۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
سرما به داد طلای سیاه می‌رسد؟ / پسا کرونای نفتی نداریم
علت سقوط قیمت نفت چیست

سرما به داد طلای سیاه می‌رسد؟ / پسا کرونای نفتی نداریم

در حالی قیمت نفت هفته گذشته بیشترین افت از ماه ژوئن را به ثبت رسانده که قربان، تحلیلگر بازار انرژی می‌گوید با شروع فصل سرمایه تقاضا در بازار بهتر می شود. البته این بهبود به قدری نیست که افت ناشی از رکود صنعت حمل و نقل را جبران کند. او همچنین گفته که شیوه‌های زندگی مردم تغییر کرده و شاید به این زودی‌ها تقاضای نفت به سطح پیش از کرونا بازنگردد.

بازار؛ گروه انرژی: قیمت نفت دوباره نزولی شد و بیشترین کاهش هفتگی از ماه ژوئن به  ثبت رسید. بر اساس گزارش رویترز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز با یک دلار و ۴۱ سنت معادل ۳.۲ درصد کاهش به ۴۲ دلار و ۶۶ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم در پایان معاملات روز جمعه با یک دلار و ۶ سنت معادل ۳.۹ درصد افت به ۳۹ دلار و ۷۷ سنت رسید.

با این وجود نرسی قربان تحلیل گر بازار انرژی در اینباره به بازار می‌گوید: خیلی نباید نگران این افزایش و کاهش‌ها در بازار نفت بود. ضمن اینکه معمولا از اواخر تابستان و با نزدیک شدن به فصل سرما، میزان تقاضا مقداری افزایش می‌یابد و به تبع آن هم می‌توان به بهبود قیمت‌ها امیدوار بود.

هرچند که افت قیمت‌ها در هفته گذشته موجی از نگرانی در میان غول‌های نفتی ایجاد کرده اما این کارشناس انرژی معتقد است که قیمت نفت تا پایان سال ۲۰۲۰ بین ۴۰ تا ۵۰ دلار در نوسان خواهد بود.

شروع فصل سرمایه روزنه ای هرچند باریک برای بهبود قیمت‌ها ایجاد کرده است. البته افزایش تقاضای ناشی از سرما به قدری نیست که کاهش ناشی از رکود بخش‌های حمل و نقلی را پوشش دهد

امیدهایی که نقش بر آب شد
طی هفته گذشته نفت برنت ۵.۳ درصد و نفت خام آمریکا ۷.۴ درصد افت را تجربه کرد. این در حالی است که بسیاری از تثبیت بازار طلای سیاه سخن می‌گفتند و پیش بینی‌ها نسبت به آینده بازار نفت امیدوارانه تر از هر زمانی دنبال می‌شد. گلدمن ساچز از احتمال افزایش قیمت دلار به ۶۵ دلار در سال ۲۰۲۱ خبر داده بود. این بانک آمریکایی پیش بینی کرده بود که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا تا سه ماهه سوم سال آینده میلادی به ۵۵.۸۸ دلار در هر بشکه برسد. این رقم از ۵۱.۳۸ دلار در هر بشکه ای که قبلاً پیش‌بینی شده بود بیشتر است.

علت سقوط قیمت نفت چیست
البته به اذعان این کارشناس انرژی بخشی از سقوط قیمت نفت در هفته گذشته را می‌توان با ریزش بازارها مختلف در آمریکا مرتبط دانست. ادعایی که نگاهی به آمارهای اعلامی نشان می‌دهد چندان هم بیراه نیست. بر اساس گزارشی که اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه منتشر کرد ذخایر نفت این کشور ۹.۴ میلیون بشکه و ذخایر بنزین ۴.۳ میلیون بشکه کاهش هفتگی داشته است. فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه پرایس فیوچرز در گزارش روزانه نوشت: این آمار همچنین کاهش تقاضا برای بنزین را نشان داد و کاهش سطح ذخایر به تاثیر موقتی طوفان لارا بر تولید نسبت داده شد.

طبق گزارش دولت آمریکا، میزان بنزینی که در چهار هفته گذشته تامین شده و معیاری برای سنجش تقاضا به شمار می‌رود، ۸.۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می‌دهد. برای سوخت‌های دیگر شامل نفت کوره، تقاضا ۵.۱ درصد و سوخت جت ۴۷.۱ درصد کاهش داشته است. جدای از این بورس آمریکا هم در روزهای گذشته ریزش چشم گیری را به ثبت رسانده  و این مساله هم در کاهش قیمت نفت بی‌تاثیر نبوده است.

ممکن است پسا کرونایی در بازار نفت وجود نداشته باشد. شیوه‌های زندگی مردم در پاندمی کرونا تغییر کرده و شاید هیچ گاه تقاضای نفت به سطح پیش از کرونا بازنگردد

سرما ناجی  بازار نفت باز می‌شود ؟
با وجود افت تقاضایی که در بازار نفت ایجاد شده، شروع فصل سرما روزنه ای هرچند باریک برای بهبود قیمت‌ها ایجاد کرده است. البته به گفته قربان افزایش تقاضای ناشی از سرما به قدری نیست که کاهش ناشی از رکود بخش‌های حمل و نقلی را پوشش دهد. به گفته او، بیشتر افت ایجاد شده در تقاضای نفت ناشی از کاهش رفت و آمدها و متقاضیان حمل و نقل است که هنوز به حالت‌های قبل از کرونا بازنگشته است.

سال آینده تقاضای نفت عادی می‌شود
البته  نگرانی‌ها نسبت به آینده بازار نفت ادامه دارد. با این وجود  الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه انتظار دارد سال آینده تقاضای نفت به حالت کاملاً عادی بازگردد. او همچنین گفته که تقاضای نفت تا ۹۰ درصد به میزان قبل از شیوع ویروس کرونا بازگشته است. اما قربان کارشناس بازار انرژی می‌گوید: افت اخیر قیمت‌ها نشان داد که تقاضای نفت کمتر از آن چیزی است که اعلام شده.  

او همچنین گفت: ممکن است پسا کرونایی در بازار نفت وجود نداشته باشد. شیوه‌های زندگی مردم در پاندمی کرونا تغییر کرده و شاید به این زودی‌ها تقاضای نفت به سطح پیش از کرونا بازنگردد.

البته قربان در ادامه به این نکته هم اشاره می‌کند که پیش بینی برای آینده بازار نفت کار دشواری است و تمام آنچه که اعلام می‌کنیم تنها یک حدس است. ممکن است با کشف واکسن برای ویروس کرونا شرایط زندگی در سال آینده به حالت عادی بازگردد. از آن طرف کاهش تولید ناشی از افت سرمایه گذاری در این صنعت، به رشد بیشتر قیمت‌ها منجر شود.

کد خبر: ۳۹٬۶۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha