۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶
نگرانی جهانی از تاثیر سیاستمداران بر بزرگترین نیاز فعلی بشر
واکسن کرونا بدون آزمایشهای بالینی عرضه می شود؟

نگرانی جهانی از تاثیر سیاستمداران بر بزرگترین نیاز فعلی بشر

واکسن کرونا را می توان بزرگترین نیاز بشر در این روزها دانست. نیازی که برای بازگشت به زندگی عادی اهمیت دارد. اما بسیاری نگران هستند فشار سیاستمداران باعث شود تا واکسنی به بازار عرضه شود که کارایی لازم را ندارد.

بازار؛ گروه بین المللدر این روزهای کرونایی که تلاش برای کشف واکسنی برای کرونا در دنیا بالا گرفته است، برخی از سیاستمداران دنیا به دنبال یافتن راهی برای بهره برداری سیاسی از این اوضاع هستند. اولین نفر در این فهرست دونالد ترامپ رییس جمهوری  کشور امریکا است که تلاش کرد تا واکسن قبل از انتخابات در اختیار مردم قرار گیرد. تلاشی که بی نتیجه ماند و مقامات بهداشتی این کشور در مورد اعلام نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی واکسن کرونا در دنیا پیش از نوامبر امکان پذیر نیست.

اما ترامپ از این تلاش دست نکشید و چند روز قبل از کمپین رسمی حزب جمهوری خواه، سازمان غذا و داروی امریکا را متهم کرد که برای تایید کردن واکسن پروسه ای بسیار طولانی را در نظر گرفته است و در ایجاد این روند طولانی در شرایط کنونی، اهدافی سیاسی را پیگیری می کند. ترامپ مدعی شد سازمان غذا و دارو تعمدا می خواهد واکسن را بعد از روز سوم نوامبر تایید کند تا نتیجه این مساله روی انتخابات  امریکا تاثیری نداشته باشد. در فاصله کوتاهی بعد از این سخنان بود که سازمان غذا و دارو پلاسما درمانی را به عنوان راهکاری برای درمان بیماران در وضعیت اضطراری تایید کرد در حالیکه تاثیرات مثبت این روش درمانی اثبات نشده است. حال این نگرانی وجود دارد که فشارهای سیاسی دولت امریکا باعث تایید واکسنی در این کشور شود که کارایی و اثر بخشی آن اثبات نشده باشد یا عوارض منفی آن روی بدن بیماران به طور کامل شناسایی نشده باشد یا شاید واکسنی برای استفاده اضطراری تایید شود که آزمایشهای بالینی را به طور کامل انجام نداده است.

روسیه و چین با شرایط یکسان
از طرف دیگر پوتین رییس جمهوری کشور روسیه در مورد تایید رسمی واکسنی خبر داد که هنوز مراحل آزمایشی آن تکمیل نشده است و بسیاری از این خبر رسانی به عنوان تلاش روسیه برای ایجاد یک نمایش اقتدار سیاسی نام بردند. اما چین در این روزها سیاست  دیگری در پیش گرفته است. این کشور که اولین بیماران کرونا را داشت و اولین کشوری بود که توانست این بحران را پشت سر بگذارد، اخیرا خبر استفاده از واکسن کرونای تولیدی شرکت ملی تولید واکسن این کشور روی کادر درمان و مرزبانانش داده است. هنوز ابعاد مختلف این خبر رسانه ای نشده بود که روزنامه شین هوا نت  اعلام کرد تولید انبوه واکسن سینوواک شروع شده است چین امتیاز تولید آن را به کشورهای اندونزی و پاکستان و شماری دیگر از کشورهای طرف قرارداد با چین داده است.سوالی که این جا پیش می آید این است که این رقابت تنگاتنگ برای عرضه واکسنی که قرار است دنیا را از بحران کرونا نجات دهد تا کجا ادامه پیدا می کند و آیا سران سیاسی کشورها حاضرند به هر قیمتی در صف اول عرضه کنندگان واکسن قرار بگیرند یا خیر؟

تنها سیاستمداران برای عرضه واکسن عجله ندارند
گاردین با اشاره به افزایش فشارهای سیاسی روی شرکتهای تولید کننده واکسن در دنیا نوشت: «تنها سیاستمداران نیستند که برای عرضه واکسنی به بازار مصرف عجله دارند. به نظر می رسد حتی افرادی که در پروژه های تولیدی بزرگ هم مشغول هستند، علاقمند هستند سریع تر واکسن را به بازار عرضه کنند.»

استیون سالزبرگ، یک بیولوژیست محاسبانی در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا به فوربس گفت: «تا کنون بالغ بر ۲۵ میلیون نفر در دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده اند و بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. بنابراین وضعیتی که ما با آن روبرو هستیم، وضعیتی بحرانی است و نمی توان انتظار داشت  تمامی روندها به صورت عادی طی شود. از نظر من تزریق واکسن هایی که مراحل اول و دوم آزمایشهای بالینی را با موفقیت طی کرده اند به گروه عظیمی از داوطلبان قبل از اینکه نتیجه سومین مرحله از آزمایشهای بالینی مشخص شده باشد، زیانی ندارد زیرا واکسن های تولیدی خطرات کمتری نسبت به کرونا دارند.» او دو روز بعد به دلیل انتقادهای زیادی که از نظریه اش شد، تلاش کرد تا سخنانش را اصلاح کند و استفاده از واکسن قبل از تکمیل مراحل آزمایشی را رد کرد. ولی  مرکز مطالعات واکسن در دانشگاه هاروارد هم در مقاله ای علمی تاکید کرد: «واکسن های تولیدی ما هزینه های انسانی کمتری نسبت به ابتلا به کرونا دارد. در این فضا بهترین کار استفاده از واکسن است تا هرچه می توانیم نرخ ابتلا را کاهش دهیم.»

 این نظریه با انتقادهای زیادی روبرو شد و این دیدگاه را در میان مردم ایجاد کرد که دست اندرکاران این صنعت به دنبال عرضه واکسنی هستند که حتی مراحل آزمایشی را تکمیل نکرده اند. بیت کامپمن، رییس مرکز مطالعات واکسن و بیماریهای عفونی در دانشگاه لندن بر این باور است که شرایط بسیار نگران کننده است. وی در این مورد به گاردین گفت:«به نظر من پروسه تولید واکسن در تمام دنیا با سرعت زیادی طی می شود. نادیده گرفتن مراحل مختلف آزمایش واکسن می تواند سلامت میلیونها انسان را در کوتاه مدت معرض خطر قرار دهد و اعتماد عمومی به بخش بهداشت و درمان را از بین ببرد.»

در نهایت باید منتظر ماند و دید در این رقابت تنگاتنگ بین علم و دنیای سیاست، کدام یک پیروز می شود و آیا سلامت انسانها در اولویت برنامه های دولتها قرار می گیرد.

کد خبر: ۳۸٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha