۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
رونق تولید پسته در ایلام؛ گسترش باغات پسته در دستور کار مسئولان
بازار گزارش می‌دهد؛

رونق تولید پسته در ایلام؛ گسترش باغات پسته در دستور کار مسئولان

ایلام- رونق کشت درختان پسته در سال های اخیر باعث افزایش تولید و اشتغال در استان ایلام شده است. طبق گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان، برنامه گسترش باغات پسته در دستور کار قرار گرفته است.

بازار؛ گروه استان ها: استان ایلام در غرب ایران یکی از مناطق مستعد کشور برای توسعه کشاورزی و باغداری است، این استان از گذشته تاکنون محل کشت انواع درختان و محصولات کشاورزی بوده است.

یکی از محصولاتی که جدیدا در استان کشت می شود، کشت درخت پسته است که حدود چند سالی است آغاز شده و در حال حاضر به ثمردهی نیز رسیده است.

کمبئد منابع آبی و افزایش درآمد کشت درختان پسته باعث شده جهاد کشاورزی استان نیز از کشت این درخت در استان حمایت های لازم را انجام دهد و قرار است به زودی طرح توسعه کشت باغات در اراضی شیب دار استان اجرایی شود.

آغاز برداشت پسته در استان ایلام
رئیس جهاد کشاورزی ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد:  برای سومین سال متوالی برداشت پسته در سطح استان ایلام آغاز شده و پیش بینی شده است از هکتار سطح زیر کشت پسته یک تن محصول برداشت شود.

محمدعلی اقدسی با اشاره به اینکه شهرستان سیروان با داشتن ۴۰ هکتار از باغ پسته قطب تولید پسته در استان شناخته می شود، گفت: طبق اعلام کارشناسان این منطقه مستعد کشت انواع باغات از جمله پسته است.

 ۱۶۲ هکتار باغ پسته در ایلام وجود دارد که بیش از یک سوم این میزان در شهرستان سیروان قرار دارد و باعث رونق اشتغالزایی در این منطقه شده است

وی تصریح کرد:  ۱۶۲ هکتار باغ پسته در ایلام وجود دارد که بیش از یک سوم این میزان در شهرستان سیروان قرار دارد و باعث رونق اشتغالزایی در این منطقه شده است.

وی افزود: حضور باغداران کرمانی و استفاده از تجارب آنها و همچنین گسترش ایستگاه‌های پمپاژ آب  نویدی برای توسعه این باغات در سیروان است.

اقدسی اظهار کرد: در زمینه افزایش تولیدات کشاورزی کارهای بزرگی در استان در حال انجام است از جمله این کارها توسعه باغات پسته و بادام است.

وی گفت: این استان از اقلیم مناسبی برای ایجاد و گسترش باغات پسته برخور داراست و در این زمینه نیز استان باید فعالیت بیشتری را آغاز کند.

رئیس جهاد کشاورزی استان عنوان کرد:  به منظور آموزش باغداران پسته استان درخصوص احداث و نگهداری باغات پسته هر ساله دوره های آموزشی شامل انتخاب نهال، عملیات کاشت، داشت، پیوند زدن، مبارزه با آفات و...برگزار می شود.

لزوم حمایت از کشت درختان پسته در ایلام
یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سالانه بیش از هفت هزار هکتار باغ جدید پسته در کشور ایجاد می شود و نقش مهمی در کسب درآمد برای کشاورزان دارد.

عباس امیری بیان کرد: در حال حاضر رونق کشت درختان پسته نیازمند حمایت مسئولان برای فروش محصولات و ایجاد صنایع تبدیلی است.

 در سال های اخیر باغداران زیادی به دلیل عدم آشنایی با کشت درخت پسته با مشکل مواجه بودند

وی با اشاره به اینکه برای حمایت از باغداران باید کلاس های آموزشی بیشتری در سطح استان در ارتباط با نگهداری از درختان پسته برگزار شود، گفت: در سال های اخیر باغداران زیادی به دلیل عدم آشنایی با کشت درخت پسته با مشکل مواجه بودند.

امیری عنوان کرد: بسیاری از باغداران نسبت به نحوه عمل پیوند زنی، انواع ارقام پیوندک متناسب با آب و هوای منطقه، ابزارآلات مناسب برای انجام پیوند، انواع روش های پیوند، زمان پیوند و دوره آبیاری را فرا نگرفته اند.

اراضی شیب دار استان مستعد کشت درخت پسته
با توجه به وجود اراضی شیب دار استان و برای جلوگیری از فرسایش خاک، کشت درختانی مثل پسته و بادام علاوه بر رونق تولید، می تواند در اشتغال مناطق محرومی مثل استان ایلام موثر باشد.

رونق کشت پسته در روستاهای استان می تواند باعث اشتغال و درنتیحه کاهش مهاجرت مردم به شهرها شود، البته این مهم نیازمند حمایت مسئولان با استفاده از تسهیلات بانکی، زمین رایگان و ...است.

استان ایلام دارای منابع طبیعی و استعدادهای انسانی فوق العاده ای است که اگر هماهنگی بین مسئولان و مردم صورت گیرد می توان کارآفرینی مطابق با منابع فعلی این خطه ایجاد کرد.

در حال حاضر کشت پسته در سه شهرستان سیروان، دره شهر و ملکشاهی از رونق بیشتری نسبت به دیگر استان برخوردار است و امیدواریم شاهد رونق این محصول باارزش در سایر مناطق استان باشیم.

کد خبر: ۳۸٬۷۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha