۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷
دردی از دل معدن؛ کاهش داد و ستد، رکود کرونایی را باعث شد
«بازار» میزان تولید صنایع معدنی کشور را بررسی می کند

دردی از دل معدن؛ کاهش داد و ستد، رکود کرونایی را باعث شد

اکبریان، رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با اشاره به میزان تولید بخش های معدنی به بازار می گوید: «شیوع ویروس کرونا  ارتباط غیر مستقیمی با بخش معدن داشته اما با این حال می توان این ویروس را علت کاهش داد و ستد های خارجی دانست و همین امر که منجر به کاهش رفت و آمد مشتریان و کمرنگ شدن در بازارهای خارجی شد ضربه کرونا به بخش معدن است.»

گروه صنعت؛ بازار: آمارها نشان می دهد که در سال های اخیر تولیدات صنایع معدنی با مشکلاتی روبه رو شده است. اگرچه شیوع جهانی ویروس کرونا و تاثیرات مخرب آن بر اقتصاد تمامی کشورها مشهود است اما موانعی دیگر دامن گیر این بخش شده است. با توجه به تاکیدات رهبری و فعالان این بخش مبنی بر جلوگیری از خام فروشی و تبدیل شدن کشور از صادرکننده به تولید کننده، اما گویا صدای مشکلات از عمق معدن به گوش مسئولان نمی رسد. همچنین در راستای افزایش تقاضا و لزوم جهش تولید کشور نیازمند اکتشافات معادن جدید در این بخش است زیرا آمارها گویای این است که ذخیره کنونی سنگ آهن تا ۱۳ سال آینده به پایان خواهد رسید و همین موضوع نگرانی ها را افزایش می دهد.

از طرفی استقبال نکردن کارخانجات تولید فولاد کشور از از تمام ظرفیت سنگ آهن داخلی و از طرف دیگر جلوگیری از صادرات این محصولات، نمایانگر سنگی بزرگ جلو پای معدن کاران است. در ادامه به بررسی تولیدات چند ماهه ابتدایی سال ۹۹ می پردازیم.

 آلومینیوم
شرکت های تولیدکننده ‌آلومینیوم کشور شامل ایرالکو، هرمزآل، المهدی و آلومینای در دوماهه نخست سال جاری، ۶۰ هزار و ۶۷۷ تن شمش آلومینیوم تولید کردند که با توجه به تولید ۴۱ هزار و ۳۶۷ تن در مدت مشابه سال گذشته، تولیدشان با رشد مواجه بوده است.

به تفکیک، هر یک از شرکت‌های «ایرالکو» ۳۱ هزار و ۹۸۴ تن، «هرمزآل» ۱۳ هزار و ۵۳۷ تن، «المهدی» ۱۱ هزار و ۸۸۱ تن و «آلومینای ایران» ۳ هزار و ۲۷۵ تن تولید داشته اند. بنابراین میزان تولید شمش آلومینیوم  در اردیبهشت ماه، ۳۰ هزار و ۶۴۷ تن بوده که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته که ۲۰ هزار و ۸۶۲ تن بوده و این بیانگر رشد ۴۷ درصدی در این بخش است.

همچنین شرکت آلومینای ایران در ۲ ماهه نخست سال جاری، ۴۱ هزار و ۶۹۹ تن پودر آلومینا، ۷۰ هزار و ۶۰۸ تن هیدرات آلومینیوم، ۱۴ هزار و ۸۳۸ تن آهک و ۱۱۰ هزار و ۹۲۶ تن بوکسیت تولید کرده که نسبت به تولید مدت مشابه سال گذشته ۳۹ هزار و ۳۰۴ تن پودر آلومینا با ۶ درصد رشد، ۶۶ هزار و ۱۴۳ تن هیدرات آلومینیوم با ۷ درصد رشد، ۱۷ هزار و ۸۱۳ تن آهک با ۱۷ درصد کاهش و ۱۱۶ هزار و ۴۳۲ تن بوکسیت با کاهش ۵ درصد مواجه شدند.

 فولاد
طبق آمارها در دوماهه ابتدایی سال ۹۹ تولید فولاد میانی کشور، ۴ میلیون و ۶۸۹ هزار تن  بوده است که  در این میان، سهم بیلت و بلوم، ۲ میلیون و ۶۹۳ هزار تن و سهم اسلب، ۱ میلیون و ۹۹۶ هزار تن بوده است

تولید بیلت و بلوم در فروردین و اردیبهشت سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۲ درصدی و تولید اسلب، رشد ۱۳ درصدی را نشان می دهد. همچنین در همین مدت تولید تیرآهن با کاهش ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۲۰۱ هزار تن رسیده است. اما تولید میلگرد با رشد ۲ درصدی به ۱ میلیون و ۳۴۴ هزار تن و تولید نبشی، ناودانی و سایر مقاطع طویل با کاهش ۹ درصدی به ۱۲۲ هزار تن کاهش پیدا کرده است.

به طور کلی  تولید مقاطع طویل فولادی در فروردین و اردیبهشت سال ۹۹  به ۱ میلیون و ۶۶۷ هزار تن رسیده که با کاهش ۱ درصدی مواجه بوده است. همچنین میزان تولید ورق گرم در دو ماه نخست سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۱ میلیون و ۵۷۰ هزار تن رسیده که نشان دهنده کاهش ۱ درصدی است. تولید ورق سرد با رشد ۴۸ درصدی به ۴۲۹ هزار تن و تولید ورق پوششدار با کاهش ۹ درصدی به ۲۱۱ هزار تن رسیده است. در انتها مجموع تولید مقاطع تخت فولادی نیز به ۱ میلیون و ۸۱۲ هزار تن با کاهش ۱ درصدی روبه رو بوده است.  

سیمان
در ادامه اما با توجه به شیوع بیماری کرونا و تحت تاثیر قراردادن تمام صنوف، آمارهای بخش سیمان نشان دهنده رشد، تولید و فروش این محصول در سال ۹۸ است و به نظر می رسد بازار سیمان تاتیر کمتری از پاندمی کرونا پذیرفته است.

تولید سیمان در فروردین ماه سال جاری به رقم ۳ میلیون و ۶۹۳.۶ هزار تن رسید و در اردیبهشت ماه با افزایش ۶۹.۸ درصدی، رقم ۶ میلیون و ۲۷۱.۴ هزار تن را برجای گذاشته است. می توان گفت که با توجه به تولیدات دو ماهه ابتدایی سال ۹۹ و تولید ۹ میلیون و ۹۶۵ هزار تنی و نسبت به میزان ۹ میلیون و ۴۰۲.۶ هزار تنی مدت مشابه سال گذشته افزایش ۶ درصدی پیدا کرده است.

از طرفی اجرا طرح ملی مسکن در سال ۹۹ باعث افزایش تقاضا سیمان در بازار شده است و از طرف دیگر فعالان این بخش درصدد یافتن بازارهای جدید برای صادرات هستند زیرا در حال حاضر تنها به کشور عراق سیمان صادر می کنند اما تولیدکنندگان سیمان به دنبال صادرات به چین و سایر کشورها هستند.

 سنگ آهن
تولید سنگ آهن در ۲ ماهه نخست سال جاری ۵.۲۰۶.۴۹۳ تن بوده و ۶.۰۵۱.۴۳۸ تن به دست مصرف‌کنندگان رسیده است. همچنین در فروردین و اردیبهشت ماه سال ۹۹ میزان استخراج سنگ آهن ۹۹ ۹.۷۱۰.۹۵۰ تن بوده است و در ۶ ماهه  ابتدایی سال گذشته، ۹۰ میلیون تن سنگ آهن تولید و از این حجم ۶ میلیون تن صادر شده است.

به کلی صادرات سنگ آهن سال جاری ۵۶۰ هزار تن بوده که بیش از ۷۰ درصد آن سنگ های کم عیار و غیرقابل استفاده در کشور بوده است. با این حال در سال های ۹۸ و ۹۹ چندین واحدهای گندله سازی اضافه شدند اما واحدهای کنستانتره نمی‌توانند نیاز داخلی را تامین کنند. در حال حاضر تولیدکنندگان با حدود ۴.۸ میلیون تن کسری کنستانتره مواجه هستند، به طوری که ذخیره کنتسانتره فولاد مبارکه  تنها می تواند نیاز یک ماه این کارخانه را تأمین برطرف کند.

خبرگزاری بازار در گفت و گو با مهرداد اکبریان، رییس انجمن سنگ آهن و آریا صادق نیت حقیقی، عضو هیئت مدیره سندیکای آلومینیوم میزان تولید صنایع معدنی کشور را بررسی می کند.

مهرداد اکبریان، رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با اشاره به میزان تولید بخش های معدنی به خبرگزاری بازار می گوید: «شیوع ویروس کرونا  ارتباط غیر مستقیمی با بخش معدن داشته است اما با این حال می توان این ویروس را علت کاهش داد و ستد های خارجی دانست و همین امر که منجر به کاهش رفت و آمد مشتریان و کمرنگ شدن در بازارهای خارجی شد ضربه کرونا به بخش معدن است.»

وی افزود که از طرف دیگر سیاست های دولت تولیدات معادن را به فروش داخلی وابسته کرده است و به همین دلیل افت و خیزهای عرضه و تقاضا در بازار کشور، تولید را تحت تاثیر قرار می دهد اما به طور طبیعی در سال جاری با کاهش تولید مواجه هستیم.

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ضمن اشاره به صادرات این محصولات ادامه داد که نه تنها سنگ آهن و فولاد بلکه در سایر محصولات در بخش صادرات با مشکل روبه‌رو شده ایم. با توجه به شیوع بیماری کرونا در جهان و محدود شدن ارتباط ها بین فروشنده و خریدار بخش صادرات با رکود مواجه شده است و برای رفع آن باید تصمیماتی مناسب با شرایط فعلی اتخاذ شود.»

اکبریان خاطرنشان کرد: «نکته مهم این است که با توجه به بالا رفتن هزینه ها، مانند افزایش قیمت لوازم یدکی و تجهیزات شرکت های متوسط و کوچک متضرر شدند اما آسیب شرکت های بزرگ آنچنان ملموس نیست.»

او می گوید به این علت که قیمت تمام شده محصولات شرکت های بزرگ ۳۵ درصد کمتر از سایر شرکت هاست، با هر شرایطی حیات خود را حفظ می کنند. اما شرکت های متوسط و کوچک که به طور عمده شرکت های خصوصی هستند و روند افزایشی هزینه ها و محدود کردن قدرت فروش و چانه زنی در سال جاری از جمله مشکلات بخش خصوصی است. بنابراین با مشکلات فراوانی روبرو هستند و حتی تعیین فروش دستوری با قیمت تعیین شده به افراد مشخص، چالش دیگر شرکت های متوسط و کوچک است.»

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در انتها تاکید کرد که اصلاح قوانین دست پا گیر می تواند مشکلات بخش خصوصی را کم کند.

* تولید آلومینیوم در صنایع بالادستی با افزایش رو به رو بوده است
در ادامه نیز آریا صادق نیت حقیقی، عضو هیئت مدیره سندیکای آلومینیوم با اشاره به میزان تولید آلومینیوم در کشور به خبرگزاری بازار گفت:«تولید آلومینیوم را می توان در صنایع بالادستی یعنی تولید از مواد معدنی در ماه‌های ابتدای سال جاری افزایشی دانست. چراکه شرکت تولید کننده آلومینیوم المهدی دیگ های از مدار خارج شده را مجدد وارد مدار کرده و جاجرم و سالکو نیز به مدار اضافه شده اند و همین موضوع دلیل بالا رفتن تولید است.»

وی افزود که به علت شیوع ویروس کرونا در صنایع پایین دستی محدودیت هایی ایجاد شده و شرایط بازار را با رکود مواجه کرده است. زیرا برخی از شرکت ها برای رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی تعطیلات نوروزی خود را تا پایان فروردین افزایش دادند.»

عضو هیئت مدیره سندیکای آلومینیوم ضمن اشاره به صادرات محصولات آلومینیومی در پایان تاکید کرد: «صادرات محصولات آلومینیومی به علت تحریم ها و افزایش قیمت با کاهش مواجه بوده است. ازآنجاکه قیمت این محصول در کشور از قیمت های جهانی بیشتر است، رقابت جهانی و پیدا کردن مشتری برای تولیدکنندگان به چالشی عظیم تبدیل شده است.»

کد خبر: ۳۸٬۶۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha