریافت سود اضافی بر فاکتور خرید مشمول جریمه است.

کارشناس مسئول اداره نظارت بر کالا و خدمات سازمان صمت خراسان رضوی اظهار می‌کند: در بعضی موارد که شاهد گرانی در عرضه حبوبات هستیم مسئله‌ای جداست و در حوزه گران‌فروشی، بازرسان تعزیرات به موضوع ورود پیداکرده و با بررسی اسناد و مدارک و احراز جرم، نسبت به اعمال قانون واحدهای متخلف بر اساس ضوابط سازمان مقررات اقدام می کنند.

وی عنوان می‌کند: لپه، عدس، لوبیا قرمز و چیتی پرمصرف‌ترین حـبـوبــات مـحـســوب می‌شوند و بازار آن‌ها با نوسان‌های بیشتری همراه است؛ ولی اقلامی مانند لوبیا چشم‌بلبلی و نخود مصرف و نوسان قیمت کمتری دارند.

اخوان می‌گوید: همچنین تخصیص ارز دولتی در طی چند سال گذشته برای واردات باعث شد حبوبات خارجی با نرخ کمتری در بازار عرضه شوند و مردم به خرید نمونه وارداتی این اقلام به‌جای داخلی تمایل پیدا کنند ازاین‌رو تولید محصولات داخلی با کاهش مواجه شد؛ ولی شرایط نابسامان قیمت‌ها در بازار حبوبات خـارجــی، افزایش تولید بیشتر حبوبات داخلی را به دنبال خواهد داشت.

پایان کار
در همین حال بسیاری از کارشناسان بر این باورند که گرانی بیش از حد گوشت و یا حبوبات در نهایت منجر به حذف و یا کاهش مصرف این مواد پروئینی بین خانواده ها شده و این موضوع زنجیره غذایی و اشتغال را مورد تهدید قرار می دهد زیرا با کاهش مصرف نه تنها سلامت جامعه به خطر می افتد بلکه در حوزه کشاورزی نیز دیگر تولید کننده به دلیل کاهش مصرف انگیزه تولید را از دست می دهد و به سمت کاشت محصولاتی می رود که بازار مصرف بهتری داشته باشد.

جایگزینی حبوبات به جای گوشت برای تامین پروتئین برای کشورهای فقیر مطلوب است اما کشور ما دارای منابع زیاد محصولات کشاورزی و مواد غذایی است؛ بنابراین به نظر می رسد دولت باید به گونه ای عمل کند که با افزایش قدرت توان خرید مردم بتواند گوشت قرمز را به سفره خانوار ایرانی بازگرداند.

کد خبر: ۴۰٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha