۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
آمار جالبی از میزان خانه‌های احتکار شده در اختیار داریم
عضو کمیسیون عمران مجلس:

آمار جالبی از میزان خانه‌های احتکار شده در اختیار داریم

شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: روز گذشته آمار جالبی از میزان خانه‌های احتکار شده توسط بانک‌ها و افراد حقیقی و حقوقی در کمیسیون عمران مطرح شد که پیش از این جایی منعکس نمی‌شد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، اقبال شاکری در خصوص گمانه‌زنی‌ها مبنی بر افت شدید و رکود بی‌سابقه بر بازار مسکن ظرف ماه‌ها و حتی سال آینده در برنامه «رویداد» رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: تورم کنونی بر هر کالایی تاثیر دارد و باید در این گمانه زنی‌ها کنار گذاشته شود.

وی ادامه داد: چندی پیش شاهد افزایش قیمت لجام‌گسیخته و بی‌سابقه در حوزه مسکن بودیم که مسئله‌ای دوره‌ای است و در یکی دو سال قبل، چندین بار رخ داده است.

شاکری با اعلام اینکه این افزایش بی‌رویه قیمت، عدم انجام تعهدات وزیر سابق راه و شهرسازی و رها کردن بازار مسکن در کنار خودداری از تولید و عرضه‌ی واحدهای مورد نیاز، تورم را تشدید و فاصله عرضه و تقاضا را فزونی بخشیده است، گفت: رها کردن تکالیف قانونی لطمات سنگین به مسکن زده است.

استاد گروه عمران دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه قبل از شروع دوره یازدهم، درباره مسکن کارهای تخصصی کرده‌ایم، افزود: این اقدامات دو نتیجه داشت که یکی قانون مالیات بر خانه‌های خالی است که شورای نگهبان هم نظرات را اعمال و اصلاحات در حال اجراست و دیگری، طرح تامین مسکن از سوی کمیسیون عمران است.

شاکری گفت: تعداد مشخصی مسکن ظرف یکسال باید با روش و تسهیلات تعیین شده، برای مردم تامین شود.

وی افزود: این طرح تحویل هیئت رئیسه شده و در نوبت ورود به صحن قرار دارد.

شاکری مکانیسم مالیات بر خانه‌های خالی را اینگونه تشریح کرد: اگر فقط ۴۰۰ هزار واحد از ۲میلیون و ۷۰۰هزار واحد خالی وارد عرضه شود، افزایش قیمت و تورم حوزه مسکن را کنترل می‌کند.

استاد گروه عمران دانشگاه امیرکبیر در پاسخ به منتقدان این طرح گفت: شاید این نظر هم بی ربط نباشد؛ قطعا نمی‌توان انتظار داشت با یک اقدام همه مسائل حل و فصل شود.

شاکری قانون مالیات بر خانه‌های خالی را تنها بخشی از اقدامات مورد نظر مجلس یازدهم دانست که درصدی بر بازار مسکن تاثیرگذار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر قانون مالیات بر خانه‌های خالی باعث شود که گپ یک میلیونی نیاز به مسکن و ظرفیت موجود پر شود و به ۵۰۰ هزار واحد برسد، قطعا تاثیر مثبت بر بازار ملک خواهد داشت.

شاکری با تاکید بر اینکه این قانون به تنهایی معضل مسکن را حل نخواهد کرد، افزود: ما با کمبود قوانین روبرو نیستیم پس در بسیاری حوزه‌ها نیازمند قانونی جدید نبوده و تنها با ترک فعلِ اجرای قانون روبرو هستیم.

وی خطاب به خود و دیگر مجلسیان گفت: اگر در نظارت، حضور مستمر و دائمی نداشته و مطالبه‌گری نکنیم، معضلی حل نخواهد شد.

شاکری تاکید کرد: رسانه‌ها خط نظارت گری را از مجلس مطالبه کنند و دنبال نتیجه‌ی گفته‌ها و کارها باشند.

این نماینده مجلس افزود: در رابطه با قانون مالیات بر خانه‌های خالی، دوسه دستگاه بین خود پاسکاری می‌کردند. ما متوجه این مسئله شدیم ولی کسی به وضوح اعلام نمی‌کرد فلان دستگاهِ اجرایی پاسخگو نیست! لذا مجلس ورود و مسئله را به روش خود حل کرد.

شاکری گفت: روز گذشته هم آمار جالبی از میزان خانه‌های احتکار شده توسط بانک‌ها و افراد حقیقی و حقوقی در کمیسیون عمران مطرح شد که پیش از این جایی منعکس نمی‌شد.

کد خبر: ۳۸٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      0 0
      مردم منتظر اقدامات انقلابی مجلس برای تبدیل نمودن مسکن ازسرمایه ای به مصرفی هستند قیمتهای مسکن را که دیوانه وار افزایش یافته اند ریزشی کنید چشم مردم به دست شماست