۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۶
شهروندان غیر استاندارد؛ ۵ درصد با ۵۰برابر اثرگذاری
بازار از دغدغه های آبی در پایتخت گزارش می دهد

شهروندان غیر استاندارد؛ ۵ درصد با ۵۰برابر اثرگذاری

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ۵ درصد جمعیت تهران ۵۰ برابر میزان استاندارد آب شرب استفاده ‌می‌کنند. در واقع اگر متوسط سرانه به ازای هر نفر را ۲۰۰ لیتر در روز در نظر بگیریم، ‌می‌توان ادعا کرد که تعداد کمی از پایتخت نشین‌ها روزانه ۱۰ میلیون لیتر آب هدر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری بازار، تهرانی‌ها یک چهارم قیمت واقعی آب را پرداخت ‌می‌کنند. در حالی تولید و توزیع هرمترمکعب آب شرب برای دولت چیزی حدود ۲۵۰۰ تومان تمام ‌می‌شود که ایرانی‌ها برای مصرف هر هزار لیتر(مترمکعب)  ۶۰۰ تومان پرداخت می‌کنند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در این باره به خبرگزاری بازار می‌گوید: ۷۰ درصد آب‌های شیرین دنیا در این کشور قرار دارد و پرآبی به بحرانی در این کشور تبدیل شده با این وجود پولی که مردمان این کشور بابت استفاده از آب شرب پرداخت ‌می‌کنند، ۱۰ برابر ایران است.

اما در حالی وضعیت منابع آبی پایتخت همچنان در شرایط بحرانی قرار دارد که تهرانی‌ها امسال حدود ۴۷ میلیون لیتر بیشتر نسبت به پارسال بیشتر آب مصرف کردند. این آمارها نشان ‌می‌دهد که جریمه مشترکان پر مصرف که وزارت نیرو برای مدیریت مصرف آب در پیش گرفته هم نتوانسته، کارساز باشد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با بیان اینکه اضافه مصرفی که مشترکان پرمصرف پرداخت ‌می‌کنند، رقم دندان گیری نیست و نمی‌تواند بازدارنده باشد، گفت: ۵ درصد تهرانی‌ها ۵۰ برابر استاندارد آب مصرف می‌کنند.

در واقع اگر استاندارد مصرف را به ازای هر نفر ۲۰۰ لیتر در روز در نظر بگیرم، ‌می‌توان ادعا کرد که مشترکان پرمصرف روزانه ۱۰ هزار مترمکعب و به عبارت دیگر ۱۰ میلیون لیتر آب مصرف ‌می‌کنند.

۶۵ درصد تهرانی کم مصرف هستند

البته این اضافه مصرف به گفته مدیرعامل شرکت آبفای تهران، شامل تمامی‌پایتخت نشین‌ها نمی‌شود. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد، ۶۵ درصد تهرانی کمتر،  تنها ۲۰ درصد بیش از خط استاندارد آب مصرف ‌می‌کنند.

او با بیان اینکه در تهران ۳۰ تا ۳۵ درصد آب مصرفی در شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: از چهارو نیم میلیارد مترمکعب آب تولیدی در تهران، ۱.۵  میلیارد مترمکعب مربوط به شرب است و این در حالی است که در شهرهای دیگر این عدد بین چهار تا شش درصد است.

پر شدن سدها به معنی بهبود منابع آبی نیست

این مقام مسئول با بیان اینکه وضعیت منابع آبی ایران همچنان در حالت بحرانی قرار دارد، ادامه داد: ذخایر زیر زمینی تهران در ۵۰ سال گذشته تخلیه و نابود شده و ترمیم آن با یکی دوسال ترسالی صورت نمی‌گیرد.

بختیاری با بیان اینکه به دلیل اضافه برداشت عمق چاه در دشت‌هایی همچون ورامین به ۳۷۰ متر رسیده است، تاکید کرد که پر شدن سدها به معنای بهبود وضعیت منابع آبی کشور نیست و باید در میزان مصرف آب صرف‌جویی کافی را داشته باشیم.

یارانه ۱.۸ هزار میلیارد تومانی دولت به آب

در حال حاضر متوسط آب‌بهای خانگی شهری در ایران حدود ۶۰۰ تومان به ازای هر متر مکعب است. این در حالی است که به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران قیمت تمام‌شده تولید آب برای دولت حدود ۲۵۰۰ تومان است. درواقع اگر قرار باشد دولت آب را به متوسط قیمت تمام‌شده عرضه کند، باید چیزی حدود ۲ هزار و ۳۹۲ میلیارد تومان درآمد از محل فروش آب کسب کند این در حالی است که درآمد فعلی دولت(بدون در نظرگرفتن جریمه‌ها) حدود ۵۷۴ میلیارد تومان است. یک حساب کتاب ساده نشان ‌می‌دهد که دولت از ابتدای امسال تا کنون ۱.۸ هزار میلیارد تومان یارانه در بخش آب پرداخت کرده است.

کد خبر: ۳٬۸۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha