۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۲
داخلی‌سازی طراحی چراغ خودرو کلید خورد/ خوروسازان در بحث کیفیت سختگیرند!
تولید کننده چراغ خودرو در گفتگو با بازار:

داخلی‌سازی طراحی چراغ خودرو کلید خورد/ خوروسازان در بحث کیفیت سختگیرند!

چنگی، مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن گفت: داخلی‌سازی دانش طراحی و فنی چراغ خودرو در بین تولیدکنندگان چراغ در حال اجرا است.

بازار؛ گروه خودرو: طراحی، تولید و مواد اولیه مثلث اصلی کیفیت در صنعت خودرو شناخته می‌شوند. این صنعت زمانی با پیشرفت و توسعه محصول مواجه می‌شود که دانش دو بخش نخست آن مثلث را بومی سازی کرده باشد. صنعت خودرو دنیا در رقابت برای توسعه تکنولوژی هر روز دانش طراحی و تولید است.

این مساله در قطعاتی که جزو سیستم‌های ایمنی خودرو همچون چراغ هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این خصوص برای بررسی پیشرفت دانش تولید چراغ خودرو علی چنگی، مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن به گفتگو پرداخیم که در ادامه آن را از نظر خواهیم گذراند:

* همانقدر که بسیاری از قطعات خودرو مسیر داخلی‌سازی را در حال پیمودن هستند، قطعات دیگری هم هستند که برای تولید آن‌ها نیاز به دانش و تکنولوژی خارجی است. بفرمایید با توجه به اینکه چراغ خودرو به عنوان یکی از قطعات ایمنی خودرو شناخته می‌شود دانش طراحی آن بومی سازی شده است؟
برای پاسخ به این سوال در مرحله نخست باید نقش چراغ در خودرو را به طور دقیق‌تری درک کرد. چرا که بیشترین تغییراتی که بر روی ظاهر خودرو از نظر تکنولوژی در حال ایجاد است به چراغ خودرو برمی‌گردد.

بنابراین برای درک بهتر این مساله که چقدر به روز بودن تکنولوژی چراغ برای صنعت خودرو حیاتی است می‌توان به دانش طراحی و تولید پیشرانه و گیربکس اشاره کرد که شرکت‌های تولیدکننده این قطعات می‌توانند همچنان از تکنولوژی و دانش فنی چندسال قبل خود برای تولید محصولاتش استفاده کند. اما در چراغ خودرو به حدی سرعت پیشرفت تکنولوژی بالا هست که تنها در صورتی که یک شرکت در نسل اول تا سوم چراغ دانش فنی و طراحی داشته باشد، در تکنولوژی‌های جدید نیز به دانش فنی لازم را نخواهد داشت.

* با این تفاسیر می‌توان ادعا کرد در همین شرایط تحریمی هم تکنولوژی به کار رفته در چراغ خودروها خودروهای داخلی به روز و مطابق استانداردهای جهانی است؟
به طور مشخص نمی‌توانیم بگویم دانش طراحی را داریم یا خیر، دانش و تکنولوژی محصولات قبلی را داریم، همانطور که پیشتر اشاره کردم فناوری چراغ درحال توسعه هست و برای نسل‌های جدید توان طراحی نداریم.

بسیاری از شرکت‌های داخلی از جمله گروه پژوهش صنعت مدرن در تلاش برای داخلی سازی دانش طراحی و فنی چراغ خودرو هستند و تاکنون به موفقیت‌هایی در این زمینه هم دست یافته‌اند. اما دست یابی به این موفقیت‌ها به این معنا نیست که نیاز به همکاری و مشاوره شرکت‌های خارجی نداریم. به هر حال برای پیشرفت تکنولوژی و تولید با کیفیت‌تر باید همکاری داشت.

* از دست یابی به دانش طراحی چراغ خودرو به عنوان یک ضرورت برای پیشرفت صنعت خودرو نام بردید، به نظرتان در چه بخش دیگری نیاز به توسعه دانش و فناوری بیشتر داریم؟
همانطور که اشاره کردم بیشترین تغییراتی که در خودرو ایجاد می‌شود مربوط به چراغ آن است اما موضوع مهم دیگری که در صنعت قطعه‌سازی با آن مواجه هستیم دست‌یابی به دانش به روز قالب‌سازی و فرآیند تولید است ... به بیانی دیگر زمانی که قصد ساخت یک محصول را داریم، در گام نخست طراحی اسکچ آن باید به درستی انجام شود. سپس به مرحله کانسپت سازی و بررسی جزئیات طراحی می‌رویم که در نهایت بعد از گذر از این مراحل به پروتوتایپ و رفع اشکال محصول می‌رسیم.

با اتمام سیر طراحی تازه وارد مرحله قالب سازی می‌شویم. بعد از فراهم شدن قالب نیز اولین گام برای تولید انبوه یک قطعه برداشته می‌شود. انجام تست‌های متعدد، ورود به فرآیند تولید که خروجی قالب‌ها را به دنبال دارد و سپس بررسی محصول نهایی از جمله مراحلی هستند که به صورت پیوسته باید طی کرد.

* به عنوان تولیدکننده چراغ خودرو تاکنون چه اقداماتی را برای کاهش به وابستگی به خارج از کشور، کاهش ارزبری و در راستای داخلی‌سازی چراغ مورد نیاز خودروسازان انجام داده‌اید؟
بومی سازی خط تولید و طراحی نسل جدید چراغ‌ها در داخل شرکت انجام داده‌ایم. در برخی از حوزه‌های طراحی نیز پیشرفت مناسبی داشته که طراحی چراغ خودرو K132 را نیز بر عهده گروه پژوهش صنعت مدرن. اما با توجه به اینکه صنعت چراغ خودرو پویا و همچنان در حال توسعه است، ‌ ما نیز باید تمام تلاشمان را برای پیشرفت و توسعه به کار بگیریم.

* در مسیر تولید و افزایش عمق داخلی‌سازی چراغ خودرو با چه موانع و مشکلاتی مواجه بودید؟ به نظرتان بیشترین چالشی که با آن دست و پنجه نرم می‌کردید چه بود؟
بیشترین مشکلی که برای تولید چراغ خودرو داریم به داشتن دسترسی به نرم‌افزارهای پیشرفته طراحی برمی‌گردد. متاسفانه چنین نرم‌افزارهای کاربردی و پیشرفته را به ایران نمی‌دهند و اگر هم بدهند قیمت بسیار بالایی را برای آن در نظر می‌گیرند. البته باز هم خرید آن نرم‌افزارهای برای افزای عمق داخلی‌سازی محصولات ارزشمند است و حاضر هستیم زیر بار قیمت بالایی که می‌گویند برویم اما مشکل دیگر این است که پشتیبانی فنی از نرم‌افزار انجام نمی‌دهند.

دلیل این ماجرا هم این است که در دنیا منابع محدود و معدودی این نرم‌افزارها را تولید می‌کنند. جبر تحریم‌ها منجر به این شده که از فروش نرم افزارهای اصلی به تولیدکنندگان ایرانی خودداری کنند. همین موضوع مشکلات منجر به افزایش مشکلاتی شده که برای ادامه تولید باید با آن دست و پنجه نرم کرد.  

* قطعه‌سازان برخی از قطعات را برای تولید با کیفیت‌تر و مطابق استانداردهای جهانی به خارج از کشور برای بررسی کیفی ارسال می‌کنند، تولیدکنندگان چراغ خودرو نیز ملزم به چنین کاری هستند؟
در گذشته برای تولید چراغ خودرو به چنین کاری نیاز بود اما اکنون آزمایشگاه گروه پژوهش صنعت مدرن با برخورداری از تجهیزات پیشرفته به عنوان اصلی‌ترین مرجع و همکار استاندارد برای تست و بررسی چراغ فعالیت دارد. این آزمایشگاه آشنا به استانداردهای روز نور برای چراغ و تجهیزات جدید برای تست آن هست. بنابراین در خصوص انجام مراحل تست استاندارد چراغ خودرو در کشور مشکلی وجود ندارد.

* اگر شرکت تولید کننده‌ای قصد داشته باشد توان دانشی و فنی خود را در جهت تولید چراغ افزایش دهد، نخستین بخشی که باید به آن توجه کند چیست؟ خودروسازان چقدر در این هدف می‌توانند موثر باشند؟
در پاسخ به قسمت اول سوال شما باید گفت، توان مهندسی را افزایش دهند، سپس از نیروهای متخصص و نرم افزارهای پیشرفته استفاده کنند در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید گفت: نقش محوری در رشد و توسعه قطعه‌سازان را خودروسازان دارند. حتی خودروساز تعیین می‌کند که قطعه‌ساز در چه رده‌ای صعود یا تنزل داشته باشد. خودروساز به کمک تکنولوژی روز می‌تواند قطعه‌سازان را مجبور به افزایش توان فنی و کیفی خود کند.

 * بارها انتقاد شده که کیفیت خودروها طی دوسال اخیر با کاهش روبه رو بوده است، این مساله در مورد تولید چراغ خودروها هم صادق است؟
خیر، خودروسازان کیفیت قطعات را به شدت کنترل کرده و در بحث کیفیت هیچگونه کم کاری نمی‌کنند. به رغم وجود همه مشکلات اعم از تحریم‌ها و چالش‌های تولیدی و صنعتی، خودروسازان در بحث کیفیت کوتاه نیامده‌اند. قطعه‌سازان باید چابکی و کارآمدی خود را در کنار منابع تامین مواد حفظ کنند تا کیفیت کاهش نیابد. باید اشاره داشت که در سال جاری بررسی کیفیت بیش از گذشته از سوی خودروسازان با سختگیری همراه است.

کد خبر: ۳۹٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha