۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶
انتقاد از کندی دولت در خرید توافقی زعفران
نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز مطرح کرد

انتقاد از کندی دولت در خرید توافقی زعفران

رحیمی جهان آبادی، نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز با اشاره به اعتبار هزار میلیارد تومانی دولت برای خرید توافقی زعفران در سال گذشته، از تخصیص بسیار کند و ۱۰ ماهه آن به کشاورزان انتقاد کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، جلیل رحیمی جهان آبادی در خصوص پیگیری وضعیت زعفران و درآمدزایی بالای آن برای کشاورزان گفت: سال قبل همراه نماینده سابق مردم تربت حیدریه  به ریٔیس سازمان برنامه و بودجه و معاون ریٔیس جمهور را مجاب کردیم با توجه به اهمیت محصول زعفران و درامد زایی بالای آن برای کشاورزان و اقتصاد کشور، بصورت توافقی این کشت خریداری شود و دکتر نوبخت موافقت کرد و دستور اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار را به این کار صادر کردن هرچند حدود ۷۰۰ میلیارد بیشتر اعتبار نیاز نبود.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زعفران خریداری شد و تثبیت قیمت در بازار رخ داد و دست دلال های مفت خر از بازار کوتاه شد اما متاسفانه بانکها به تعهدات خودشان به موقع عمل نکردند و پولی که قرار بود حد اکثر ۴۵ روزه به کشاورز داده شود حدود ۱۰ ماه ذره ذره پرداخت شد و این هفته ۱۶۵ میلیارد اخرش را پرداخت می کنند و به شدت به کشاورزان آسیب زد و ما را تحت فشار شدید قرار داد.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم افزود: واقعیت این است، هرگاه دولت ناتوان در پرداخت تعهدات به بانکها می شود بانکها نیز از همکاری سرباز می زنند، در طرح خرید توافقی زعفران که سال قبلتر آن نیز با پیگیری بنده و دکتر باستانی و مهندس حاتمیان نماینده درگز و سایر همکاران خراسانی دنبال شد، اگرچه طرحی ارزشمند و به نفع کشاورز است اما باید پول محصول را به موقع پرداخت نمایند، ما تحریمها و بی پولی و مشکلات دولت را درک می کنیم اما به نظرم دکتر نوبخت، سازمان تعاون و وزارت جهاد در این طرح بد عمل کردند.

وی بیان کرد: یک تاجر خراسانی می گفت با افزایش برابری دلار در برابر ریال به راحتی می توان زعفران را در بازار بین المللی به سه برابر رقمی که در منطقه ما خرید و فروش می شود فروخت اما دولت توان همین کار را هم نداشت و زعفران خریداری شده را در داخل به مزایده گذاشته است.

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: امسال تعداد دیگری از نمایندگان جدید خراسانی به شدت فعال و پیگیر موضوع هستند و الحمدالله تلاش ایشان بار را از دوش ما کاهش داده است اما باز هم حوزه انتخابیه بنده حدود۴۷ تن زعفران تولید میکند و باید با کمک سایر نمایندگان مجلس طرحی دقیقتر و قابل اجرا برای حمایت از کشاورزان طراحی کنیم و با دولت به توافق برسیم هرچند بنده با کمک به کشاورز برای بسته بندی در داخل و صادرات موافقم تا سود دلاری صادرات به کشاورز برسد نه به دولت یا دلال ها.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس در خاتمه با بیان اینکه خرید تضمینی دولت یعنی حیف شدن محصول، افزود: از قدیم در حوزه اقتصاد ضرب المثلی هست که می گوید «اگر می خواهی در هر زمینه ای اقتصاد را ورشکست کنی، آنرا به دولت بسپار». بیش از ۳۵۰ تن زعفرانی که در کشور تولید می شود و می شود کیلویی۲۰ میلیون تومان در بازار بین المللی فروخت فعلا در داخل خاک می خورد.

کد خبر: ۳۹٬۶۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha