۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
انگلیس بدهی خود به ایران را پذیرفت

انگلیس بدهی خود به ایران را پذیرفت

والاس، وزیر دفاع انگلیس بدهی بریتانیا به ایران بر سر یک معامله تسلیحاتی مربوط به پیش از انقلاب اسلامی را به رسمیت شناخت.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، روزنامه گاردین در گزارشی نوشت که بن والاس وزیر دفاع انگلیس در نامه‌ای که برای وکلای نازنین زاغری زندانی بریتانیایی در ایران نوشته است، برای اولین بار بدهی بریتانیا به ایران بر سر یک معامله تسلیحاتی مربوط به پیش از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ را به رسمیت شناخته و در تلاش است تا این بدهی را از طریق قانونی تسویه کند.

وزیر دفاع انگلیس با اشاره به قرارداد مربوط به اداره صنایع تسلیحاتی بریتانیا و ایران و اختلاف حقوقی در این زمینه به بدهکار بودن دولت بریتانیا اذعان کرده و گفته است که تمامی راه‌های قانونی و حقوقی برای بازپرداخت این بدهی‌ها باید بررسی شود.

بن والس ضمن تاکید بر نظرات قبلی‌اش که باز بودن این بدهی را برای دولت بریتانیا شرم‌آور خوانده، گفته است که با این وجود هرگونه پرداختی به ایران نباید در تناقض با تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا باشد.

به گزارش دویچه‌وله، بریتانیا بابت عدم تحویل تانک‌های چیفتن سفارش شده از سوی ایران حدود ۴۰۰ میلیون پوند به تهران بدهکار است. این تانک‌ها در زمان رژیم شاه سفارش داده شده بودند و با وقوع انقلاب اسلامی ایران، بریتانیا تحویل آنها را منتفی دانست.

قرار است دادگاهی در بریتانیا مسئله بازپرداخت بدهی بریتانیا به ایران را روز ۴ نوامبر (۱۴ آبان) به بررسی بگیرد. در محافل سیاسی بریتانیا تعیین این تاریخ که یک روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست تصادفی تلقی نمی‌شود.

کد خبر: ۳۹٬۵۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha