۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
احتمال کاهش نرخ ارز در هفته آینده!/ عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها در بازار ارز شد
«بازار» گزارش می دهد؛

احتمال کاهش نرخ ارز در هفته آینده!/ عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها در بازار ارز شد

کارشناسان می گویند؛ دولت به احتمال زیاد طی چند روز آینده با عرضه ارز به بازار مانع از افزایش نرخ این کالا در بازار خواهد شد چرا که گرانی ارز به دلیل رشد تقاضا در پایان چند روز تعطیل اتفاق افتاده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با وجود ثبات نسبی قیمت ها در بازار ارز طی حدود یک ماه اخیر اما امروز نرخ این کالا در بازار افزایشی شد و دلار آزاد در کانال ۲۴ هزار تومان قرار گرفت. افزایش قیمتی که به گفته کارشناسان ناشی از رشد میزان تقاضا و تاثیر گذاری ریزش شاخص ها در بازار سرمایه است چرا که خیلی ها دیگر چون گذشته اعتماد چندانی به سودآوری در بورس ندارند و بخشی از سرمایه های خود را به بازار ارز و سکه آورده اند.
البته ثبات نسبی بازار ارز به دلیل بیم سرمایه گذاران از وعده های بانک مرکزی در ساماندهی قیمت ها در این بازار بوده است چرا که رئیس کل بانک مرکزی بارها اعلام کرده است؛ نرخ ارز در بازارغیر واقعی است و نرخ ها در این بازار به زودی منطقی می شود.
برخی فعالان بازار ارز می گویند؛ آنگونه که قیمت ها درهمه بازارها افزایشی است بنابراین رشد قیمت ها در بازار ارز نیز منطقی به نظر می رسد و سرمایه گذاری در این بازار با توجه به رشد نرخ تورم در کشور اقدام نادرستی نیست. این در حالی است که اکثر اقتصاددان و فعالان بازارز قیمت واقعی این دلار را ۲۰ هزارتومان و حتی کمتر عنوان نموده و پیش بینی می کنند؛ سرمایه گذاری در بازار ارز اشتباه است چرا که چنین بازاری از ریسک بالایی برخوردار است.

تابلو قیمت ها در بازار ارز بازهم تغییر کرد
امروز پس از چند روز تعطیلی، بازار ارز و سکه با تغییر قیمت همراه شد. تغییر قیمتی که در بازارهای رسمی نیز با سیر صعودی همراه شد. آنگونه که با کوچ دلار به کانال ۲۴ هزار تومان، دلار نیمایی نیز با رشد قیمت در کانال ۲۱ هزار تومان جای گرفت.
علاوه بر این صرافی بانک ها نیز امروز قیمت ها را افزایش دادند و دلار صرافی بانک ها نیز به کانال ۲۳ هزار تومان نشست تا با این شیوه بازار سازی جلو رشد جهشی قیمت ارز گرفته شود.

صعودی شدن قیمت ارز پیامد پس از تعطیلات
مسعود دانشمند، فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی ایران درباره علت افزایش نرخ ارز دربازار طی گفتگویی با «بازار» تصریح کرد: همانطور که می دانید طی چند ماه اخیر قیمت ارز دربازار با نوسان شدیدی همراه بود و در مقاطعی نرخ دلار به بیش از ۲۶ هزار تومان نیز رسید که البته با مداخله بانک مرکزی قیمت این کالا سیر نزولی به خود گرفت و به حدود ۲۰ هزار تومان رسید. این کاهش قیمت البته دوام چندانی نیاورد و قیمت دلار و انواع ارز به شکلی خزنده مسیر رشد قیمت ها را در پیش گرفتند تا جایی که پس از چند هفته سکون قیمت در بازار ارز (دلار ۲۲ و ۲۳ هزار تومانی) بالاخره قیمت آن امروز به دلیل رشد میزان تقاضا قیمت ها دوباره صعودی شد.
وی علت افزایش قیمت ها در بازار امروز ارز و سکه را ناشی از رشد میزان تقاضا برای خرید این کالاها عنوان کرد و اظهار داشت: عوامل متعددی باعث رشد قیمت ها در بازار ارز شده است که عمده ترین آن رشد بالای تقاضا و کمبود این کالا در بازار است.

عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ارز شد

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی وعده ساماندهی نرخ ارز را به مردم داد اما این وعده عملی نشد از طرفی با توجه به پایان تعطیلات چند روز گذشته، تقاضا برای خرید ارز افزایش یافت و فعالان این بازار با بی اعتنایی به هشدار ساماندهی قیمت ها در بازار ارز، زمینه گرانی نرخ ها را در این بازار فراهم کرد.
وی با بیان اینکه دولت، بازار ارز را ول کرده است، اظهارداشت: عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ ارز در بازار شده است اما این احتمال وجود دارد که بانک مرکزی طی چند روز آینده اقدام به عرضه ارز به بازار برای ممانعت از افزایش قیمت ها کند.
دانشمند تصریح کرد: مهمترین راهکار ساماندهی قیمت ها در بازار ارز تشویق صادرکنندگان به آوردن ارز از سوی آنها به سامانه نیما است.

صرافی بانک ها هم گران کردند
بنا به این گزارش، صرافی‌ بانک‌ها امروز سه‌شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با ۲۵۰ تومان افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری می‌کردند.
همچنین امروز قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز با ۲۵۰ تومان افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۷  هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان درج شده است.
بدنبال افزایش نرخ ارز دربازار قیمت سکه و طلا نیز سیر صعودی به خود گرفت.  طوری که در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هرگرم یک میلیون و ۱۱۷ هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون تومان شد.

کد خبر: ۳۹٬۰۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha