۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
همدان صاحب امتیاز نخستین مجتمع صنفی غرب کشور؛ شهرکی که تجارت و اشتغال را رونق می‌دهد
بازار گزارش می‌دهد؛

همدان صاحب امتیاز نخستین مجتمع صنفی غرب کشور؛ شهرکی که تجارت و اشتغال را رونق می‌دهد

همدان- شهرک بنکداران همدان به عنوان نخستین و بزرگترین مجتمع صنفی غرب کشور ۴۵۵ واحد را در دل خود جای داده که با پای کار آمدن دستگاه های خدمات رسان و بهره برداری از شهرک بنکداری همدان تحولی قابل توجه در تجارت و اشتغال استان همدان رقم خواهد خورد.

بازار؛ گروه استان‌ها: پنجم شهریور سال ۱۳۹۰ پروژه احداث نخستین شهرک نمایشگاهی کشور در همدان در نزدیکی فرودگاه و اراضی جورقان با مساحت بیش از ۵۰ هکتار با عنوان شهرک صنعتی بوعلی ۲ کلنگ‌زنی شد تا این نمایشگاه به‌صورت عرضه مستقیم کالا و کارگاهی که تولید آلایندگی ندارند، فعالیت کند.

بعد از گذشت حدود سه سال با توجه به نزدیکی این زمین به شهر جورقان تصمیم به آن شد تا وضعیت این محل تغییر کند تا در نهایت ۱۳ خردادماه سال ۱۳۹۳ همان ۵۰ هکتار زمین بار دیگر به دست محمدناصر نیکبخت، استاندار وقت و این بار با عنوان مجتمع بنکداری مواد غذایی کلنگ‌زنی شد که به گفته استاندار وقت همدان یکی از دلایل ایجاد این محل تسهیل در تردد و ترافیک شهر و فراهم شدن آسایش بیشتر برای شهروندان بود.

تلاش برای ساخت نخستین مجتمع صنفی کشور در همدان
با این روند همدان در مسیری قرار گرفت تا دارای نخستین مجتمع صنفی کشور شود و بتواند برای ایجاد و البته تجمیع واحدهای مربوط به لوازم خانگی، چرم و خواربار مسیر را در پیش گیرد.

سال‌ها گذشته و شهرک بنکداران همدان این روزها با پیش روی طرح و البته چشم انتظاری بنکداران برای افتتاح و به اتمام رسیدن آن روبرو است اما این سوال وجود دارد که چقدر می‌توان تسریع در روند اجرای این طرح را یکی از راه‌های پیش روی همدان در مسیر توسعه اقتصادی، توسعه گردشگری و البته استفاده از ظرفیت نزدیکی به پایتخت کشور و کریدور غربی برشمرد.

در راستای بررسی وضعیت پروژه و اینکه بدانیم وضعیت پیش روی شهرک بنکداران همدان پس از گذشت قریب به ۶ سال از کلنگ زنی رسمی و چشم انتظاری مستدام بنکداران به کجا رسیده است گفت و گویی با محمدرضا بادامی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان و رضا به زارع مسئول هیئت‌امنای مجتمع بنکداران مواد غذایی «هگمتان بازار» ترتیب دادیم که در ادامه آن را می‌خوانید:

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان کرد: اقدامات لازم در شهرک بنکداران همدان به انجام رسیده و هم اکنون بخشی از انشعابات آن باقی مانده و مرحله نازک کاری برخی از واحدهای باقی مانده است که باید به اتمام برسد.

واحدهایی که در شهرک بنکداران همدان مستقر می‌شوند باید انشعابات را خریداری کنند تا بتوانیم تا پایان مهرماه شاهد اتمام این مرحله و نصب انشعابات واحدها باشیم

محمدرضا بادامی با بیان اینکه برای به انجام رسیدن و اتمام انشعابات از سوی شرکت‌های خدمات رسان زمان بندی صورت گرفته است، گفت: واحدهایی که در شهرک بنکداران همدان مستقر می‌شوند باید انشعابات را خریداری کنند تا بتوانیم تا پایان مهرماه شاهد اتمام این مرحله و نصب انشعابات واحدها باشیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان عنوان کرد: در صورت همکاری؛ فاز اول شهرک بنکداران همدان همزمان با دهه فجر سال جاری افتتاح خواهد شد که در فاز اول، افتتاح حدود ۲۵۰ واحد در برنامه قرار دارد.

مسئول هیئت‌امنای مجتمع بنکداران مواد غذایی هگمتان بازار نیز در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در خصوص تعداد قطعات شهرک بیان کرد: حدود ۴۵۵ قطعه در شهرک بوعلی ۲ بنا شده که ۸۸ واحد آن در پیشانی و آستانه ورودی شهرک برای عرضه لوازم خانگی تخصیص یافته اما متأسفانه به دلایلی مشمول کُندی و مرور زمان شده که امیدواریم برای تسریع در کار، چاره اندیشی عاجلی به عمل آید.

رضا به زارع با بیان اینکه تعداد ۴۵ قطعه توسط شرکت شهرک‌ها، برای ساخت با یک پیمانکار واجد شرایطی به مشارکت گذاشته شده است، گفت: امیدواریم تا پایان فصل کار ساخت و ساز، پیمانکار بتواند سفت کاری آنها را یا حداقل دو سوم آن را به اتمام برساند.

وی در ادامه افزود: تعداد ۳۲۰ قطعه نیز طی چند مرحله به هیئت امنای بنکداران محول شد که همه آن قطعات به متقاضیان برای ساخت و ساز واگذار شده است.

به زارع در تشریح این موضوع بیان کرد: تعداد ۱۱۰ واحد آن به میزان ۱۰۰ درصد تکمیل و آماده تحویل و بارگیری و فعالیت کسبی است و تعداد ۱۵۰ واحد، طی حداکثر دو ماه می‌تواند به مرحله ۱۰۰ درصد برسد و حدود ۴۰ واحد هم قادر خواهند بود تا پایان فصل ساخت و ساز، کاملاً تکمیل شوند.

تحقق همه این احتمالات آماری، منوط به هم زمانی تکمیل خدمات زیرساختی از طرف شرکت‌های خدمات رسان خواهد بود

مسئول هیئت‌امنای مجتمع بنکداران مواد غذایی هگمتان بازار با بیان اینکه حدود ۲۰ قطعه الباقی به دلیل استقرار در قسمت انتهایی شهرک، به سال آینده موکول خواهد شد، عنوان کرد: اما تحقق همه این احتمالات آماری، منوط به هم زمانی تکمیل خدمات زیرساختی از طرف شرکت‌های خدمات رسان خواهد بود؛ همچنین در صورت تکمیل خدمات موظفی شرکت شهرک‌ها، متقابلاً مالکان نیز نسبت به تکمیل واحد خود، مصمم‌تر و جدی تر خواهند شد.

وی در پاسخ به اینکه علت اینکه برخی واحدها پیشرفت فیزیکی کمتری دارند، چیست؟ گفت: کسانی که زیر نظر هیئت امنا نسبت به قرارداد و ساخت اقدام کردند (که تقریباً حدود ۲۰۰ واحد بودند)، حدود ۱۱۰ واحد آن ۱۰۰ درصد تکمیل و ۹۰ واحد الباقی حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد مغازه خود را تکمیل کرده‌اند.

به زارع ادامه داد: اما تعداد دیگری از مالکان (حدود ۱۰۰ واحد) نیز خود بدون دخالت و نظارت هیئت امنا، اقدام به ساخت کرده و یا به طریق دیگری و طی زمانبندی متفاوتی و با شرایط پرداخت طولانی‌تری قرارداد بسته اند که حدود ۵۰ واحد از آن ۱۰۰ واحد در مرحله ۶۰ درصد و نیمی دیگر در مرحله زیر ۵۰ درصد قرار دارند که در صورت اهتمام مدیران شرکت‌های آبفا، گاز و برق در ارائه خدمات زیرساختی، اکثر مالکان قطعات نیمه کاره، حتماً تا پایان سال جاری قطعات خود را به مرحله تکمیل ۱۰۰ درصدی خواهند رساند.

وی در پاسخ به اینکه هم اکنون، وضعیت خدمات رسانی آب و فاضلاب. برق و گاز به شهرک به کجا رسیده است؟ عنوان کرد: برق اکثر واحدها تکمیل و نصب شده، اما حدود ۱۵ واحد از مجموع ۳۲۰ واحد در اختیار ما تا این زمان نسبت به پرداخت سهم خود در تأمین هزینه زیرساخت برق، هیچ‌گونه پرداخت و اقدامی نداشته اند همچنین پنجاه نفر از مالکان نیز تا کنون به مرکز برق امور دو، برای تکمیل پرونده خود مراجعه نکرده‌اند اما در مجموع، حدود ۲۵۰ واحد، کنتور برق آنان وصل شده است.

به زارع در ادامه گفت و گو با خبرنگار بازار عنوان کرد: شرکت گاز همدان برای ۳۲۰ واحد در اختیار اتحادیه از مجموع ۱۶۰ علمک مورد نیاز تا این زمان ۵۰ مورد را نصب کرده است که امیدواریم رئیس شرکت گاز همدان، به این پروژه، عنایت ویژه داشته و دستور و پیگیری نصب ۰۰ ۱ صد علمک باقیمانده را تا پایان مهلت مقرر (پایان مهرماه ۱۳۹۹) صادر کند.

مدیرعامل شرکت آبفا استان همدان هرچه سریع‌تر زمان از دست رفته را جبران کرده و قاطعانه دستور سریع انجام انشعابات متقاضیان را صادر کند

مسئول هیئت‌امنای مجتمع بنکداران مواد غذایی هگمتان بازار در خصوص وضعیت آب و فاضلاب این مجموعه نیز گفت: از سویی باید مدیرعامل شرکت آبفا استان همدان هرچه سریع‌تر زمان از دست رفته را جبران کرده و قاطعانه دستور سریع انجام انشعابات متقاضیان را صادر و تا قبل از انقضای زمان عملیات اجرایی و تا قبل از آغاز فصل بارش‌های پاییزی، آب و فاضلاب واحدها به شبکه متصل شود.

وی با تأکید بر لزوم تسریع در روند اجرای پروژه شهرک بنکداران همدان، عنوان کرد: شرکت شهرک‌ها نیز برای افتتاح و بهره‌برداری و راه‌اندازی عملی شهرک، باید ساخت و اجرای سازه و ساختمان نگهبانی و سر در ورودی شهرک را آغاز کند هرچند که برای این امر، بسیار هم دیر شده و از سویی لازم است تا ایجاد چند چشمه سرویس بهداشتی عمومی در دو مکان (ابتدا و انتهای) شهرک را انجام دهند.

وی با تأکید بر اینکه باید واحدهای خدماتی مکمل و مورد نیاز فعالان کار و کسب شامل بانک، دفتر پیشخوان، آژانس حمل مسافر و حمل بار، فضای استقرار و تجمع نیروهای خدماتی همچنین پلیس را در شهرک، ایجاد و فعال کنند، عنوان کرد: فرمانداری همدان به عنوان مسئول تأمین امنیت شهرستان از ظرفیت نیروی انتظامی برای تأمین کامل امنیت صاحبان مشاغل در شهرک استفاده کند.

به زارع تاکید کرد: برای پیش روی مناسب این طرح باید شورای ترافیک همدان، نیز تمام پروتکل‌های سخت‌افزاری و نرم افزاری ترافیکی خود را برای تردد کامیون‌ها و وانت‌ها، در بازار فعلی اجرا کرده و به تردد ناوگان عظیم حمل و نقل هزار تُن کالای اساسی و مایحتاج عمومی در بازار فعلی، پایان دهد.

اما به راستی حال که وعده‌ها و البته قول‌ها به سمت و سویی رفته که شاهد به اتمام رسیدن و افتتاح فاز اول شهرک بنکداران همدان در چند ماه دیگر باشیم؛ امید است تا از یک سو دستگاه‌های خدمات رسان به خوبی پای کار بیایند و از سویی بنکدارانی که در این شهرک واحدی دارند نیز به جد پای کار بیایند.

حدود دو هفته پیش بود که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در بازدید از این مجموعه با تأکید بر تسریع در اجرای عملیات باقی‌مانده و بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از مجموعه‌های آن، بر لزوم نظم دادن کارها به‌منظور پیشروی مناسب آن تاکید کرد.

پایان مهرماه زمان اتمام مباحث مربوط به آب و فاضلاب، گاز و برق شهرک بنکداران
ظاهر پورمجاهد با تأکید بر اینکه حداکثر پایان مهرماه زمان اتمام مباحث مربوط به آب و فاضلاب، گاز و برق شهرک بنکداران است، گفت: نیاز است مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و هیئت‌امنای شهرک بنکداران در زمینه تشویق بنکداران برای گرفتن انشعابات مربوطه وارد کار شوند تا بتوان روند پیاده‌روسازی و جدول‌گذاری را در این مجموعه با سرعت پیش برد.

وی با بیان اینکه باید تمام زیرساخت‌های مورد نیاز بنکداران و مراجعه‌کنندگان به این شهرک در نظر گرفته شود، عنوان کرد: باید تمامی این زیرساخت‌ها مهیا شود و در رابطه با بانک نیز مکاتباتی صورت گیرد.

بدین سان، امید است حال که در حدود ۴۰ روز کاری تا پایان مهرماه مانده شاهد این باشیم که این روند با جدیت دنبال شود تا نخستین مجتمع صنفی کشور روی ریل شتاب قرار گیرد و دیگر چشم انتظاری و سکوت را سرنوشت شهرک بنکداران همدان ندانیم، به امید آن روز که چراغ شهرک بنکداران همدان روشن شود و رونق در این مجموعه‌ها را شاهد باشیم.



کد خبر: ۳۸٬۵۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha