۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
نگاهی به حال و احوال صنعت داروسازی آذربایجان شرقی
بازار بررسی می‌کند؛

نگاهی به حال و احوال صنعت داروسازی آذربایجان شرقی

تبریز –صنعت داروسازی استان آذربایجان شرقی با کیفیت و حجم تولید دارویی قابل توجه یکی از قطب های داروسازی در کشور محسوب می شود.

بازار_ بیت اله احمدی؛ صنعت داروسازی کشور بعد از انقلاب اسلامی با پیشرفتی چشمگیر، با تولید داروهای بایوتکنولوژی با فناوری و دانش روز تا حد خودکفایی و صادرات پیش رفته است؛ هم اکنون تعداد داروهای به ثبت رسیده بر حسب مولکول دارو، ۲۳۰۰ قلم است که ۱۷۵۰ قلم تولید داخل و ۵۵۰ قلم وارداتی است.

تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تقریبا همه داروهای مصرفی کشور یا مواد اولیه آن، وارداتی بود، اما هم اکنون تنها حدود ۳ درصد از مصرف داخلی، ‌ از سایر کشورها وارد می شود.

هم اکنون حدود ۱۰۷ کارخانه داروسازی داروهای شیمیایی، ۴۰ کارخانه داروسازی تولید داروهای گیاهی و حدود ۴۰ کارخانه تولیدکننده مواد اولیه و بسته بندی در کشور فعالیت می کنند.

صنعت داروسازی کشور، نیاز ۹۷ درصدی دارو را تامین و داروهای بایوتک و فوق تخصصی و مواد اولیه دارویی درداخل را تولید و داروهای ایرانی در برخی کشورها را ثبت کرده که نشان از توسعه روز افزون این صنعت است؛ در این گزارش به بررسی وضعیت داروسازی در استان آذربایجان شرقی خواهیم پرداخت.

تولید ۹۰ درصد داروهای پیوندی در آذربایجان شرقی

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به اهمیت دارو در نقش سلامت ابراز داشت: در تمامی کشورها به توسعه صنعت دارو اهمیت داده می شود، استان ما در ایران جزو قطب های تولید دارو به شمار می رود تعداد داروخانه از لحاظ کمی در مقایسه با کشور کم است اما کیفیت و حجم تولید دارویی قابل توجهی دارد.

محبوب نعمتی با اشاره به نگاه رو به آینده صنعت دارو در آذربایجان شرقی افزود: کارخانه هایی در استان آذربایجان شرقی با کیفیت خوبی اقدام به تولید دارو می کنند، ۹۰ درصد داروهای پیوندی و ۶۵ درصد سرم های تزریقی در استان آذربایجان شرقی تولید می شود.

 وی همچنین  با اشاره به حمایت و نظارت معاونت غذا و دارو گفت: چون تولید دارو تخصصی است نیازمند نظارت وزارت بهداشت بود و این مساله، انحصاری مانده بود اما خوشبختانه پتانسیل استان ما وزارت بهداشت را مجاب کرد تا برخی اختیارات را به این معاونت واگذار کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: برخی بازدیدهای عمومی و نمونه برداری از کارخانجات تولید دارو، به استان واگذار شده که در گذشته چنین اختیاراتی نداشتیم که امیدواریم دیگر اختیارات نیز در سال آینده به استان ها تفویض شود.

نعمتی در ادامه گفت: کمبود دارو در کشور ما به دلیل تحریم، غیرقابل انکار است، اما بیشتر نارضایتی ها از مراجعات مردمی، تفاوت خرید و قیمت روی جلد دارو است، واقعیت این است که داروخانه ها طبق فاکتور، اقدام به فروش دارو می کنند و گران فروشی نمی کنند.

وی افزود: کیفیت داروهای تولیدی در گذشته بسیار ارتقا پیدا کرده و به این باور رسیده ایم که کیفت تولیدات داخلی با تولیدات خارجی برابری می کند.

فعالیت ۵ شرکت داروسازی در آذربایجان شرقی

وضعیت صنعت داروسازی در استان آذربایجان شرقی نیز از سایر نقاط کشور مستثنی نیست، شرکت های داروسازی این استان، داروها را با استانداردهای پزشکی تولید کرده و نیاز داخل را رفع می کند.

در استان ۵ شرکت داروسازی فعالیت می کند که ۲ شرکت، داروی گیاهی و ۳ شرکت داروی شیمیایی تولید می کنند، مواد اولیه داروسازی استان از چین، فرانسه، هندوستان و آلمان وارد می شود.

ریسک سرمایه گذاری در صنعت داروسازی پایین است

مدیرعامل شرکت داروسازی دانا نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار می دارد: استان آذربایجان شرقی بزرگ ترین تولیدکننده آنتی بیوتیک در کشور است و شرکت های دارویی استان در چند زمینه، فعالیت های چشمگیری دارند.

خارزی با اشاره به اینکه از جایگاهی که انتظار ماست فاصله داریم، تاکید می کند: استان ما از لحاظ جغرافیایی برای صنعت، مکان مناسبی است چرا که با چند کشور هم مرز هستیم، از لحاظ اقلیمی و آب و هوایی نیز برای داروسازی بهترین مکان محسوب می شود.

وی با اشاره به وضعیت خوب استان از دارا بودن نیروی متخصص ادامه می دهد: دانشکده داروسازی استان از دانشگاه های پیشرو در کشور است، بیشتر فعالان صنایع دارویی کشور، فارغ التحصیل دانشگاه تبریز هستند.

این مدیرعامل شرکت داروسازی تاکید می کند: استان از لحاظ شیمی قوی است و متخصصان زیادی در این زمینه تربیت شده است، از لحاظ مسائل فنی و ماشین آلات و نگهداری آن نیز هیچ مشکلی نداریم.

به گفته خارزی، سرمایه گذاران حوزه صنعت دارویی در استان آذربایجان شرقی باید بیش از این باشد، چرا که مردم این خطه علاقه مند به سرمایه گذاری هستند و تمام زمینه های رشد دارو در این استان فراهم است.

وی همچنین با اشاره به برخی مشکلات تولید دارو اذعان می دارد: مهم ترین علت عدم اقبال سرمایه گذاران در حوزه صنعت دارو، این است که در این زمینه اطلاع رسانی نشده است، ریسک سرمایه گذاری در صنعت دارو، بسیار پایین است چرا که قیمت توسط دولت تعیین می شود و کمتر شرکت داروسازی ورشکست شده است.

این تولید کننده دارو ادامه می دهد: صنعت داروسازی در کشور ما جزو صنایع پیشرو است، وقتی یک کشور اروپایی در کشور ما اقدام به تولید دارو می کند این نشان از قدرت علم و تولید ما دارد.

خارزی با اشاره به اساسی ترین مشکل صنعت داروسازی در استان اظهار می دارد: چون از ارز دولتی استفاده می کنیم قیمت دارو در کشور ما بسیار پایین است و این باعث شده که دارو به کشورهای همسایه قاچاق شود، صنعت داروسازی مرتب باید نوسازی شود چون استانداردها مدام تغییر می کند و این نیازمند سرمایه گذاری است.

وی تصریح می کند: مالیات ارزش افزوده دیگر مشکل صنعت داروسازی است، چون نمی توانیم آن را در فاکتور اعمال کنیم و ما ۹ درصد هزینه اضافی را متقبل می شویم.

این فعال صنعت داروسازی در ادامه می گوید: ۹۵ درصد مکمل هایی که مصرف می شد از خارج وارد کشور می شد و اصلا معلوم نبود در کدام کشور تولید می شده است، برای اینکه جلوی این اتفاق گرفته شود، در سندیکا محدودیت وارداتی اعمال کردیم که امروز ۸۰ درصد مکمل ها در داخل کشور تولید می شود.

خارزی با اطمینان خاطر نسبت به کیفیت تولید دارو می افزاید: برای اخذ مجوز تولید یک دارو باید با معتبرترین برند تولید خارجی، مقایسه شود و بعد از آن به صورت مرتب، وزارت بهداشت به صورت اتفاقی از داروخانه ها و مناطق مختلف، این داروها را مورد آزمایش قرار می دهد.

فرصت ها و موانع صنعت داروسازی

اما صادرات داروسازی، ارزآور برای استان بوده و این صنعت برای روی پای خود ماندن نیازمند حمایت است وگرنه روز به روز شاهد تعطیلی کارخانه های تولید دارو در آذربایجان شرقی خواهیم بود.

عضو هیات مدیره یکی از شرکت های داروسازی تبریز، به خبرنگار بازار می گوید: شرکت های داروسازی شرکت های علمی و پویایی هستند که علاوه بر تولید وظیفه ارتقای کیفیت را دارند تا خودمان را به کشورهای صاحب تکنولوژی نزدیک کنیم.

اکبرزاده می افزاید: در بخش خارجی، تحریم ها مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است، قیمت خرید مواد اولیه ما را افزایش داده، بحث کشتیرانی نیز چون در تحریم است، بیش از ۳ ماه طول می کشد تا مواد اولیه به دست ما برسد.

وی تصریح می کند: تعدادی از شرکت ها، در زمینه تولید مواد اولیه فعالیت می کنند اما ۳ شرکت بزرگ در استان آذربایجان شرقی فعالیت می کنند که ۹ درصد کل نیاز دارویی کشور را تولید می کنند.

همچنین مدیرعامل یکی از شرکت های داروسازی تبریز در گفتگو با خبرنگار بازار تاکید می کند: قدمت دانشکده داروسازی و وجود صنایع مادر و تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی و مجاورت با چند کشور، پتانسیلی برای صنعت داروسازی استان فراهم کرده و در این حوزه بخش خصوصی می تواند ورود کند که لازم است مسئولان استانی در این مورد بررسی و علت یابی عدم استقبال بخش خصوصی را انجام دهند.

نوسانات نرخ ارز و باسمنجی همچنین عدم تسهیل سرمایه گذاری، نبود نظارت کافی بر تولیدات داخلی، طولانی بودن بازگشت سود مالی را از جمله مشکلات صنعت داروسازی برشمرد.

کد خبر: ۳٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha