۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳
تولید ثروت در اسلام یک ارزش است
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی:

تولید ثروت در اسلام یک ارزش است

حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اقتصاد به معنای اعتدال است به طوری که در روایتی از یکی از معصومین نقل شده که اگر در اقتصاد، فردی میانه‌روی کند خداوند او را بی‌نیاز می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما،چ0909999 سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: سازمان جهانی یونسکو چند مدل سواد را مطرح کرده که تمام افراد باید آن را بلد باشند که شامل سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد رسانه‌ای، سواد عاطفی و غیره است اما این در حالی است که به تمام این‌ها به ویژه سواد یا دانش مالی در اسلام اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم بالغ بر ۵۶ بار لغت اموال و ۲۶ مرتبه کلمه مال آمده است، افزود: این طور نیست که اسلام و سایر ادیان آمده باشند که انسان را منزوی کنند و انسان فقط به فکر آخرت باشد بلکه در اسلام به مباحث مالی و حتی سواد مالی تاکید ویژه‌ای شده است.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: بخشی از احکام، فقه معاملات است که شامل بیع، مساقات، رهن، دین و حقوق متعددی که وجود دارد، می‌باشد.

حسینی بیان کرد: امام باقر علیه السلام می‌فرمایند که اگر فردی می‌خواهد به کمال برسد باید چند چیز را رعایت کند که نخستین آن درک مسائل دینی، صبر و استقامت در سختی‌ها و دیگری دقت در مسائل مالی می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه فقه معاملات بسیار وسیع است، یادآور شد: میلیون‌ها پرونده‌ای که در دادگاه‌ها وجود دارد به این خاطر است که مردم سواد حقوقی و قضایی ندارند این در حالی است که قرآن به ما دستور داده است که زمانی که معامله می‌کنید بنویسید تا به مشکلی برنخورید.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ائمه نه تنها خودشان کار می‌کردند و تولید ثروت داشتند بلکه اگر کسی راهنمایی می‌خواست او را به سمت ایجاد ثروت تشویق کرده و می‌فرمودند که کسب وکار و تجارت نیز سبب می‌شود که عقل انسان افزایش یابد.

حسینی با بیان اینکه علم و عمل باید در کنار هم باشد، گفت: ائمه علیهم السلام اجمعین هم به شاگردان‌شان توصیه می‌کردند که حتما کار کرده و باری بر دوش دیگران نبوده و دست‌شان را به سمت دیگران دراز نکنند.

وی با تاکید بر اینکه اگر ثروت خدیجه کبری سلام الله علیها نبود به یقین اسلام آنقدر پیشرفت نمی‌کرد، گفت: اگر خدیجه کبری سلام الله علیها و ثروت ایشان نبود پیامبر نمی‌توانست افراد محروم را کمک کند و نجات‌شان دهد.

وزیر اسبق فرهنگ خاطر نشان کرد: باید این مسئله را به خاطر داشت که پیامبر گرامی اسلام نیز خود تجارت می‌کردند و این‌گونه نبوده که حضرت بفرمایند که چون قرار است من، پیامبر خدا شوم تجارت نمی‌کنم بلکه فرد باید کار و عمل انجام دهد اما نباید از یاد خدا غافل شود.

حسینی بیان کرد: ایجاد و تولید ثروت یک ارزش بوده و باید این را بدانیم که اگر افراد در رفاه نباشند آن فرد به کفر کشیده می‌شود.

وی تصریح کرد: اسلام این توان را دارد که انسان مومنی را تربیت کند که در عین حال که ثروتمند بوده و امکانات دارد به جای کارهایی همچون دلالی که برای جامعه هیچ سودی ندارد به ایجاد اشتغال برای صدها نفر بپردازد.

این استاد دانشگاه گفت: اینکه فرد فقط دنیا را ببیند و آخرت را فراموش کند این مذموم است چرا که دین و دنیا کنار هم بوده و این را بدانیم که اگر اسلام جایی امر کرده حتما در آن مصلحت و اگر در جایی نهی کرده حتما در آن مفسده‌ای است.

حسینی بیان کرد: بازاری‌های قدیم، مسائل فقهی معاملات را یاد می‌گرفتند و بدون دانستن آن وارد بازار نمی‌شدند؛ بازاری‌های کنونی هم باید علم لازمه در مسائل فقهی را داشته و به دانش مالی مسلح باشند.

وی تصریح کرد: اقتصاد به معنای اعتدال است به طوری که در روایتی از یکی از معصومین نقل شده که اگر در اقتصاد، فردی میانه‌روی کند خداوند او را بی‌نیاز می‌کند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه گفت: بخشی از سبک زندگی اسلامی در حوزه مالی بوده اما باید این مسئله را به خاطر داشت که صرفا علم داشتن کافی نیست بلکه باید به آن عمل کرد.

کد خبر: ۳۹٬۳۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha