۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
 برق رایگان برای ویلاهای لاکچری و خانه‌های خالی/  منتظر گرانی برق باشید!
«بازار» گزارش می دهد؛

برق رایگان برای ویلاهای لاکچری و خانه‌های خالی/ منتظر گرانی برق باشید!

درحالی طرح امید از دو ماه دیگر در کشور اجرایی خواهد شد که ابهامات زیادی در رابطه با آمار اعلامی از طرف مسئولان وزارت نیرو وجود دارد. نخعی عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی می‌گوید: تنها ۷ میلیون مشترک مشمول برق رایگان می‌شوند نه ۳۰ میلیون نفر. احتمال می‌رود که خانه های خالی و سکونتگاه های غیردائم فهرست مشترکان کم مصرف را بالا برده است.

بازار، گروه انرژی: تعرفه برق مشترکان پر مصرف افزایش می‌یابد. این خبر را  مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در حالی به بازار اعلام می‌کند که مسئولان وزارت نیرو تا کنون این خبر را تایید نکرده و تنهای روی بخش  خوشایند طرح امید که همان رایگان شدن برق مشترکان کم مصرف است، مانور می‌دهند. به گفته نماینده مردم نهبندان و سربیشه، دولت در نظر دارد که هزینه‌های ناشی از کاهش درآمد خود را با واقعی کردن قیمت برق مشترک‌های پر مصرف جبران کند. اما این تنها ابهام و قسمت غیر شفاف طرح امید نیست.   عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی که چندان به آمار اعلامی از طرف وزارت نیرو اعتماد نداردُ همچنین می‌گوید: بر خلاف آنچه مسئولان وزارت نیرو اعلام کرده‌اند تنها ۷ میلیون مشترک مشمول برق رایگان می‌شوند و عددی ۳۰ میلیون مشترکی که برای کم مصرف‌ها اعلام شده غیر واقعی و نادرست است.

وزارت نیرو خانه های خالی را هم در فهرست مشترکان کم مصرف برق قرار داده است. بر اساس آمار اعلامی میزان  مصرف برق ۱۶ درصد قبوض صادر شده در سال گذشته تنها ۱۲ کیلووات ساعت بوده که نشان دهنده خالی بودن خانه‌هاست

خانه‌های خالی مشترک کم مصرف هستند!؟
بر اساس آنچه سخنگوی صنعت برق کشور اعلام کرده حدود ۳۰ میلیون نفر یا به عبارت دیگر ۷ میلیون خانوار مشمول طرح امید می‌شوند. نماینده مردم نهبندان و سربیشه که  احتمال را می‌دهد که مشترکان خانه‌های خالی در کشور هم در فهرست مسئولان وزارت نیرو جای گرفته است.

ادعایی که نگاهی به آمارهای اعلامی از طرف وزارت نیرو نشان می‌دهد خیلی هم دور از واقعیت نیست. بر اساس آنچه وزارت نیرو اعلام کرده میزان مصرف برق ۱۶ درصد قبوض صادر شده در سال گذشته تنها ۱۲ کیلووات ساعت بوده که نشان دهنده خالی بودن خانه‌هاست.

جدای از این بر اساس آماری که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بیش از ۲ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد. در واقع اگر قرار باشد این تعداد مشترک برق را از ۷  میلیون مشترکی که طبق گفته مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق مکم مصرف هستند را کم کنید متوجه می‌شویم که تنها ۵  میلیون مشترک واقعی کم مصرف در کشور وجود دارد.

هر خانوار یک اشتراک داشته باشد
البته در رابطه با درستی عدد ۵  میلیون مشترک کم مصرف هم شک و تردیدهای زیادی وجود دارد. یک مقام مسئول در مرکز پژوهش‌های مجلس در این باره به بازار می‌گوید: بسیاری از خانوارها دارای یک ویلا در شهرهای شمالی و اطراف تهران یا یک خانه دیگر در زادگاه خود هستند. این افراد تنها چند از روز از ماه را در این خانه سکونت دارند و طبیعی است که میزان مصرف برقشان از حد مجاز پایین تر باشد.

همچنین بر اساس آمار اعلامی از طرف وزارت نیرو ۱۳ درصد مشترکان برق در سال گذشته تنها ۷۹ کیلووات ساعت برق مصرف کرده‌اند که معمولا مربوط به خانه‌ها و سکونتگاه‌های غیر دائم است.

این مقام مسئول در مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید: برای حل این مشکل در کشورهایی همچون فرانسه هر فرد یا خانواده یک اشتراک دارد و میزان مصرف برق او بر اساس آن اشتراک واحد سنجیده می‌شود. در واقع اگر هر فرد یک اشتراک داشته باشد فرقی نمی کند که چند خانه و ویلا دارد و در نهایت قبض برق بر اساس میزان مصرف او صادر می‌شود.

به گفته او، اما در شرایط فعلی دولت به نوعی به افرادی که از سطح درآمدی بالایی برخوردار بوده و دارایی ویلایی و خانه ای دیگر هستند، یارانه انرژی می‌دهد که به دور از عدالت اجتماعی است.

در کشورهایی همچون فرانسه هر فرد یا خانواده یک اشتراک دارد و میزان مصرف برق او بر اساس آن اشتراک واحد سنجیده می‌شود. در واقع اگر هر فرد یک اشتراک داشته باشد فرقی نمی کند که چند خانه و ویلا دارد و در نهایت قبض برق بر اساس میزان مصرف او صادر می‌شود 

مصرف یک کولر گازی در جنوب ۷۰۰ کیلووات ساعت
بر اساس آنچه وزارت نیرو اعلام کرده مشترکانی که کمتر از ۱۰۰ کیلووات ساعت در ماه برق مصرف کنند جز مشترکان کم مصرف خواهند بود. سقف مصرف برای بهره مندی از برق مجانی در مناطق گرمسیری ۴۰۰ کیلو وات ساعت در نظر گرفته شده است. یک مقام مسئول در مرکز پژوهش‌های مجلس که نخواست نامش فاش شود، در اینباره به بازار گفت: کاهش مصرف برق در مناطق گرمسیری به معنای کاهش رفاه خانوارهاست. در بسیاری از شهرها جنوبی کولرهای گازی ۲۰ ساعت از ۲۴ ساعت شبانه روز روشن است.

یک حساب کتاب ساده نشان می‌دهد که تنها استفاده از کولر گازی با دمای آسایش ۲۴ درجه سانتی‌گراد، بیش از ۷۰۰ کیلووات ساعت برق در ماه مصرف می‌کند. ضمن اینکه به دلیل شرایط بد اقتصادی بسیاری از کولرهای مصرفی در این شهرها قدیمی، غیر استاندارد و پر مصرف هستند. در چنین شرایطی چطور می‌توان انتظار داشت که یک شهروند جنوبی میزان مصرف خود را به ۴۰۰ کیلووات ساعت برساند.

استفاده از کولر گازی با دمای آسایش ۲۴ درجه سانتی‌گراد در شهرهای جنوبی هستند منجر به مصرف  بیش از ۷۰۰ کیلووات ساعت برق در ماه می شود. در حالیکه  در مناطق گرمسیرتنها مشترکانی که مصرف کمتری از ۴۰۰ کیلووات ساعت در ماه در برق مصرف کنند، مشمول طرح امید می شوند

افزایش برق تعرفه مشترکان پر مصرف
جدای از اعداد غیر واقعی که برای میزان مشترکان کم مصرف اعلام شده، به نظر می‌رسد که وزارت نیرو تمام ابعاد طرح امید را هنوز برای مشترکان باز نکرده است. نخعی می‌گوید: هم زمان با رایگان شدن برق مشترکان کم مصرف تعرفه برق مشترکان پر مصرف هم افزایش می یابد. او معتقد است امید طرح غیر کارشناسی و ناپخته ای است که دولت دوازدهم در روزهای پایانی آن قرار است اجرا کند ضمن اینکه اطلاعاتی که اعلام کرده یا نادرست است یا ناقص.

آنگونه که به نظر می‌رسد طرح امید دارای ابهامات بسیاری است که تا کنون هیچ شفاف سازی در رابطه با آنها صورت نگرفته است. جدای از این آمارهای اعلامی چندان با واقعیت‌های موجود در صنعت برق کشور هم خوانی ندارد. طرح مبهم رئیس جمهور در حالی قرار است از دو ماه دیگر در کشور اجرایی شود که هنوز هیچ توضیح واضح و مشخصی در رابطه با اینکه فواید اجرای این طرح برای مردم  و محل تامین منابع آن  ارائه نشده است.

کد خبر: ۴۰٬۰۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha