۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
منابع تجدیدپذیر انرژی در استان سمنان مغفول مانده است
یک کارشناس انرژی؛

منابع تجدیدپذیر انرژی در استان سمنان مغفول مانده است

سمنان- سادات حسینی، کارشناس اقتصاد و انرژی بابیان اینکه منابع تجدید پذیر انرژی در استان سمنان مغفول مانده است، گفت: تنها دو منبع تأمین برق در استان وجود دارد که هر دو با دیزل و سوخت فسیلی کار می‌کنند لذا بسیار پرمصرف و کم بازده محسوب می‌شوند حال‌آنکه در استان میانگین سالانه ۳۱۰ روز آفتابی وجود دارد.

سید مرتضی سادات حسینی در گفتگو با خبرنگار بازار در حاشیه بازدید از استان سمنان برای بررسی جاذبه‌های سرمایه‌گذاری بخش انرژی‌های طبیعی، با اشاره به اینکه تصور ما از آفتاب استان سمنان نهایتاً ۲۰۰ روز در سال بود اما وقتی عدد ۳۱۰ روز در سال را شنیدیم واقعاً افسوس خوردیم که چرا از این ظرفیت فراوان خدادادی استفاده‌نشده است.

وی بابیان اینکه اروپا در برخی نقاط داشتن ۹۰ روز آفتابی را غنیمت شمارده و آن را به‌صرفه برای تولید انرژی خورشیدی می‌دانند لذا اگر بدانند در کشور ما استانی وجود دارد که با ۳۱۰ روز آفتابی به‌صورت میانگین حتی یک پروژه بزرگ انرژی خورشیدی پنج مگاواتی هم راه‌اندازی نشده، شگفت‌زده می‌شوند.

این فعال حوزه انرژی بابیان اینکه به‌تازگی قرار است دو نیروگاه خورشیدی در سمنان و دامغان احداث شود که طبق تحقیقات ما روی‌هم ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی ندارند، تأکید داشت: اهمیت این نوع انرژی اگر برای مسئولان استان سمنان محقق شود همه پروژه‌های عمرانی را تعطیل و تنها این دو نیروگاه را تکمیل می‌کنند و یا برای آن سرمایه‌گذار می‌یابند.

سادات حسینی با تأکید بر اینکه انرژی خورشیدی باید تا ده سال آینده یک‌سوم انرژی موردنیاز استان را تأمین کند، گفت: جنوب استان سمنان در تمام مناطق اعم از شاهرود، دامغان، سمنان و ... مستعد انرژی خوشید و حتی بادی است.

وی افزود: یکی از مسائلی درخور توجه این است که مسئولان استان سمنان به‌وضوح برنامه‌ای برای جذب سرمایه‌گذار در بخش انرژی های نو ندارند یعنی پکیج های جذب سرمایه گذاری که کاملاً مدون، با دو یا سه زبان همراه با عکس، تصویر هوایی، زمین، احتمال سنجی استعلام ها، راه، منابع طبیعی و ... که یک سرمایه گذار را بتواند جذب کند.

این کارشناس بیان داشت: اگر شما در کشور های درجه دو و سه اروپایی مانند اوکراین بروید حتماً از این دست پکیج های سرمایه گذاری ده ها مورد برای شما معرفی می کنند اما اینجا چیزی به نام رایزن اقتصادی برای سرمایه گذاری در بخش های مهم چون آب، انرژی و ... وجود ندارد.

سادات حسینی بیان کرد: انرژی خورشیدی تجهیزاتی می خواهد که بسیار گران و البته بسیار سخت تهیه می شوند و نگهداری شان هم دشوار است اما انقدر مزیت دارد که تمام سرمایه آن زیر سه سال باز می گردد و لذا کافی است مسئولان همت کنند تا بتوانیم شاهد ارتقای این صنعت در استان باشیم.

کد خبر: ۳۹٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha