۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲
تزریق واکسن دو شرکت مدرنا و پی فایزر به ۳۰ هزار نفر در امریکا
سومین مرحله آزمایش بالینی انجام شد

تزریق واکسن دو شرکت مدرنا و پی فایزر به ۳۰ هزار نفر در امریکا

دو شرکت داروسازی مدرنا و پی فایزر بالغ بر یک ماه است که سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را شروع کرده اندو تا کنون ۳۰ هزار نفر واکسینه شده اند. مسولان بخش تولید واکسن در امریکا شرایط را بسیار مطلوب می دانند و به عرضه واکسن تا انتهای امسال امیدوارند.

بازار؛گروه بین المللمرحله سوم آزمایشهای بالینی واکسن های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی در حال انجام است و یکی از واکسن هایی که به عنوان امید دنیا برای رهایی از بحران کرونا معرفی می شود واکسن تولیدی توسط شرکت مدرنای امریکا است. طبق گزارش ان بی سی نیوز تا کنون بالغ بر ۳۰ هزار نفر در سراسر  امریکا برای اجرای سومین مرحله از آزمایشهای بالینی دو واکسن مدرنا و پی فایزر ، واکسینه شده اند. پل مانگو، رییس بخش سیاستگذاری وزارت بهداشت امریکا در این مورد به سی ان بی سی گفت:« سومین مرحله از آزمایشهای بالینی ما کاملا مطابق برنامه پیش می رود و بالغ بر ۳۰ هزار نفر از ۶۰ هزار نفری که قرار است در این مرحله واکسینه شوند، تا کنون واکسن را دریافت کرده اند. قرار است سومین مرحله از آزمایشهای بالینی تا انتهای ماه سپتامبر به پایان برسد و ما در نیمه راه قرار داریم.»

وی تاکید کرد هنوز نمی توان با اطمینان گفت که واکسن کرونا کارآمد است و باید تا اعلام نتایج نهایی صبر کرد.این سخنان در شرایطی مطرح شده است که دونالد ترامپ رییس جمهوری  امریکا در یکی از کمپین های انتخاباتی خود اعلام کرد: «ما واکسن را قبل از پایان سال تولید می کنیم و احتمال اینکه این واکسن قبل از این زمان وارد بازار شود هم بسیار زیاد است.»

روند تولید واکسن به نتیجه انتخابات وابسته نیست
دونالد ترامپ در تمامی کمپین های خود از تولید واکسن و عرضه آن به عنوان برگ برنده ای برای خود در انتخابات نام برده است در حالیکه مقامات رسمی این کشور و فعالان در تولید واکسن تاکید می کنند که این پروسه ارتباطی به نتیجه انتخابات ندارد و حتی اگر ترامپ در انتخابات پیروز نشود هم ، تولید واکسن طبق برنامه پیش خواهد رفت. آنها تاکید کردند تولید واکسن و عرضه آن، نه یک مساله اقتصادی است و نه یک ابزار سیاسی. بلکه مساله ای است که روی سلامت مردم دنیا تاثیر دارد و باید واکسنی قابل اعتماد و اثر گذار عرضه شود .فشارهای سیاسی یا جهت گیری های سیاسی در این مسیر کاری نادرست است.

 گرگوری پولند، کارشناس  بیماریهای عفونی و رییس کلینیک مطالعات واکسن در مینسوتای امریکا در این مورد به سی ان ان گفت: «بدون  شک یک واکسن به تنهایی نمی تواند به نیاز تمامی گروه های افراد در جامعه پاسخ بگوید. بهتر است واکسن های مختلفی برای گروه های مختلف تولید شود. مثلا تولید واکسنی برای سالمندان که سطح ایمنی بدن آن ها پایین است، باید متفاوت از واکسنی باشد که برای جوانان تولید می شود. به نظر من باید واکسنی که به سالمندان تزریق می شود قوی تر از واکسن جوانان باشد.»

وی ادامه داد: «گروه های حساس دیگری هم وجود دارند. مثلا زنان باردار شرایط ویژه ای دارند و باید واکسن متفاوتی دریافت کنند یا افرادی که دارای بیماریهای سخت و خاص هستند که سطح ایمنی بدنشان بسیار پایین است، باید واکسنی متفاوت از واکسن افراد عادی دریافت کنند.

تنوع در تولید واکسن و افرادی که واکسینه می شوند، ضروری است
این دانشمند امریکایی در مورد افرادی که تا کنون واکسینه شده اند به سی ان ان گفت:« افرادی که تا کنون در مرحله سوم آزمایشهای بالینی شرکت کرده اند، از گروه های سنی و نژادی مختلف بوده اند و این مساله می تواند در حصول نتیجه بهتر برای  ما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. افراد زیادی که در این مرحله شرکت کرده اند بیش از ۶۵ سال دارند و افراد زیادی دارای بیماریهای زمینه ای بودند . این مساله نشان می دهد تاثیر واکسن روی گروه های مختلف چگونه است و به ما کمک می کند دریابیم آیا باید برای گروه های مختلف، واکسن های متفاوتی به بازار عرضه کنیم یا یک واکسن می تواند برای همه مورد استفاده قرار بگیرد.»

وی ادامه داد:« هم اکنون نیمی از افراد شرکت کننده در این مرحله از آزمایش واکسن را دریافت کرده اند و نیم دیگر ماده ای بی اثر را دریافت کرده اند و از هر دو گروه خواسته شده است تا به جامعه بازگردند و زندگی عادی داشته باشند. این آزمایش به ما نشان می دهد که افراد دریافت کننده واکسن بدنشان در برابر ویروس ایمن شده است یا خیر.»

پل مانگو در مورد اینکه واکسن های مختلفی وارد فاز سوم آزمایشهای بالینی شده اند به ان بی سی گفت: «اینکه واکسن های مختلفی در بازار مورد آزمایش قرار می گیرند خبر خوبی است زیرا ممکن است هر واکسن برای گروه  خاصی ایمنی ایجاد کند  و برای شرایط فعلی که دنیا با بحرانی جدی روبرو شده است، ارایه تعداد زیادی واکسن به بازار برای ارزیابی اهمیت زیادی دارد.»

 وی با اشاره به این مطلب که هنوز هیچ یک از آزمایشها به نتیجه مطلوب نرسیده است گفت: «تا زمانیکه واکسنی قابل اعتماد وارد بازار مصرف نشود، بهترین سیاست رعایت فاصله اجتماعی، ماسک زدن و ضد عفونی کردن دست ها است. با رعایت این اصول می توانیم اطمینان یابیم که تا زمان عرضه واکسن به بازار ایمن خواهیم ماند.»

شرکت مدرنای امریکا اعلام کرده است نتیجه سومین مرحله از آزمایشهای بالینی تا اواسط اکتبر سال جاری مشخص می شود و در صورت موفقیت آمیز بودن آن، به سرعت تولید انبوه واکسن آغاز خواهد شد و عرضه آن به مصرف کنندگان امریکایی از اواخر امسال شروع می شود.

کد خبر: ۳۹٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha