۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
میراث اقتصادی ویروس کرونا در ایالات متحده
نشنال اینترست گزارش داد

میراث اقتصادی ویروس کرونا در ایالات متحده

آیا اقتصاد امریکا می تواند بهبود یابد و آیا اعتماد آمریکایی ها به آینده قابل احیا است؟

فاطمه محمدی پور؛ بازار: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «ایتن کیم لیزر» با عنوان «میراث اقتصادی ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

آمریکا به عنوان کرونازده‌ترین کشور جهان تاکنون نزدیک به ۱۸۸ هزار و ۵۱۴ نفر مورد مرگ و میر ناشی از «کرونا» را ثبت کرده است؛ ضمن این که طبق جدیدترین آمار دانشگاه جانز هاپکینز، در ۲۴ ساعت گذشته با ابتلای دست‌کم ۵۰ هزار و ۵۰۲ مورد جدید، مجموع مبتلایان به کروناویروس در آمریکا به ۶ میلیون و ۲۴۳ هزار و ۹۱۱ نفر رسید. اما گذشته از فاجعه انسانی گسترده ناشی از کرونا در آمریکا، این کشور با بحران جدی اقتصادی نیز مواجه شده است.

آخرین گزارش‌ها از وضعیت اقتصادی از آمریکا نشان می‌دهد که شرایط اقتصادی در این کشور که در پی سیاست‌های نادرست «دونالد ترامپ»، رییس جمهور آمریکا، رو به وخامت گذاشته بود، در پی شیوع گسترده بیماری «کرونا» وخیم‌تر شد و بحرانی جدی را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور و در میانه بحران بهداشتی غیرقابل کنترل رقم زد.

مشاغلی مانند هتلداری و گردشگری از جمله آسیب دیده‌ترین مشاغل در آمریکا هستند که سقوطی ۵۰.۴ درصدی را تجربه کردند. گزارش‌های قبلی در مورد وضعیت اقتصادی آمریکا تاکید دارند که خسارت وارد شده به بخش تامین به آسانی جبران نمی‌شود و زنجیره تامین به طور اجتناب ناپذیری به روش‌هایی که تولید را پر هزینه‌تر می‌کنند بازسازی خواهد شد.

مطالعه جدیدی که هفته گذشته در کنفرانس سالانه بانک فدرال رزرو کانزاس سیتی منتشر شد، ادعا می کند که ویروس کرونا ویروس جهانی است که در حال حاضر ترس را در بین مردم  جهان ایجاد کرده است که رشد و تولید اقتصادی را برای دهه ها کاهش خواهد داد.  

این تحقیق توسط بانک فدرال رزرو سنت لوئیس انجام شده است و عنوان آن «اثرات زخم دراز مدت COVID-۱۹ » است. در این تحقیق آمده است: ویروس سرانجام از بین می رود و واکسن آن تولید می شود و کارگران به کار خود برمی گردند. اما رویدادی به این بزرگی می تواند اثرات ماندگاری بر ماهیت فعالیت اقتصادی داشته باشد. مشاغل با در نظر گرفتن خطر همه گیری دیگری تصمیمات آینده را می گیرند.

 محققان این تحقیق خاطرنشان می کنند که مشاغل نه تنها در مورد  شیوع ویروسی دیگر بلکه سایر اختلالات احتمالی غیرمترقبه در اقتصاد نیز بسیار محتاط خواهند بود. ما یاد گرفتیم که جهان خطرناکتر و غیرقابل پیش بینی تر از آن است که تصور می کردیم. شوک هایی که به یک بخش وارد می شود ممکن است فردا به روشی دیگر غیرقابل پیش بینی باشد.

این تحقیق همچنین این واقعیت را برجسته کرد که بیماری های همه گیر سرمایه خاصی ایجاد خواهند کرد- مانند تجهیزات و ساختمانها - که به دلیل ارزش سریع استهلاکی آنها در اقتصاد آینده منسوخ خواهند شد.

این مهم را می توان حتی امروز مشاهده کرد، همانطور که رستوران ها درب خود را می بندند یا فقط به غذاخوری ها اجازه داد می شود از قسمت کمی از فضای خود استفاده کنند. بسیاری از دفاتر اکنون خالی هستند زیرا کارمندان بیشتری در خانه و از طریق اینترنت کار می کنند.

علاوه بر این، این مقاله ادعا کرد که افراد کمتری ریسک بیشتری کرده و مشاغل جدیدی را راه اندازی می کنند - زیرا بدهی های  گسترده و ورشکستگی فعلی آنها را از این کار منصرف می کند. این مطالعه حاکی از آن است که ویروس کرونا منجر به آسیب طولانی مدت و عمیق تری از بحران نفت در اواخر دهه ۱۹۷۰، رکود اقتصادی اوایل دهه ۱۹۹۰ و رکود بزرگ ۲۰۰۸-۲۰۰۹ خواهد شد. چنین آسیب اقتصادی ممکن است شامل کاهش قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی ایالات متحده آمریکا  در سال جاری باشد - که می تواند ده برابر کاهش پیش بینی شده ۶ تا ۹ درصدی باشد.

همچنین، بسته به اینکه آیا ایالات متحده آمریکا بیشتر از یکبار قرنطینه خواهد شد یا خیر، اثرات ویروس کرونا احتمالاً در طول دهه های پیش رو تولید اقتصادی را به شدت کاهش داده و تولید ناخالص داخلی با روند نزولی مواجه خواهد شد. طبق آخرین اطلاعات طبق آمار دانشگاه جانز هاپکینز، تاکنون ۲۶ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۴۶۵ نفر از مردم سراسر جهان به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و از آن میان ۸۷۷ هزار و ۵۲۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند و دستکم ۱۷ میلیون و ۸۴۲ هزار و ۸۵۷ نفر بهبود یافته‌اند.

کد خبر: ۴۰٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha