۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
سنگ اندازی های دستگاه های استانی مانعی برای ایجاد اشتغال است
گفتگو با مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید البرز

سنگ اندازی های دستگاه های استانی مانعی برای ایجاد اشتغال است

کرج- دریافت وام راهکار تازه ای نیست که جویندگان حرفه و کار و حتی مسئولان، همیشه چاره کار می دانند، در بسیاری موارد وام هایی تحت عنوان ایجاد اشتغال دریافت می شود اما در جای خود خرج نشده و باعث بروز تخلف در این مسیر می شود و یا بهره و اقساط سنگین، بازپرداخت وام را سخت کرده و آنچه هدف بوده محقق نمی شود.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: تامین سرمایه اولیه، مشکلات مالی حین تولید و گرفتن وام با بهره های کلان از عمده مشکلاتی است که پیش پای واحدهای تولیدی، اشتغال و یا کارآفرینی وجود دارد و همین بروکراسی اداری و سخت گیری های بانک ها برای پرداخت وام، در کنار بهره های بالا موانعی است که انگیزه را از طالبان ایجاد شغل و حرفه می گیرد. آنچه مسلم است دریافت وام راهکار تازه ای نیست که جویندگان حرفه و کار و حتی مسئولان، همیشه چاره کار می دانند. در بسیاری موارد یا وام هایی تحت عنوان ایجاد اشتغال دریافت می شود اما در جای خود خرج نشده و باعث بروز تخلف در این مسیر می شود و یا بهره و اقساط سنگین، مانع بازپرداخت وام می شود و آنچه هدف بوده محقق نمی شود.

در چنین شرایطی آشنایی با صندوق کارآفرینی امید که بدون سپرده وام های ۴ درصد و فقط با ضمانت مجوز کسب به متقاضیان می دهد، روزنه امیدی است.

این صندوق سالهاست در استان های مختلف کشور با هدف اشتغالزایی و مهمتر از آن استمرار و تثبیت شغل به شهرنشینان و روستاییان وام می دهد. در البرز نیز این صندوق با سه شعبه در سال ۸۹ شروع به کار کرد و اکنون با هفت شعبه در شهرستان های مختلف وام های اشتغالزایی پرداخت می کند.

«پرویز ایلدرمی»مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در البرز از چگونگی فعالیت این صندوق در البرز برایمان گفت.

ماموریت صندوق ایجاد اشتغال و استمرار و تثبیت شغل های ایجاد شده است
ایلدرمی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سال ۸۹ دولت خط اعتباری صندوق کارآفرینی امید را بست و این صندوق از سال ۹۶ با جمع آوری منابع خود در کشور با جدیت شروع به کار کرد و با جمع آوری اقساط وام های داده شده با وجودی که ارزش پولی از سال ۸۹ پایین آمده بود، توانست روی پای خود بایستد.

ایلدرمی تاکید کرد: ماموریت این صندوق ایجاد اشتغال و استمرار و تثبیت شغل هایی که ایجاد می کند است.

وی افزود: در هیچ یک از بانک های کشور با کارمزد ۴ درصد و بدون سپرده هیچ وامی داده نمی شود، اما در صندوق کارآفرینی امید این اتفاق مبارک افتاد. در سال ۹۶ صندوق با سه بانک دیگر « کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک» هم تراز شد و در یک راستا قرار گرفتیم تا وام اشتغال روستایی را پرداخت کنیم. تا آن زمان سقف اعتبار و وام ما ۱۰۰ میلیون تومان بود، اما  بعد از هم راستا شدن با چهار بانک سقف به میلیارد رسید و تاکنون ۵ میلیارد هم وام دادیم.

ایلدرمی با بیان اینکه از سال ۹۷ تا کنون ۳۷۰ مورد وام اشتغال در البرز پرداخت کردیم، افزود: میزان اعتباری این وام ها حدود ۷۰ میلیارد تومان بوده که در شهرستان های فردیس، طالقان، اشتهارد، نظرآباد و کرج پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه «صندوق کارآفرینی امید» نه تنها در البرز بلکه در کشور با تعداد شعبات کم شروع به کار کرد، گفت: در البرز ابتدا ۳ صندوق در شهرهای« کرج، نظرآباد و ساوجبلاغ » داشتیم اما اکنون ۷ شعبه در استان فعالیت دارد.

سیاست و ماموریت اصلی صندوق استمرار و تثبیت شغل است
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه سیاست اصلی صندوق ایجاد و تثبیت و استمرار شغل است گفت: هم در استان و هم در کشور بالای ۸۷ درصد تثبیت شغل داشتیم.

ایلدرمی اظهار کرد: در اکثر بانک ها وام داده و شغلی ایجاد می شود اما استمرار و تثبیت ندارد، اما ماموریت اصلی که دولت به چهاربانک نامبرده داد استمرار و تثبیت شغل هایی بود که با دادن وام ایجاد می شود و برای بازپرداخت اشتغال روستایی، بر حسب شرایط وام گیرنده ۳ ماه تا دو سال تنفس داریم به این معنی که بعد از این مدت شروع به پرداخت اقساط وام می کند.

 وی در خصوص نحوه نظارت و نقش بانک ها گفت: در صندوق کارآفرینی امید اداره ای به نام نظارت و وصول مطالبات «نظارت قبل از پرداخت، حین پرداخت و بعد از پرداخت» داریم و در این مدت وام گیرنده را رها نمی کنیم بلکه همراه و همگام با وی حرکت و نظارت را اجرا می کنیم و در این مسیر اگر نقصان و کم و کسری داشته باشد باید کمک کنیم و چنانچه در مسر با مشکل مالی مواجه شود در قالب متمم مبلغی را تا سقف ۴۰ درصد تزریق می کنیم که در استمرار و تثبیت شغل مانعی نباشد. البته درصد متمم را صندوق کشوری مشخص می کند.

ایلدرمی با تاکید بر اینکه نقش نظارت ها برای تثبیت شغل ها حیاتی است افزود: با این نظارت جلوی تخلف ها هم گرفته می شود به این شکل نیست که فقط وام پرداخت شود، ماموریت صندوق ما این است که وقتی وامی پرداخت می شود حتما شغلی برای خود فرد و یا چندین نفر ایجاد شود و تثبیت شود و در این راستا ما تا ۳ سال پا به پای وام گیرنده هستیم که وام در جای واقعی خود خرج شود و اگر تخلفی انجام شود و وام در این مسیر خرج نشود باید به صندوق برگردد.

وی در خصوص تضمین وام که در فرآیند وام ها مانع و مشکل بزرگی است، گفت: در صندوق امید در این مورد خیلی آسان گرفته می شود و حتی با کپی یک پروانه کسب و اعتماد به آن و مالکیت آن وام پرداخت می شود اما نظارت قوی است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در پاسخ به این پرسش که آیا موردی بوده که به بن بست برسد و منجر به تخلف شود، گفت: خیر در سیستم ما انعطاف هست اما تخلف و انحراف نداریم. چون نیت و ماموریت ما ایجاد اشتغال است و با نظارت هایی که انجام می شود تخلف انجام نمی شود.

عدم همکاری دستگاه ها مانعی برای ایجاد اشتغال است
ایلدرمی یکی از موانع بزرگ ایجاد اشتغال را عدم همکاری دستگاه های بخشی و فرا بخشی عنوان کرد و گفت: در بسیاری مواقع به دلیل اینکه دستگاه ها برای صدور یا تمدید مجوز با متقاضیان همکاری نمی کنند و یا حدود یکسال متقاضی را برای دریافت جواز معطل می کنند، فعالیت آنها تعطیل و قادر به پرداخت اقساط نمی باشند در نتیجه تخلف انجام می شود.

وی افزود: به عنوان مثال باشگاه ورزشی که وام دریافت کرده و یکسال فعالیت و اقساط خود را نیز پرداخت کرده اکنون دستگاه مربوطه به بهانه عدم فعالیت به دلیل کووید ۱۹ جواز را تمدید نمی کند.

ایلدرمی با تاکید بر همکاری و هماهنگی دستگاه ها با یکدیگر گفت: سنگ اندازی های ادارات برای ایجاد شغل مانع بزرگی است که باعث بروز انحراف و تخلف می شود.

وی با اشاره به وجود ۴ زندان ، حاشیه نشینی و مهاجرت در استان البرز گفت: ضرورت دارد برای ایجاد شغل و رفع موانع نگاه ویژه و همکاری بیشتری انجام شود تا موضوع بیکاری که از معضلات اساسی استان است، کاهش یابد.

اعطای ۱۰ هزارو ۸۱۷ فقره تسهیلات قرض الحسته اشتغال در استان
پرویز ایلدرمی افزود: در مجموع از سال ۹۲ «شروع به کار صندوق» تا به امروز تعداد ۱۰ هزارو ۸۱۷ فقره به مبلغ دو هزارو ۷۱ میلیارد و۶۲۸ میلیون و ۹۷۱ هزارو ۲۴۸ ریال تسهیلات قرض الحسنه اشتغال در استان پرداخت شده است.

وی گفت: از این مبلغ بخشی از محل اعتبارات ملی، مبالغی از محل اعتبارات استانی و بخشی دیگری از اعتبار سایر منابع برای طرحهای یاد شده هزینه شده که بیش‌ترین تعداد طرح‌های افتتاحی در بخش های روستایی و حمایت از زنان بی سرپرست بوده است.

به گفته ایلدرمی، در بین شهرستان‌های استان شهرستان کرج حائز بیش‎ترین تعداد و بالاترین میزان اعتبار است.

وی با بیان اینکه امسال از صندوق توسعه ملی ۲ برابر سال های قبل به صندوق کارآفرینی امید اعتبار داده شده است، گفت: ما آمادگی داریم تا برای ایجاد اشتغال در روستاها که مانع خروج روستاییان به شهرها و گسترش بیکاری و حاشیه نشینی می شود  به متقاضیان وام دهیم.

ایلدرمی پرداخت وام به ۵۰ نفر از کسبه مجتمع تجاری گلشهر که در نتیجه اغتشاشات سال ۹۷ به آتش کشیده شد را یکی دیگر از اقدامات صندوق کارآفرینی امید البرز اعلام کرد و گفت: به هرکدام از آنها ۱۰۰ میلیون تومان وام پرداخت شد تا بتوانند مشاغل خود را از سر بگیرند.

کد خبر: ۴۰٬۰۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha