۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
خشکشویی‌های آنلاین؛ غیرمجازهایی علیه جان و مال شهروندان
بازار گزارش می دهد

خشکشویی‌های آنلاین؛ غیرمجازهایی علیه جان و مال شهروندان

گسترش تجارت در بستر شبکه های اجتماعی اگر همواره با توسعه متوازن، نظارت برعملکرد و بهبود کیفیت خدمات دهی باشد می تواند علاوه بر حفظ مشاغل موجود منجر به ایجاد فرصت های شغلی جدید و گردش مالی برای واحدهای تولیدی-خدماتی شود اما اگر مولفه های یادشده رعایت نشود، نه تنها شاهد توسعه در این بخش ها نخواهیم بود بلکه بسیاری از فرصتهای موجود نیز از دست می رود.

بازار؛ گروه اصناف: تسهیل شرایط و افزایش کیفیت جزو مهمترین مولفه ها در دنیای تجارت و بخش خدمات است تا بتواند علاوه بر حفظ مشتری های موجود برای واحدهای تولیدی، صنفی و خدماتی بستر جذب مشتریان جدید و ایجاد وفاداری در مشتری را فراهم کند.

یکی از شیوه هایی که می تواند منجر به مانایی مشتریان برای واحدهای صنفی-خدماتی شود گسترش بستر خدمات دهی در دنیای مجازی است به ویژه در شرایطی که شیوع ویروس کرونا بسیاری از مردم را ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی و کاهش تردد در سطح شهرها کرده است.

ارائه خدمات آنلاین با توجه به مشغله بالا در زندگی های صنعتی از سالها پیش مورد توجه بوده است اما شیوع ویروس کرونا موجب شده تا متقاضیان استفاده از این نوع دریافت خدمات بیشتر شود به همین دلیل بسیاری از مشاغل برای ماندگاری در بازار به سمت خدمات دهی در بستر شبکه های اجتماعی دنیای تکنولوژی حرکت کرده اند.

یکی از مشاغلی که در سالهای اخیر به سمت ارائه خدمت در بستر وب رفته است، خدمات اتوشویی و خشکشویی است و طی سالهای اخیر شاهد ارائه چنین خدماتی (سفارش، دریافت و تحویل البسه به صورت رایگان و پرداخت آنلاین) از طریق سایت های فروش کالا و خدمات هستیم. کافی است برای استفاده از این خدمات به تبلیغاتی که در دنیای مجازی دست به دست می شود و یا سایتهای ارائه دهنده خدمات مراجعه کنید.

البته اگر مشتری دائم خشکشویی ها و اتوشویی ها باشید می توانید با مقایسه قیمت هایی که برای ارائه خدمات اعلام می شود نیز به یکی از مشتریان پر و پا قرص استفاده از خدمات خشکشویی که بخشی از خدمات خود را به صورت رایگان برای شما انجام می دهد، تبدیل شوید.

شاید در وهله اول برای تفاوت قیمت آشکاری که میان ارائه خدمات از سوی خشکشویی هایی که در دنیای مجازی خدمات ارائه می دهند بتوان به یکی از شروط جذب مشتری یعنی ارائه بالاترین خدمات با قیمت مناسب اشاره کرد اما آیا همه حقیقت درباره ارائه خدمات در خشکشویی هایی که از طریق دنیای مجازی خدمات ارائه می دهند، همین است؟ آیا نظارتی بر روی عملکرد این مراکز ارائه خدمت وجود دارد؟ دلایل تفاوت قیمت در خشکشویی هایی که از طریق دنیای مجازی به ارائه خدمت می پردازند با خشکشویی هایی که همچنان به صورت سنتی فعالیت می کنند، چیست؟ فعال شدن بخشی از خدمات ارائه شده از سوی خشکشویی ها در دنیای مجازی چه تبعاتی برای فعالان این صنف داشته است، آیا گسترش تجارت در بستر وب به کمک فعالان این صنف و مشتریان آمده است؟

رسما تعطیل شدیم
صاحب یک واحد خشکشویی در محدوده رسالت بر این باور است که فعالیت در این رسته صنفی به صورت رسمی تعطیل شده است و کاسبانی که مستاجر نیستند فقط برای فرار از خانه و عنوان ورشکستگی هر روز چراغ مغازه را روشن می کنند.

«اصغر حسنی» در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار می کند: بیشتر از دو سال است که میزان مراجعه مشتری برای استفاده از خدمات خشکشویی به حداقل رسیده است و فقط در ایام پایانی سال و مهر ماه که بانوان اقدام به خانه  تکانی می کنند میزان مراجعه به واحدهای خشکشویی کمی رونق می گرفت.

وی می افزاید: البته روزهای پایانی سال گذشته چنین اتفاقی در بازار ما به دلیل شیوع ویروس کرونا رخ نداد و البته در حالی که به نیمه شهریور ماه رسیدیم و فصل خانه تکانی پاییز هم شروع شده است ولی همچنان خبری از مراجعه مشتریان برای استفاده از خدمات خشکشویی ها برای شستشوی البسه رسمی و مجلسی، پرده، روی مبلی، روی تختی، پرده و ... نیست.

«حسنی» ادامه می دهد: شیوع ویروس کرونا از یک سو و کاهش قدرت اقتصادی مردم موجب مدیریت هزینه و حذف هزینه های غیرضروری از لیست مخارج خانوار شده که یکی از این اقلام حذف یا کاهش استفاده از خدمات خشکشویی و اتوشویی است.

این فعال صنفی اظهار می کند: بسیاری از همکاران ما با زحمت تا انتهای سال گذشته خود را سر پا نگه داشتند ولی ادامه شیوع ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن به همراه افزایش اجاره بها، کاهش مراجعه مردم به خشکشویی ها و اتوشویی ها، افزایش هزینه های خرید مواد اولیه و بالارفتن هزینه تعمیر و نگهداری دستگاههای مورد استفاده در این صنف موجب شد تا بسیاری از فعالان این صنف اقدام به توقف فعالیت و عدم تمدید اجاره نامه ها کردند زیرا فعالیت در این صنف برای آنها مقرون به صرفه نیست.

رقابتی سخت و نابرابر
«محسن آشناگر» که خود را جزو فعالان با سابقه صنف خشکشویی و اتوشویی معرفی می کند در گفتگوی تلفنی با خبرنگار بازار می گوید: از حدود ۳۰ سال قبل در شمال تهران فعالیت در صنف خشکشویی و اتوشویی را آغاز کردم. ابتدا در محدوده اندرزگو فعال بودم ولی حدود یک دهه است که محل فعالیت خود را به محدوده الهیه منتقل کرده ام.

وی می افزاید: طبیعتا واحد صنفی ما در رتبه بندی های صنفی جزو واحدهای با گرید ممتاز محسوب می شود و نرخ های ما با توجه به نوع خدمات و کیفیت آنها نسبت به واحدهای صنفی با گرید یک، دو و سه متفاوت و بالاتر است.

«آشناگر» ادامه می دهد: قیمت ۷ نوع از خدماتی که در واحدهای صنفی خشکشویی و اتوشویی ارائه می شود از سوی اتحادیه و با توجه به رتبه بندی واحدهای صنفی تعیین می شود و نرخ مابقی خدمات ارائه شده  از سوی خشکشویی ها و اتوشویی ها براساس توافق میان مشتری و خشکشویی و خدماتی که ارائه می شود، تعیین می گردد.

این فعال صنفی درباره شرایط فعالیت در این صنف تصریح می کند: بدون تردید ادامه فعالیت در این صنف همانند سایر مشاغل با توجه به شرایط کلی اقتصاد کشور و تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا سخت شده است ولی آنچه تاب آوری در این شغل را برای همکاران من سخت می کند از یک سو افزایش هزینه های گزاف از تامین مواد اولیه تا دستگاههای مخصوص خشکشویی و اتوشویی است و از سوی دیگر خشکشویی هایی که در فضای مجازی به ارائه خدمات با نازلترین قیمت می پردازند، است.

وی خاطرنشان می کند: نرخ  ۷ نوع از خدمات ارائه شده توسط خشکشویی ها از سوی اتحادیه تعیین و اعلام شده است اما وقتی به آگهی خشکشویی های آنلاین که مراجعه می کنید با قیمت های به شدت ارزان مواجه می شوید که حتی ارائه خدمت با این قیمت ها برای خشکشویی های درجه سه نیز میسر نیست.

«آشناگر» می گوید: با توجه به شرایط نابرابر رقابتی ما تلاش کردیم تا با افزایش سرویس دهی از جمله دریافت و تحویل لباس به صورت رایگان و حفظ کیفیت خدمات مشتریان خود را حفظ کنیم.

لباسهایی که با ۵۰ هزار میکروب جدید تحویل مشتریان می شود
بدون تردید برای همه ما این سوال پیش می آید که اگر فعالیت خشکشویی ها تحت نظارت اتحادیه مربوطه و ارائه برخی خدمات مشمول قیمت گذاری بر مبنای کیفیت است چگونه ممکن است برخی از خشکشویی ها که در دنیای مجازی فعال شده است اقدام به ارائه خدمات مناسب با نازلترین قیمت می کنند؟ اگر ارائه خدمات با چنین قیمت هایی مقرون به صرفه  است پس چرا نرخ مصوب از سوی اتحادیه به مراتب بالاتر از قیمت هایی است که خشکشویی های فعال در دنیای مجازی اعلام می کنند؟

رئیس اتحادیه صنف خشکشویی و اتوشویی تهران در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: فعالیت خشکشویی هایی در دنیای مجازی را به رسمیت نمی شناسد.

ابوالفضل رجب زاده می افزاید: اتحادیه صنف خشکشویی و اتوشویی بر عملکرد واحدهای صنفی که به صورت آنلاین ارائه خدمت می کنند نظارتی ندارد و بیش از سه سال است که نسبت به عملکرد آنها و عدم رعایت موازین بهداشتی هشدار داده ایم ولی تا کنون نسبت به رفع این معضل جدی اقدامی صورت نگرفته است.

این مسئول صنفی اظهار می کند: بسیاری از سایت های فروش کالا اقدام به ارائه خدمات خشکشویی با قیمت هایی بسیار پایین کرده اند ولی مشخص نیست که جواز فعالیت برای آنها از سوی کدام مرجع ذی صلاح صادر شده است.

رجب زاده تصریح می کند: دریافت خدمات از سوی خشکشویی هایی که در دنیای مجازی تبلیغ می کنند برای مشتریان بخاطر قیمت پایین بسیار جذاب است ولی زمانی که مشتریان با مشکل آسیب دیدگی البسه مواجه می شوند جایی برای مراجعه و اعلام شکایت ندارند به همین دلیل دردسرهای رسیدگی به معضلات  این افراد به اتحادیه ای که نقشی در صدور مجوز و نظارت بر فعالیت خشکشویی های فعال در دنیای مجازی را نداشته اند، تحمیل می شود.

رئیس اتحادیه صنف خشکشویی و اتوشویی تهران خاطرنشان می کند: چندی قبل یکی از شهروندان برای اعلام شکایت از خشکشویی که از طریق یکی از سایتهای فروش کالا معرفی شده بود و کت ابریشم وی را از بین برده بود به اتحادیه مراجعه کرد؛ البته به لحاظ قانونی ما مسئولیت رسیدگی به این شکایات را به عهده نداریم ولی برای حل این مشکل فعالیت خشکشویی مورد نظر را رصد کرده و در نهایت با این حقیقت مواجه شدیم که خبری از خشکشویی نیست.

رجب زاده می گوید: سفارش هایی که به این به ظاهر خشکشویی از طریق سایت فروش کالا می رسد در کنار البسه های بیمارستانی که عفونی بودند در محیط یک کارگاه با آب غیربهداشتی و بدون رعایت نکاتی که برای حفظ کیفیت لباس ها شستشو و اتو می شد و به مشتریان تحویل داده می شد. مشتری به ظاهر لباسی تمیز و اتوشده را دریافت می کند و این درحالیست که لباسی با بیش از ۵۰ هزار نوع میکروب را تحویل می گیرد.

این مسئول صنفی خاطرنشان می کند: سالهاست درباره خطرات عدم نظارت بر فعالیت خشکشویی ها فعال در دنیای مجازی برای سلامت و مال مردم هشدار داده ایم ولی کسی نسبت به رفع این مشکل اقدام نمی کند و همین امر موجب شده تا هم سلامت مال و جان مردم به مخاطره بیفتد و هم میزان ارائه خدمات در خشکشویی های مجاز و دارای پروانه کسب به حداقل برسد.

کد خبر: ۳۹٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha