۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
بازگشایی مرز تیله‌کوه به کاهش بار صادراتی مرز پرویزخان کمک می‌کند
عضو هیات رئیسه اتاق ایران:

بازگشایی مرز تیله‌کوه به کاهش بار صادراتی مرز پرویزخان کمک می‌کند

کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران می‌گوید: تجربه دوره کرونا نشان داد که مرزهای بخش عربی عراق انعطاف‌پذیری کمتری دارند؛ ازاین‌رو باید دروازه‌های تجاری بیشتری با بخش اقلیم کردستان ایجاد شود. به گفته او مرز تیله کوه در این منطقه تا پایان شهریور بازگشایی می‌شود که می‌توان بار صادراتی مرز پرویزخان را کاهش دهد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، عضو هیات رئیسه اتاق ایران ابراز امیدواری کرد: مرز تیله‌کوه تا پایان شهریورماه بازگشایی شده و تا آن زمان کاستی‌هایی که در زیرساخت‌های عمرانی این مرز وجود دارد، تا حدودی مرتفع شود.

کیوان کاشفی، با اشاره به اهمیت و جایگاه مرز تیله‌کوه واقع در شهرستان سرپل ذهاب، افزود: تیله‌کوه یکی از کوتاه‌ترین مسیرها به سمت سلیمانیه عراق است و نقش قابل‌توجهی در توسعه تجارت با بخش اقلیم کردستان عراق خواهد داشت.

او با اشاره به فعالیت محدود صادراتی مرز تیله‌کوه در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ و بسته شدن این بازارچه مرزی بنا به برخی دلایل، گفت: از آن زمان تاکنون تلاش زیادی برای بازگشایی تیله‌کوه صورت گرفت و اکنون به نظر می‌رسد اقلیم کردستان عراق نیز آمادگی لازم برای بازگشایی این مرز را دارد.

رئیس اتاق کرمانشاه، با اشاره به اعلام آمادگی طرف عراقی و پیگیری‌های ایران، ابراز امیدواری کرد: این مرز تا اواخر شهریور بازگشایی شود و صادرات برخی از کالاها حتی به‌صورت محدود از این گذرگاه در دستور کار قرار بگیرد.

کاشفی تأکید کرد: در این مدت باید زیرساخت‌های اولیه این بازارچه مرزی مانند تکمیل ساختمان بازارچه، برقرار شدن زیرساخت‌هایی مانند فیبر نوری، استقرار دستگاه‌های مربوطه مانند گمرک و مرزبانی و... انجام شود.

کاشفی در تشریح مزایای برقراری صادرات از بازارچه مرزی تیله‌کوه، گفت: فعالیت مرز تیله کوه علاوه بر کمک به معیشت مردم منطقه و برخورداری آنها از مزایای فعالیت‌های تجاری، می‌تواند مرزی فعال در زمینه کولبری نیز باشد.

او ادامه داد: از سوی دیگر تجارب پنج، شش ماه گذشته در ایام بیماری کرونا نشان داد مرزهای استان کرمانشاه با بخش عربی عراق در شرایط خاص انعطاف کمتری دارند و مشابه آن را برای مرزهایی مانند سومار، مهران و... دیدیم. از همین رو باید تلاش کرد دروازه‌های تجاری متعددی با بخش اقلیم کردستان عراق داشته باشیم تا در شرایط خاص بتوانیم از آنها بیشتر استفاده کنیم.

رئیس اتاق کرمانشاه معتقد است: در شرایط کنونی که فعالیت مرز سومار محدود است و بخش عمده بار صادراتی استان از طریق پرویزخان به عراق می‌رود، تیله‌کوه می‌تواند بخشی از این بار صادراتی را برای برخی کالاها به دوش بکشد و از ازدحام و ترافیک پرویزخان بکاهد.

به گفته کاشفی، با آزاد شدن واردات میوه و تره‌بار از سوی عراق طی حدود ۲۰ روز آینده و صادرات روزانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ کامیون میوه و تره‌بار از پرویزخان، تیله‌کوه می‌تواند گزینه مناسبی برای کاستن بار صادراتی مرز پرویزخان باشد.

کد خبر: ۳۹٬۷۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha