۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
گذری بر نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری در خراسان شمالی

گذری بر نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری در خراسان شمالی

بجنورد- کاهش نرخ مشارکت اقتصادی و در عین حال نرخ بیکاری در خراسان شمالی در پاییز امسال برآیند آمارهای منتشر شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی است.

به گزارش بازار، نرخ ﻣﺸﺎرﮐﺖ از مهم‌ترین ﺷﺎﺧﺺ‌ﻫﺎی ارزﯾﺎﺑﯽ ﺑﺎزار ﮐﺎر و اﻗﺘﺼﺎد ﯾﮏ ﮐﺸﻮر ﺑﻪ شمار ﻣﯽ‌آﯾﺪ. نرخ مشارکت اقتصادی یا همان نرخ فعالیت، عبارت است از نسبت جمعیت فعال شاغل و بیکار به جمعیت در سن کار. 

نرخ مشارکت اقتصادی به متغیرهایی همچون جمعیت فعال و جمعیت در سن کار که در دل خود جمعیت غیر فعال را نهفته دارد، وابسته است.

در بررسی آمار ارائه شده سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی، نرخ مشارکت اقتصادی یا همان نرخ فعالیت جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر در خراسان شمالی، نشان می‌دهد که ۴۸ درصد جمعیت در سن کار ۱۵ ساله و بیشتر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. 

بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی استان نشان می ‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۹۷)، ۲ و دو دهم درصد کاهش داشته است.

بررسی نسبت اشتغال جمعیت شاغل ۱۵ ساله و بیشتر نسبت به جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر بیانگر آن است که ۴۳ و هشت دهم درصد از جمعیت در سن کار شاغل بوده اند که این شاخص نسبت به فصل پاییز ۹۷ ، ۹ دهم درصد کاهش داشته است.

همانطور که اشاره شد نرخ مشارکت اقتصادی خراسان شمالی در پاییز امسال با کاهش مواجه بوده است، نرخ مشارکت اقتصادی پایین ﻧﺸﺎن از آن دارد که درﺻﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ از جمعیت در سنین فعالیت در بازار کار حضور ندارند و در حقیقت از زمره ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻓﻌﺎل استان ﺧﺎرج هستند. 

برای این مساله دلایل مختلفی وجود دارد اما به طور کلی می توان آن را به دلیل عدم توانایی جامعه در مدیریت صحیح و اصولی منابع انسانی، بکارگیری آن، نابسامانی شرایط اقتصادی و ... دانست.

همچنین بررسی اشتغال در خراسان شمالی حکایت از بیشترین سهم اشتغال با ۳۷ و چهار دهم درصد در بخش خدمات، ۳۵ و چهار دهم درصد در بخش کشاورزی و  ۲۷ و یک دهم درصد در بخش صنعت دارد.

سهم شاغلان بخش کشاورزی استان در پاییز پارسال نسبت به فصل مشابه امسال یک و نیم درصد افزایش، صنعت هشت دهم درصد افزایش و خدمات دو و نیم درصد کاهش را نشان می دهد.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر هم نشان می‌دهد که  ۸ و هشت دهم درصد از جمعیت فعال خراسان شمالی در فصل پاییز ۹۸ بیکار بوده‌اند.

همچنین بر اساس فاصله اطمینان ۹۵ درصد نرخ بیکاری استان بین ۷ و نیم تا ۱۰ و نیم درصد با نقطه مرکزی  ۸ و هشت دهم درصد به دست آمده است، بدین معنی که این فاصله با اطمینان ۹۵ درصد، مقدار واقعی نرخ بیکاری استان را در بر می گیرد.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری استان نشان می ‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۹۷) دو درصد کاهش داشته است.

شاید کاهش نرخ بیکاری در خراسان شمالی به دلیل رشد اشتغال نبوده است بلکه می توان یکی از مهم ترین عوامل را جمعیت فعال و ناامیدی کارجویان از جستجوی شغل در شرایط فعلی اقتصادی عنوان کرد.

به طور کلی، افزایش نرخ مشارکت در تمامی بخش ها به خصوص بخش اقتصادی می‌ تواند پشتوانه مهمی برای رشد و توسعه اقتصادی استان باشد. در این میان باید به عوامل موثر برای افرایش این نرخ از جمله بسترسازی لازم و فرصت های بیشتر در بازار کار، رفع دغدغه اشتغال جوانان و ... توجه داشت.

پریسا وحدانی

کد خبر: ۳٬۸۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha