۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در دستور کار مجلس/ رانت خواران سودجو طرف دار پایداری ارز دولتی
«بازار» از بی تاثیری ارز یارانه ای در زندگی مردم گزارش می دهد

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در دستور کار مجلس/ رانت خواران سودجو طرف دار پایداری ارز دولتی

دولت درحالی از ارز یارانه ای ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی استفاده می کند که به عقیده کارشناسان و نمایندگان مجلس صرف این نوع ارز هیچ تاثیری بر بهبود زندگی و معیشت مردم نداشته و تداوم آن همچنان رانت و فساد ایجاد می کند.

اسدالله خسروی؛ بازار: اختصاص ۱۴ هزار میلیارد دلاری ارز در بودجه سالانه برای تخصیص واردات کالاهای اساسی با هدف کاهش فشار به به مردم در تهیه اقلام سبد مصرفی خانوارها هرساله در بودجه سنواتی با رقمی بالا و پایین تصویب شده اما مصرف این نوع ارز طی چند سال اخیر نه تنها کمک آنچنانی به کاهش هزینه های زندگی مردم نکرده است بلکه خروجی آن بعضا به نفع عده ای خاص هدر رفته و یا مورد سو استفاده دولت قرار گرفته است.
به طور مثال منابع ارزی کلان سال گذشته صرف خرید و واردات گوشت قرمز شد تا این کالای اساسی به قیمت مناسب در دسترس عموم بخصوص قشر ضعیف جامعه قرار گیرد اما به دلیل نبود زیر ساخت های درست و مکانیزم دقیق توزیع کالا در کشور این کالا نصیب خیلی ها نشد و متاسفانه به نفع عده ای خاص گوشت وارداتی ارزان قیمت یارانه ای سر از رستورانها و تالارها درآورد.

وجود رانت و فساد در صرف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی 
صف های طولانی و کیلومتری برای خرید گوشت یارانه ای و ناتوانی دولت در تامین این کالای اساسی برای خانوارها باعث شد تا  قیمت گوشت به یک باره ۲ برابر شود چرا که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را در آن زمان برای تهیه و توزیع گوشت به ارز نیمایی تبدیل کرد. از طرفی خیلی ها ارز یارانه ای را برای واردات کالاهای مصرفی مردم گرفتند اما هیچ وقت کالایی به کشور وارد نشد این نمونه ای از وجود رانت و فساد در صرف ارز ۴۲۰۰ تومانی است که جز هدررفت آن چیزی عاید مردم بینوا نمی کند.

ارز یارانه ای تاثیر آنچنانی بر زندگی مردم ندارد
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره به «بازار» گفت: از آنجایی که ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی تاثیر آنچنانی در زندگی مردم ندارد بنابراین باید فکری برای آن شود تا منابع ارزی کشور بیهوده هدر نرود.
دکتر مهدی طغیانی بابیان اینکه بازار محصولات تقریبا با ارز نیمایی تامین می شود،  اظهارداشت: وجود نرخ بالای تورم و بدنبال آن رشد قیمت کالا و خدمات در بازار زندگی را بر مردم بخصوص قشر ضعیف و کم درآمد سخت کرده است در چنین شرایطی دولت حداقل باید به فکر معیشت جامعه باشد و ارز ارزان را به کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوارها اختصاص دهد نه اینکه واردات کالاهای اساسی با ارز ارزان انجام و مردم همان کالاها را با قیمت تقریبا آزاد از بازار تهیه کنند.

ضرورت جلوگیری از هدر رفت ارز ۴۲۰۰ تومانی
وی خاطر نشان کرد: زمانی که مردم تاثیر ارز ۴۲۰۰ تومانی را در زندگی خود حس نمی کنند بنابراین باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود تا حداقل از هدر رفت این کالا که بنام تخصیص اعتبار کالاهای اساسی مردم است مورد سوء استفاده قرار نگیرد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس بدنبال اصلاح چگونگی نرخ ارز برای تامین کالاهای اساسی استٰ، افزود: موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی و تاثیر گذاری آن در جامعه همچنین حذف و یا تغییر آن به نفع مردم در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح و در حال بررسی است تا فکری اساسی در این زمینه انجام شود.

برنج یارانه ای کیلویی ۲۰ هزار تومان؟
بنا به این گزارش، با وجودی که دولت سالانه میلیونها دلار منابع ارزی را باهدف کمک هزینه زندگی مردم برای واردات کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارها از بودجه عمومی هزینه می کند، اما قیمت همچنان در بازار بالاست، قیمت ۱۰۰ هزار تومانی هر کیلو گرم گوشتٰٰٰ، هر کیسه ۱۰ کیلویی برنج بی کیفیت خارجی به قیمت ۲۰۰ هزارتومان، شکر هر کیلو ۱۰ هزار تومان و روغن ۵ کیلویی حدود ۵۰ هزار تومانی نمونه کالاهای اساسی است که مردم در تهیه آنها در فشار هستند. در چنین شرایطی ورود جدی دولت به بازار برای ساماندهی قیمت ها ضروری است چرا که دولت می تواند با واردات این کالاها و عرضه فراوان آن با سوبسید دولتی به بازار مانع از رشد قیمت ها شود.

نبود مکانیزم درست شیوه توزیع کالاهای اساسی به نفع افراد خاص
جواد اسماعیلی کارشناس مسائل اقتصادی و بازار نیز در گفتگو با «بازار» درباره علل هدر رفت منابع ارزیارانه ای دولتی که باید صرف کالاهای اساسی برای مردم شود، گفت: سیستم تهیه، توزیع و عرضه کالا در کشور دچار اشکال جدی است و این موضوع باعث شده تا کالاهای اساسی بدست مردم نرسد و به نفع عده ای خاص منابع ارزی کشور هدر رود.
وی با بیان اینکه کالاهایی نظیر برنج، گوشت، روغن، مرغ و...باید در مسیری درست و با مکانیزم خاص توزیع شود،  اظهارداشت: کالا از گمرک یا کارخانه تا در مغازه و خانه باید به درستی رصد شود تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

ضرورت رصد کالاهای اساسی از مبدا تا مقصد
اسماعیلی به تجربه سالهای اول انقلاب و تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در آن زمان اشاره کرد و افزود: ‌بنده در آن زمان مسئولیت تامین کالاهای اساسی را از طریق کالا برگ بر عهده داشتم و با وجودی که مثل اکنون پیشرفت الکترونیکی، نرم افزاری و فن آوری ارتباطی و اطلاعاتی وجود نداشت اما همه کالاها را طوری از مبدا تا مقصد رصد می کردم که حقوق کسی ضایع نشود و بودجه دولت نیز در این زمینه به درستی و بدون کم و کاست هزینه کالاهای مصرفی سبد خانوارها شود.
وی اضافه کرد: به نظر می رسد به جز نان تمام کالاهای اساسی باید از مبدا تا مقصد ریال به ریال و سنت به سنت مورد بررسی دقیق قرار گیرد. حیف و میل منابع ارزی در کشور کاملا مشهود و ملموس است چرا که زنجیره تولید و توزیع کالا در کشور دارای ضعف های فراوانی است که متاسفانه اعتباراتی که باید صرف خریدکالاهای اساسی شود معلوم نیست کجا هزینه شده و یا صرف چه شده است.

کوپنی کردن کالاهای اساسی کار درستی نیست
این کارشناس با تجربه بازار با بیان اینکه برای دسترسی مردم به کالاهای اساسی حتما نباید از کوپن استفاده شود افزود: رانتی که در هزینه های ارزی برای تامین کالاهای اساسی است مانع از آن شده که کالاهای اساسی بدرستی رصد شود و اینکه برخی نمی خواهند ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود بی شک منافع آنها به خطر می افتد.
اسماعیلی خاطر نشان کرد: رصد و ارزیابی شرکت های تهیه و توزیع کالاهای اساسی در راستای شفاف سازی به راحتی انجام می شود اما دست های پشت پرده و رانت خواران سود جود مانع از آن شده اند.

کد خبر: ۳۹٬۲۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha