۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
«پرواز قیمت‌ها» مشق دانش‌آموزان؛ گرانی لوازم‌التحریر و مصائب خانواده‌ها
بازار از خراسان شمالی گزارش می‌دهد؛

«پرواز قیمت‌ها» مشق دانش‌آموزان؛ گرانی لوازم‌التحریر و مصائب خانواده‌ها

بجنورد- گرانی ناشی از شرایط نابسامان اقتصادی کشور در سال‌جاری، گریبان‌گیر بازار لوازم‌التحریر نیز شده است به‌طوری‌که نرخ لوازم‌تحریر موجود در بازار استان خراسان شمالی نسبت به سال گذشته افزایش بیش از ۳۰ درصدی را دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: هرسال با نزدیک شدن فصل سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، تکاپوی مردم خراسان شمالی برای خرید لوازم‌التحریر بیشتر می‌شود؛اما امسال بازگشایی مدارس همراه با ویروس کرونا رنگ و بوی دیگری دارد و مدارس زودتر از ماه مهر آغاز شد. با گسترش شیوع کرونا در کشور، بسیاری از والدین دانش‌آموزان که انتظار نداشتند مدارس به‌صورت حضوری برگزار شود.

از زمان اعلام برگزاری حضوری کلاس‌های درس در مدارس، والدین دانش‌آموزان غافلگیر شدند و برای خرید لوازم‌التحریر و کیف و کفش فرزندانشان، راهی بازار شدند.

در این اوضاع سری به بازار لوازم‌التحریر زدیم تا از قیمت اجناس و اقلام امسال نسبت به سال گذشته مطلع شویم که بر اساس مشاهدات امسال نیز گرانی ناشی از شرایط نابسامان اقتصادی کشور در سال جاری، گریبان گیر بازار لوازم‌التحریر هم شده است به‌طوری‌که نرخ لوازم‌تحریر موجود در بازار نسبت به سال گذشته افزایش بیش از ۳۰ درصدی را دارد.

گلایه والدین
این روند افزایش قیمت انواع لوازم موردنیاز دانش‌آموزان، به‌گونه‌ای است که تنها به اقلام نوشت‌افزاری ختم نشده بلکه به طیف گسترده‌تری ازجمله کیف و جامدادی و...هم سرایت کرده است که گلایه والدین، نارضایتی فروشندگان را به دنبال داشته است.

زیرا قیمت مشق‌های دانش‌آموزانی که هرروز گران‌تر می‌شود و داستان بی‌پولی مردم به یک حکایت تکراری در آستانه شروع مدارس تبدیل‌شده است و درحالی‌که برنامه‌های آموزش‌وپرورش برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در حال تدوین است اما ممکن است این گرانی‌ها داستان دیگری را برای دانش‌آموزان اقشار ضعیف و بی‌بضاعت جامعه رقم بزند و به بی‌سوادی آنان بینجامد.

شرمندگی بابت عدم توان خرید
صداقتی پدر سه دانش‌آموز می‌گوید: امسال خبر متفاوتی از بازگشایی مدارس شنیده شد و اکثر خانواده‌ها انتظار نداشتند که کلاس‌ها به‌صورت حضوری برگزار شود و با بازگشایی یک‌باره مدارس بسیاری از والدین به همراه فرزندان محصل خود راهی بازار برای خرید لوازم‌التحریر شدند.

صداقتی با بیان اینکه دو فرزند محصل دارم و امروز که برای خرید لوازم‌التحریر به بازار آماده‌ام با افزایش چند برابری لوازم مواجه شدیم، ابراز می کند:  افزایش قیمت‌ها در همه زمینه‌ها باعث شرمندگی تعداد زیادی از پدرها و مادرها در مقابل فرزندانشان می‌شود.  مسئولان درک نمی‌کنند که برخی به خاطر وضعیت بد اقتصادی از ادامه تحصیل بازمی‌مانند و خانواده‌هایی هستند که نمی‌توانند برای فرزندانشان وسایل موردنیاز برای رفتن به مدرسه را فراهم کنند.

وی می‌گوید: بچه‌ها نمی‌توانند شرایط اقتصادی خانواده‌ها را درک کنند و این‌که همکلاسی‌هایشان با دفتر و مدادهای رنگی و فانتزی سر کلاس می‌آیند و بچه‌های ما با یک دفتر مقوایی ساده سر همین کلاس می‌نشینند ازلحاظ روحی نیز برای آن‌ها خوب نیست.

افزایش چندبرابری قیمت نوشت افزار
یکی دیگر از والدین دانش آموزان خراسان شمالی با ابراز گلایه از افزایش چند برابری قیمت نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر می‌گوید: با این افزایش قیمت‌ها مانند اجاره خانه، خریدهای روزمره‌ای برای منزل نمی‌دانم این دفعه چطور از زیر بار خرید لوازم‌تحریر شانه خالی کنم.

محمدی اظهار می‌دارد: یک خانواده برای خرید اقلام مختلف لوازم‌التحریر برای یک فرزند دانش‌آموز خود باید حداقل ۲۵۰هزار تومان هزینه کند که این رقم تنها برای خرید لوازم‌التحریر است و شامل کیف و کفش و لباس و... نمی‌شود.

والدین ترغیبی برای خرید ندارند
فروشنده لوازم‌ التحریر در شهر بجنورد نیز بابیان اینکه قیمت ارقام به حدی بالا رفته است که نمی‌شود سمت خرید لوازم‌التحریر رفت می‌گوید: بیشترین افزایش قیمت مربوط به اقلامی مانند خودکار، بطری آب، جامدادی و.. می‌شود.

رجبی در خصوص فروش محصولاتش اظهار می‌دارد: فروش هرسال بدتر از سال قبل است همیشه بازار کار این صنف از اوایل شهریورماه شروع می‌شود ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا، برگزاری کلاس‌های دانش‌آموزان به‌صورت مجازی است و والدین ترغیبی برای خرید لوازم‌التحریر ندارند.

وی در خصوص استقبال خانواده‌ها از دفاتر ایرانی- اسلامی و شخصیت‌های کارتونی می‌افزاید: برخی از لوازم‌التحریر خارجی با توجه به افزایش قیمت دلار، گران شده است و با توجه به این افزایش قیمت و وضعیت اقتصادی خانواده‌ها قدرت خرید مردم کاهش‌یافته و اکثراً خانواده‌ها به دنبال جنس ارزان‌قیمت هستند.

‌۵۵ فروشگاه لوازم التحریر
رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر در خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: قیمت لوازم‌التحریر در محصولات داخلی حدود ۳۰ درصد افزایش‌یافته و اجناس خارجی نیز متناسب با نرخ ارز افزایش‌یافته و برخی از کالاها به دلیل رکود بازار افزایش چندانی نداشته است.

بهروز خواجوی با بیان اینکه در سال جاری در محصولاتی مانند خودکار مداد، تراش، پاک‌کن افزایش قیمت بوده است ولی در محصولاتی مانند دفتر تفاوت قیمت چندانی نسبت به سال گذشته نداشته است، ابراز می کند:  استقبال مردم بسیار کم است و خانواده‌های تنها اقلام ضروری و موردنیاز خود را خریداری می‌کنند.

وی تعداد فروشگاه‌های لوازم‌تحریر موجود در بازار بجنورد را ۵۵ فروشگاه عنوان می‌کند و می‌افزاید: با توجه به اینکه حدود ۸۰ درصد این صنف مستأجر هستند متأسفانه با شیوع کرونا تعدادی از همکاران اقدام به جمع‌آوری فروشگاه خود شدند.

تشکیل ۱۰ پرونده تخلف
رئیس اتاق اصناف خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه اتاق اصناف برای نظارت و کنترل بازار و بازرسی از مراکز فروش لوازم‌التحریر اقدام به برگزاری گشت مشترکی با حضور نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی کرده است، می گوید: نظارت‌ها از ۹ شهریورماه آغاز و تا پایان شهریورماه ادامه دارد همچنین باید گفت در این مدت ۱۰ مورد پرونده در خصوص عدم درج قیمت تشکیل‌شده است.

مهدی امیدوار با بیان اینکه در سال جاری با همکاری مراکز نیکوکاری اتاق اصناف، بسیج اصناف و کمیته امداد خراسان شمالی هزار بسته لوازم‌التحریر تهیه‌شده که در حال توزیع در بین خانواده‌های نیازمند هستیم، می افزاید:  هرسال برای کنترل بازار، دفتر سهمیه‌ای از سوی دولت برای دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شد ولی در سال جاری تاکنون این اقدام صورت نگرفته است.

در هر صورت چه از راه دور و چه حضوری، سال تحصیلی برای دانش آموزان خراسان شمالی نیاز مبرمی به لوازم التحریر پدید آورده است آن هم لوازمی که بر نردبان صعودی قیمت ها پیش می روند و هر روز فاصله شان با جیب مردم بیشتر می شود. در حالی مردم شاهد افزایش شدید قیمت ها هستند که حقوق هیچ کدام از اقشار جامعه هم پای صعود قیمت لوازم التحریر افزایش نیافته است باید دید مسئولان در آینده چه تمهیداتی برای این موضوع به خصوص برای دانش آموزان نیازمند می اندیشند.

کد خبر: ۴۰٬۰۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha