۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
 رقابت بیشتر خریداران با تورهای مجازی
چشم انداز صنعت املاک و مستغلات چگونه خواهد بود

رقابت بیشتر خریداران با تورهای مجازی

از آنجا که بیماری همه گیر کووید ۱۹، روی خرید خانه تاثیر گذاشته است در نتیجه دفاتر املاک و مستغلات هم به طبع آن دچار دگرگونی های شده است. به طوری که می تواند روی روند فعالیت شان در آینده تاثیرگذار باشد.

فرحناز سپهری؛ بازار: سایت «یو سی ای» در گزارشی به چشم انداز فعالیت دفاتر املاک و مستغلات با توجه به شرایط همه گیری کرونا ویروس، پرداخته است: با وجودی که بیماری همه گیر تقاضا برای فضای اداری و خرده فروشی را کاهش داده اما در عین حال برخی از بخشهای صنعتی با افزایش تقاضا روبرو شده اند.

به گفته ان. ادوارد کولسون، استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا و مدیر مرکز املاک و مستغلات دانشکده تجارت (Paul Merage) دانشگاه کالیفرنیا، بازار مسکونی نسبتاً پایدار است. وی خاطرنشان می کند: نگرانی ها، بیکاری گسترده، کاهش ساعات و دستمزدهای پایین بر توانایی خانوارها در پرداخت وام مسکن یا اجاره تأثیر می گذارد.

با توجه به بحران کرونا ویروس و اجبار به کار از خانه چگونه می تواند اساساً صنعت املاک را تغییر دهد؟ با توسعه مدل های جدید تجاری و تغییر جهت افراد در بازار مسکن، به طوری که نگاه های جدید از مرکز شهر و شهرهای بزرگ به حومه شهرها و شهرهای متوسط ‌تغییر یافته است.

در ادامه ادوارد کولسون استاد اقتصاد در دانشکده تجارت Paul Merage در دانشگاه کالیفرنیا، به سوالات درباره تأثیر این همه گیری بر صنعت املاک، از نمایندگان و کارگزاران گرفته تا خریداران و مدیران املاک، پاسخ داده است که از نظرتان می گذرد.

* چگونه املاک و مستغلات مسکونی تحت تأثیر کووید ۱۹ قرار گرفته اند و چرا؟
برخی از تحولات در بازار مسکونی رخ داده است. مردم هنوز به مکانی برای زندگی احتیاج دارند و به نظر می رسد کیفیت فضا حتی از اولویت بیشتری برخوردار شده است، بنابراین مسکن ارزان قیمت به همان اندازه قبل اهمیت دارد. قیمت خانه های تک واحدی بسته به موقعیت مکانی نسبتاً ثابت یا حتی در حال افزایش است. این مساله ممکن است به دلیل نرخ بهره بسیار پایین یا کاهش تقاضای دهه گذشته برای مسکن در مرکز شهر به دلیل عدم تمایل به سکونت در محیط های با تراکم بالا به نفع اقامتگاه های تک واحدی باشد. از طرفی نگرانی است که بیکاری گسترده، کاهش ساعات کاری و دستمزدهای پایین بر توانایی خانوارها در پرداخت وام یا پرداخت اجاره تأثیر خواهد گذاشت. باید دید آیا این مسئله به یک مشکل جدی در زمینه رهن یا بازارهای اجاره تبدیل می شود یا خیر.

* به نظر می رسد کووید ۱۹ بر روی بخش خرده فروشی و صنعتی املاک و مستغلات را به طور قابل توجهی تاثیر گذاشته است در این مورد نظرتان چیست؟ 
صنایعی که شامل مراکز تدارکات و توزیع هستند در شرایط فعلی رونق زیادی دارند. افزایش تقاضا برای خرید آنلاین باعث ایجاد این روند و نیاز به فضای بیشتر برای این صنایع می شود. برای مثال آمازون اخیراً از طرح جدیدی برای استفاده مجدد فضای فروشگاههای خرده فروشی در مراکز توزیع پرده برداری کرد که ممکن است به سایر مستاجران هم کمک کند. در عین حال که کسب وکار ها مانند آرایشگاه ها و سینما بیشترین محدودیت های همه گیر را دارد، اما از طرفی هم در برابر امکانات آنلاین مقاومت نشان می دهند.

دفاتر املاک و مستغلات و سایر صنایع فضای اضافی به تجهیزات از راه دور با تجهیزات پیشرفته ارتباطات و سیستم های فناوری اطلاعات اختصاص خواهند داد. با توجه به افزایش نگرانی در مورد محیط کار و فضای داخلی، تغییرات شامل بهبود سیستم گرمایش وتهویه هوا و بهره وری انرژی در بخش روشنایی خواهد بود

* آینده دفتر املاک و مستغلات چیست؟
نقش ما مطابق تأثیر کووید ۱۹ بازتعریف شده است، زیرا ما به این درک رسیده ایم که همه کارها واقعاً نباید در دفتر انجام شوند. صنعت املاک و مستغلات مدتها پیش این موضوع را تشخیص داده بود. با این حال، حتی در عصر جلسات از راه دور، دفاتر هنوز جایگاه خود را دارند. در صورت توانایی، هنوز هم می خواهیم شخصاً دور هم جمع شویم، اما دفاتر املاک و مستغلات و سایر صنایع فضای اضافی به تجهیزات از راه دور با تجهیزات پیشرفته ارتباطات و سیستم های فناوری اطلاعات اختصاص خواهند داد. با توجه به افزایش نگرانی در مورد محیط کار و فضای داخلی، تغییرات شامل بهبود سیستم گرمایش وتهویه هوا و بهره وری انرژی در بخش روشنایی خواهد بود.

*چگونه کرونا ویروس نحوه کار نمایندگان و کارگزاران این صنعت را تغییر داده است و آیا این تغییرات دائمی است؟
کارگزاران، نمایندگان و مدیران دارایی با روش های جدیدی با مشتریان خود در تعامل هستند. کرونا ویروس روندهایی را که قبلاً در حال انجام بوده، تسریع کرده است، مانند تورهای ویدیویی که به مشتریان امکان می دهد از راه دور خانه های مورد نظرشان را مشاهده کنند. ورود بدون کلید خانه به شما امکان می دهد خریداران بدون تعامل با دیگران به گشت و گذار در خانه بپردازند و مدیران هم از نرم افزار برای نظارت با حداقل مداخله استفاده می کنند.

* آیا در طول همه گیری، در نحوه یافتن املاک از سوی خریداران، ارزیابی آنها و تصمیم گیری در مورد خرید تغییراتی ایجاد شده است؟
مطمئنا. این صنعت شیوه های جدیدی از بازاریابی را توسعه داده است، و این مساله به خریداران این امکان را می دهد تا آینده نگر تر از گذشته فکر کنند. این پیشرفت است و البته می توانست بدون کووید ۱۹ هم اتفاق بیفتد. البته این موضوع سود فروشندگان را نیز به همراه دارد، زیرا تعداد بیشتری از افراد در رقابت بیشتر برای هر ملک وجود خواهد داشت. اما با این حال تور های بازدید از محل از بین نخواهد رفت. برای مثال من هیچ وقت خانه ای را خریداری نمی کردم بدون اینکه واقعاً از آن دیدن کنم!

کد خبر: ۳۸٬۵۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha