۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
۳ راهکار سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی برای روزهای پساکرونایی
حمایت از اقتصاد را ادامه دهید

۳ راهکار سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی برای روزهای پساکرونایی

سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی اعلام کرده است دولتها باید حمایت از اقتصاد را ادامه دهند، مهارت آموزی برای نیروی کار را در دستور کار قرار دهند و از تولید و تجارت حمایت کنند تا بتوانند با سرعت بیشتری به مسیر رشد و رونق بازگردند.

مونا مشهدی رجبی؛ بازار: همه گیری کرونا باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی دنیا شد و بیکاری را در میان مردم افزایش داد. برخی انتظار داشتند جهان به سرعت به روزهای قبل از کرونا باز گردد ولی بررسی های اخیر اثبات کرده است تاثیر همه گیری کرونا روی اقتصاد دنیا ماندگار است. مجمع جهانی اقتصاد در گزارش اخیر خود نوشته است:« اقتصاد دنیا  تا دو سال آینده به شرایط قبل از همه گیری کرونا باز نمی گردد.»

 این سازمان در گزارش اخیر خود اعلام کرد:«در فصل دوم سال ۲۰۲۰ میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی  ۳۷ کشور عضو سازمان بالغ بر ۹.۸ درصد کاهش پیدا کرده است و انتظار می رود در فصل سوم امسال هم رشد معنا داری در ارزش تولید ناخالص داخلی این کشورها مشاهده نشود.»

اقتصاددانان سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی بر این باورند روند بازسازی اقتصادی دنیا بسیار بی ثبات است و اگر موج دیگری از بیماری در دنیا اتفاق بیفتد، در روند احیا اختلال ایجاد می شود. این سازمان پیش بینی می کند در صورتی که موج تازه ای از بیماری در دنیا اتفاق نیفتد، ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا در سال ۲۰۲۰ با نرخ ۶ درصد منقبض شود ولی اگر موج تازه ای از بیماری ایجاد شود ما شاهد انقباض بالغ بر ۷.۶ درصدی اقتصاد این کشورها خواهیم بود.آنجل گوییرا، دبیرکل سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی در مصاحبه ای با وب سایت مجمع جهانی اقتصاد در مورد راهکارهایی که دولتها می توانند برای تسریع روند احیای اقتصادی در پیش بگیرند صحبت کرده است. او سه راهکار مهم را به دولتها پیشنهاد داده است که خلاصه ای از آنها را در این مقاله می بینید:

اول: به حمایت از مردم ادامه دهید
دبیر کل سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی از دولتها خواست تا به حمایت از مردم و کسب و کارها ادامه دهند. وی گفت:«مشکل اصلی ما در جریان بحران سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ میلادی این بود که خیلی زود طرح تزریق به اقتصاد و حمایت از اقتصاد را متوقف کردیم و برنامه های ریاضتی به منظور کاهش بدهی های دولتی را خیلی سریع پیش گرفتیم. در نتیجه این اشتباه بزرگ بود که اقتصاد دنیا دو افت بزرگ در ارزش تولید ناخالص داخلی را تجربه کرد.ما باید از اشتباه خود در آن سالها درس بگیریم و این بار روند حمایت از اقتصاد و تزریق به اقتصاد را برای دوره ای طولانی تر ادامه دهیم. ما باید سرمایه گذاری کلانی  برای کنترل ویروس انجام دهیم و اگر این کار را انجام ندهیم، هزینه های اقتصادی زیادی به همراه خواهد داشت.»

دوم: سیاست مهارت آموزی برای کارگران آسیب پذیر را جدی بگیرید
در نتیجه این بحران نرخ بیکاری در دنیا افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. انتظار می رود در سال جاری نرخ بیکاری در اسپانیا به ۱۹ درصد برسد، در امریکا به ۱۷.۵ درصد برسد و متوسط نرخ رشد اقتصادی کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی به ۱۱ درصد برسد.بیشترین نرخ بیکاری در میان کارگران ساده مشاهده شده است . افراد یکه اغلب از سطح تحصیلات پایینی برخوردار هستند و نمی توانند شغل های سطح بالا و پر درآمد را تصاحب کنند.دولتها و شرکتهای بزرگ باید سرمایه گذاری روی آموزش مهارتهای جدید به نیروی کار را آغاز کنند و در نظر داشته باشند که این نیروها نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند و افزایش بیکاری  در این گروه می تواند چالشهای اجتماعی و اقتصادی زیادی در کشورها ایجاد کند.

سوم:زنجیره ارزش های جهانی را کوتاه نکنید
زنجیره عرضه کالاها در دنیا در مقابل همه گیری کرونا بسیار آسیب پذیر بود. بخش زیادی از مواد اولیه و کالاهای میانی مورد استفاده در صنایع در چین تولید می شد که با بسته شدن مرزها امکان تامین این کالاها وجود نداشت.برخی از کشورها در مورد ضرورت کوتاه کردن زنجیره عرضه و تامین کالاها از کشورهای همسایه با داخل کشور صحبت کردند ولی سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی در مورد تبعات منفی این سیاست برای اقتصاد دنیا هشدار داده است. به گزارش این سازمان تغییر در الگوی زنجیره عرضه به معنای کاهش حجم و ارزش تجارت در دنیا است که می تواند افت نرخ رشد اقتصادی در دنیا را به  همراه بیاورد، تولید را در دنیا کاهش دهد و اقتصاد را با معضلات زیادی روبرو کند. دبیر کل این سازمان گفت:« زنجیره عرضه کالا و زنجیره ارزش  تجارت را کوتاه نکنید. در نظر داشته باشید ، تنوع در تولید کنندگان می تواند باعث افزایش رقابت و تولید کالاهای بهتر و بیشتر در بازار شود و محدود کردن خود به تامین کالا از بازارهای خاصی روی کیفیت محصولات اثر منفی  دارد. همچنین این خطر وجود دارد که کارایی فعالیتهای تولیدی و صنعتی کمتر شود و در نهایت راندمان فعالیتهای اقتصادی تنزل یابد. اقتصاد دنیا در شرایط کنونی باید با این بحران ها مقابله کند نه اینکه با استفاده سیاستهای خاصی در همین مسیر حرکت کند.»

در نهایت باید در نظر داشت در این روزهای سخت اقتصادی که جهان با چالشی بزرگ روبرو است، حمایت از اقتصاد و تلاش برای تقویت زیر ساختهای اقتصادی و بازگشت به روزهای پررونق قبلی اصلی ترین طرحی است که دولتها باید در پیش بگیرند. سیاستی که تعلل در اجرای آن می تواند اقتصاد دنیا را بحران های بزرگ روبرو کند.

کد خبر: ۳۹٬۶۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha