۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۹
افزایش چشمگیر صادرات نفت تحریمی ونزوئلا با خرید بیشتر هند
رویترز گزارش داد

افزایش چشمگیر صادرات نفت تحریمی ونزوئلا با خرید بیشتر هند

بر اساس گزارش رویترز،  صادرات نفت ونزوئلا پس از آنکه تحت تحریم ها و فشارهای روزافزون امریکا به پایین ترین سطح چند دهه گذشته سقوط کرده بود، با افزایش خرید هند در ماه گذشته افزایش یافت، هر چند که این رشد ممکن است به صورت کوتاه مدت باشد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: بر اساس گزارش رویترز،  کشور هند در ماه فوریه سال ۲۰۱۹ به بزرگترین خریدار نفت خام ونزوئلا تبدیل شد، به طوری که از آغاز همان ماه،  روزانه ۶۲۰ هزار بشکه نفت خام از ونزوئلا خریداری کرد که نسبت به ماه ژانویه همان سال به میزان ۶۶ درصد افزایش داشت.

اما به طور کلی صادرات نفت ونزوئلا در ماه فوریه  همان سال به میزان ۹ درصد کاهش داشت و به یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رسید.  

علاوه بر ارقام و آمار سال گذشته، گزارشهای ماه ژوئن سال جاری نیز نشان می دهد که محموله های نفتی این کشور آمریکای لاتین با ۱۸ درصد کاهش و میزان حدود ۳۷۹ هزار بشکه به سطح دیده نشده از سال ۱۹۴۳ رسید و با افزایش صادرات نفت خام و سوخت در کمتر از ۱۰ هزار بشکه در روز، وضعیت در ماه ژوئیه نیز تغییر چندانی نک.

 اما علی رغم فشارهای روزافزون امریکا، با افزایش خرید هند در ماه گذشته این میزان افزایش هر چند به صورت کوتاه مدت را تجربه کرد، زیرا احتمال وجود دارد تا امریکا در طی هفته های آینده معافیت از تحریم ها را که تجارت نفت ونزوئلا را آسان تر کرده بود، بردارد و افزایش صادرات و واردات در بازه زمانی کوتاهی رخ دهد.  

طبق اعلام رویترز، صادرات محموله های نفتی ونزوئلا که بزرگترین ذخایر نفت خام دنیا را در اختیار دارد، در ماه گذشته به ۱۷ مورد رسیده است.

علی رغم تحریم‌های آمریکا که موجب شده تا از چند سال گذشته بسیاری از مشتریان نفت ونزوئلا برای ادامه خرید نفت از این کشور با مشکل مواجه شده و یا نگران تحریم شدن خود باشند، هم اکنون تقریبا نیمی از صادرات نفت ونزوئلا به کشور هند انجام می شود که این میزان در ماه گذشته ۲۱۶ هزار بشکه در روز گزارش شده است.

علی رغم تحریم‌های آمریکا که موجب شده تا از چند سال گذشته بسیاری از مشتریان نفت ونزوئلا برای ادامه خرید نفت از این کشور با مشکل مواجه شده و یا نگران تحریم شدن خود باشند، هم اکنون تقریبا نیمی از صادرات نفت ونزوئلا به کشور هند انجام می شود که این میزان در ماه گذشته ۲۱۶ هزار بشکه در روز گزارش شده است

در واقع انگیزه واشنگتن در طول این سالها این بوده تا با هدف قرار دادن دولت سوسیالیست مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا که منبع اصلی درآمد کشورش از نفت می باشد،  صادرات نفت این کشور را مورد تحریم قرار دهد و موجب سقوط صادرات آن به پایینترین رکورد از دهه ۱۹۴۰ شود.

همچنین امریکا قصد دارد تا مشتریانی که با شرکت نفت دولتی ونزوئلا در سال جاری کار کرده‌اند را در لیست سیاه خود قرار دهد تا از تعداد این نفت کشها کاسته و راه درآمد این کشور

ریلاینس اینداستریز، بزرگترین شرکت چندملیتی انرژی هند، پس از دریافت مجوز از وزارت خزانه داری ایالات متحده، در ماه ژوئن بارگیری نفت خام ونزوئلا را بر اساس معامله ای که برای تبادل نفت منعقد شده بود،  از سر گرفت که همین امر موجب شد تا صادرات نفت ونزوئلا رشد چشمگیری را تجربه کند.

همچنین، بر اساس اسناد داخلی شرکت نفت دولتی PDVSA و داده های رفینیتیو آیکان به نقل از رویترز، ونزوئلا در ماه آگوست ۴۳۷ هزار و ششصد بشکه در روز نفت خام و سوخت را با کشتی حمل کرد که صادرات همان ماه به کمتر از ۴۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به دو ماه گذشته رسید.  

در واقع کل صادرات نفت خام و سوخت ونزوئلا در ماه جاری تا ۴۳۷ هزار و ششصد بشکه در روز افزایش یافت که این رقم در ماه‌های ژوئن و ژوئیه به سختی به ۴۰۰ هزار بشکه از سال ۱۹۴۰  رسید.

کل صادرات نفت خام و سوخت ونزوئلا در ماه جاری تا ۴۳۷ هزار و ششصد بشکه در روز افزایش یافت که این رقم در ماه‌های ژوئن و ژوئیه به سختی به ۴۰۰ هزار بشکه از سال ۱۹۴۰  رسید

شرکت ریلاینس که در سال ۲۰۱۲ یک توافقنامه ۱۵ ساله با شرکت PDVSA برای خرید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت سنگین امضا کرده بود، در ژوئن سال ۲۰۱۹ حدود یک میلیون تن نفت از ونزوئلا دریافت کرد و واردات نفت ونزوئلا به هند در ماه ژوئن همان سال حدود ۵۴ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته آن شد.

البته برخی منابع آگاه در سال ۲۰۱۹  اعلام کردند شرکت ریلاینس،  محموله‌های نفت ونزوئلا را در راستای توافق سواپ سوخت بارگیری می‌کند و در حالی که این محموله با مبادله بشردوستانه نفت در برابر گازوئیل مغایرتی ندارد، این شرکت انجام این معامله را به وزارت امور خارجه آمریکا و دفتر کنترل دارایی‌های خارجی اعلام کرده و بدون کسب مجوز از آنها هیچ اقدامی را انجام نداده است.

کوبا، دومین خریدار بزرگ نفت خام ونزوئلا پس از هند
پس از هند، کوبا در ماه آگوست سال جاری دومین خریدار بزرگ نفت خام ونزوئلا شد اما واردات آن  سه برابر کمتر از خرید هند بود.

کوبا در ماه آگوست حدود ۶۶ هزار بشکه در روز محصولات خام و تصفیه شده خریداری کرد (در مقایسه با ۸۵ هزار و ۲۶۰ بشکه در روز در ماه ژوئیه)، در حالی که اروپا نیز واردات خود را از جمهوری بولیواری ونز به ۶۵ هزار بشکه در روز کاهش داد و  پس از کوبا سومین خریدار نفت ونزوئلا بوده است.  

البته روند صعودی صادرات نفت خام این کشور آمریکای جنوبی نیز می تواند کوتاه مدت باشد، زیرا این کشور هنوز در معرض تحریم های گسترده آمریکا قرار دارد و دولت ترامپ به دنبال برکناری رئیس جمهور نیکولاس مادورو است.

در حالی که محدودیت های ایالات متحده در هدف قرار دادن بخش حیاتی نفت کشور، شرکت نفت دولتی PDVSA را از بیشتر مشتریان اصلی خود محروم کرده است، واشنگتن اخیراً متعهد شده تا فشارها را افزایش دهد.

ایالات متحده ممکن است از ماه آینده معافیت های موجود را که هنوز به برخی از شرکت های نفتی مانند ریلاینس اجازه می دهد تا نفت خام ونزوئلا را با سوخت مبادله کنند، حذف کند.

الیوت آبرامز،  جانشین برایان هوک به عنوان مسئول سیاست آمریکا در امور ونزوئلا در اوایل این هفته در گفتگو با رویترز اعلام کرد: من فکر می کنم که تحریم های ما در کاهش درآمد این کشور امریکای لاتین بسیار موثر بوده و در جهت موثر تر ساختن این هدف،  در آینده نزدیک برخی از اقدامات را برای تشدید فشارها انجام خواهیم داد.

کد خبر: ۳۹٬۲۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha