۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶
برندسازی سیر همدان راهی برای شناخته شدن در بازارهای جهانی
یادداشت؛

برندسازی سیر همدان راهی برای شناخته شدن در بازارهای جهانی

همدان - «ترکیه که حجم وسیعی از سیر اروپا را تأمین می‌کند از این رو متقاضی سیر همدان است که پس از دریافت سیر همدان مجدد آن را سورت و بسته بندی کرده و با بسته بندی جدید از ترکیه به اروپا می‌فرستد»؛ این جملات بخشی از یادداشت طاهره شهابی کارشناس مدیریت برنامه ریزی برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

طاهره شهابی؛ بازار: همدان استانی مستعد به لحاظ کشاورزی است و در بسیاری تولیدات از جمله سیب زمینی، انگور، گردو، سیر و برخی گیاهان دارویی همچون گشنیز در کشور حرف برای گفتن دارد اما با وجود بهره مندی از این ظرفیت‌های قابل توجه همچنان در زمینه صادرات و کسب بازارهای جهانی قدم‌های محکمی برداشته نشده که علت را می‌توان در ضعف صنایع بسته بندی جستجو کرد.

این واقعیت در حالی نمایان است که شهرت استان همدان در زمینه تولیدات برخی محصولات کشاورزی نه تنها منطقه خاورمیانه بلکه آن سوی مرزها را نیز در نوردیده به گونه‌ای که وقتی صحبت از سیر می‌شود اولین منطقه تولیدی این محصول که در ذهن متصور می‌شود بهار از توابع استان همدان است.

سیر تولیدی همدان به اسم کشورهای دیگر وارد بازارهای جهانی می‌شود
منطقه بهار در استان همدان که قطب تولید سیر سفید و تند در کشور محسوب می‌شود این روزها همچنان ناشناخته و گمنام است و شاید بتوان مشکل را آنجا جستجو کرد که سیر تولیدی همدان به اسم کشورهای دیگر وارد بازارهای جهانی می‌شود حال آنکه اگر در زمینه بسته بندی این تولیدات با قدرت ظاهر می‌شدیم بازارهای جهانی این محصول در قبضه کشور ما بود.

سیر تولیدی همدان به لحاظ طعم و مزه برتری خاصی نسبت به سایر نقاط ایران دارد و کیفیت بالای سیر همدان در بین مصرف‌کنندگان سبب شده تا این محصول از شهرت خاصی برخوردار باشد به گونه‌ای که سرنوشت سیرهای موجود در بازارهای کشورهای خارجی از جمله روسیه را که بررسی می‌کنیم این واقعیت به تایید می‌رسد چراکه سیرهای این بازارها همان سیرهای تولیدی در همدان است که با برندی دیگر در بازار روسیه خودنمایی می کند.

بازارهای ترکیه، پاکستان و عراق در حالی حجم قابل توجهی از صادرات سیر همدان را به خود اختصاص داده اند که هدفشان بهره مندی از تولیدات همدان به نفع کشور خود و صادرات آن با برندهای مختص خود است

مرغوبیت بالا، طعم، بو و مزه منحصر به فرد سیر همدان مؤلفه‌های تأثیر گذاری هستند که مورد قبول ذائقه شهروندان کشورهای دیگربوده و بازارهای ترکیه، پاکستان و عراق در حالی حجم قابل توجهی از صادرات سیر همدان را به خود اختصاص داده اند که هدفشان بهره مندی از تولیدات همدان به نفع کشور خود و صادرات آن با برندهای مختص خود است.

بررسی چگونگی ورود سیر همدان به بازارهای جهانی بیانگر آن است که پاکستان سیر ایران و به خصوص همدان را برای تولید ادویه و مصرف کشورش تقاضا دارد و ترکیه هم که حجم وسیعی از سیر اروپا را تأمین می‌کند از این رو متقاضی سیر همدان است که پس از دریافت سیر ایران مجدد آن را سورت و بسته بندی کرده و با بسته بندی جدید از ترکیه به اروپا می‌فرستد.

تجار همدانی بازار هدف نهایی را شناسایی کنند
دست به دست شدن سیر از همدان تا بازارهای اروپا این واقعیت را مورد تاکید قرار می‌دهد که تجار همدانی باید خود این بازار تجارت را در دست بگیرند و بازار هدف نهایی را شناسایی کنند تا با شناسایی بازار هدف نهایی محصول با ارزش افزوده بالاتری به آن کشور صادر شود و ارزش افزوده عاید کشور ایران شود.

این روزها با ورود سیر چین به بازارهای دنیا فضای رقابتی بالاتری شکل گرفته و نباید با کوتاهی در توجه به توسعه صنایع بدیلی دو دستی بازار هدف را به کشور چین تقدیم کرد

گذشته از لزوم توجه تجار به بازارهای نهایی باید صنایع بسته بندی تعریف شده برای سیر در استان همدان فعال شود به طوری که هم لوازم بسته بندی در استان همدان تولید شود و هم با آن بسته بندی سیر را به اروپا صادر کنیم چراکه این روزها با ورود سیر چین به بازارهای دنیا فضای رقابتی بالاتری شکل گرفته و نباید با کوتاهی در توجه به توسعه صنایع بدیلی دو دستی بازار هدف را به کشور چین تقدیم کرد.

صنایع تبدیلی در این بخش حتی باید بتواند محصول سیر را به دارو و صنایع غذایی برای صادر کردن به کشورهای مختلف و موارد این چنینی تبدیل کند تا در این شرایط که ارزش پول ملی در برابر دیگر ارزها کاهش‌یافته صادرات محصولات کشاورزی به سبب ورود ارز به کشور درآمد کشاورزان را به‌صورت تصاعدی افزایش دهد.

در جمع بندی آنچه عنوان شد می توان به این نتیجه رسید مادامی که سیر همدان فاقد بسته بندی، برچسب و سورت بندی مناسب و بدون برند به کشورهای دیگر فرستاده شود، نمی‌توان از آن انتظار ارزآوری مناسب داشت بنابراین توسعه سردخانه ها، افزایش کارگاه های بسته بندی، واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی سیر ضروری است.

کد خبر: ۳۹٬۰۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha