۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
خروج از اتحادیه اروپا، آغاز بی ثباتی در انگلیس
پایان نیم قرن عضویت

خروج از اتحادیه اروپا، آغاز بی ثباتی در انگلیس

بالاخره بعد از ۱۳۱۷ روز، انگلیس رسما از اتحادیه اروپا خارج شد و پرچمش از اهتزاز در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل بازایستاد.حال سوال اینجاست که چه آینده ای در انتظار اقتصاد بریتانیا است؟

بازار-مونا مشهدی رجبی: در نیمه شب بروکسل معادل ساعت ۱۱ شب در لندن و ۶ بعد از ظهر در نیویورک، بریتانیا رسما به عضویت نیم قرنی خود در اتحادیه  اروپا خاتمه  داد و پرچم این کشور از مقر اتحادیه اروپا پایین کشیده شد. اتفاقی که بعد از ماه ها و سالها مذاکره و تلاش افتاد و به گفته امانویل ماکرون «هشداری تاریخی برای اتحادیه اروپا» است. او در نشستی خبری اعلام کرد: «انگلیس باید هزینه های این تصمیم را بپردازد و بداند که دیگر از مزایای اقتصادی و تجاری عضویت در اتحادیه اقتصادی و سیاسی اروپا برخوردار نیست.» موضوعی که صاحبان مشاغل در بریتانیا را نگران کرده است.

 اما بوریس جانسون نخست وزیر کشوربریتانیا، فردی که نامش در تاریخ به عنوان حامی اصلی این طرح ثبت خواهد شد، در محل اقامتگاهش به خبرنگاران گفت:«خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پایان ماجرا نیست بلکه ما تازه در ابتدای راه بازسازی اقتصادی خود هستیم. هم اکنون زمان عمل فرا رسیده است و ما آماده هستیم تا در این مسیر گام برداریم.»

او که یکی از حامیان اصلی برگزیت بود و در ابتدای حضورش در دولت بریتانیا به عنوان نخست وزیر اعلام کرده بود ترجیح می دهد بمیرد تا اینکه از اجرای رای مردم مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا امتناع کند، در ماه های اخیر تلاش کرد تا پروسه انتقال با کمترین تنش طی شود. درواقع  جانسون نمی خواست نمک به زخم افرادی بپاشد که مخالف خروج از اتحادیه اروپا بودند و حتی در سخنرانی ساعت ۱۰ شب روز ۳۱ ژانویه- یک ساعت قبل از خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا-هم بسیار مثبت و امیدوارکننده صحبت کرد.

نخست وزیر بریتاینا در سخنرانی  ساعت ۱۰ شب ۳۱ ژانویه، تلاش کرد جامعه بریتانیا را در مورد این مساله مهم اقتصادی و سیاسی یکدست نشان دهد و از ایجاد دودستگی در کشور جلوگیری کند. او گفت:« کار من به عنوان رییس دولت بریتانیا و کار تمامی اعضای کابینه این است  که کشور را متحد حفظ کنیم و به سمت آینده روشن اقتصادی و سیاسی هدایت کنیم.» وی ادامه داد: «دوره تازه ای از تاریخ بریتانیا شکل گرفته است و ما نمی توانیم بپذیریم که زندگی و کار عده ای از مردم به دلیل اینکه در منطقه مخالف برگزیت یا موافق برگزیت هستند تحت تاثیر قرار بگیرد. ما در این زمان با هم یکپارچه می شویم و برای هدفی مهم تلاش می کنیم.»

برگزیت نتیجه تلاش سه ساله دولت

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ۱۳۱۷ روز بعد از رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا  اتفاق افتاد. این رفراندوم در سال ۲۰۱۶ برگزار شد و ۴۸ درصد از مردم بریتانیا مخالف خروج از اتحادیه بودند ولی به دلیل بالاتر بودن سهم افرادی که خواهان خروج از این اتحادیه بودند، دولت روند خروج را شروع کرد.

 در این سه سال، پارلمان و مقامات دولتی بریتانیا مذاکرات و جلسات نفس گیری برای تشریح ابعاد مختلف برگزیت برگزار کردند تا با اطمینان در مورد ضرورت خروج از اتحادیه اروپا، نوع توافق های تجاری و اقتصادی با اتحادیه اروپا و اصلاح قوانین بین دو منطقه از نقطه نظر مالی، اجرای برگزیت را شروع کنند.

 باید پذیرفت که برگزیت نه تنها برای اقتصاد بریتانیا به عنوان نقطه عطف تاریخی محسوب می شود بلکه برای اتحادیه اروپا هم از نظر اقتصادی و هم از نظر قانونی منشا تحولات و دگرگونی­های زیادی است.

اما صاحبان مشاغل در بریتانیا از این روز به عنوان روزی سرد و تاریک درتاریخ اقتصاد کشور نام می برند. آماندا چیتوارد، یکی از صاحبان مشاغل در لندن، به نیویورک تایمز گفت:« به نظرمن اوضاع اقتصادی بریتانیا در ماه های آتی بسیار بی ثبات خواهد بود. مردم در این زمان سعی می کنند در مورد خروج از اتحادیه اروپا صحبت نکنند و این تحول مهم را نادیده می گیرند ولی کم کم تبعات این تصمیم در زندگیشان مشاهده خواهد شد.»

شبکه پی بی اس هم در مصاحبه ای دیگر از جک لایسوک رییس یک شرکت دانش بنیان در لندن در مورد پیش بینی اش در مورد آینده اقتصاد بریتانیا و کسب و کارش، بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا سوال کرد. طبق گفته او در یک سال آتی اقتصاد شاهد بی ثباتی­های زیادی خواهد بود و این بی ثباتی­ها آسیب زیادی به فعالان اقتصادی وارد می کند. او با اشاره به این مساله که در سه سال گذشته هم  اقتصاد در وضعیت ایده آلی قرار نداشت، گفت:« بریتانیا در مسیر رشد قرار داشت ولی در سالهای اخیر این رشد متوقف شده است. شمار زیادی از شرکتهای صنعتی کشور را ترک کرده اند، نیروی های کاری حرفه ای اروپا دیگر در لندن کار نمی کنند و بانکها و موسسات مالی مهم دنیا دفاتر خود در لندن را تعطیل کرده اند. در نتیجه این مسایل است که ارزش پوند در بازار کاهش یافت و بحران های زیادی دامن گیر اقتصاد کشور شد.»

اما هنوز برای ارزیابی دقیق در مورد تبعات اقتصادی برگزیت روی اقتصاد بریتانیا بسیار زود است و یک سال آینده نقش تعیین کننده ای دارد. کارشناسان در سی ان ان بر این باور هستند که  آینده اقتصادی بریتانیا به نتیجه مذاکراتی بستگی دارد که ظرف یک سال آینده با اتحادیه اروپا و برای تعیین قوانین تجاری بین دو منطقه و چگونگی روابط تجاری انجام می شود. مذاکراتی مهم، نفس گیر و البته تاثیر گذار روی راندمان اقتصاد بریتانیا و اروپا.

کد خبر: ۳٬۹۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha