۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
طلا گرانتر هم می شود/ بانکی ها هم خریدار طلا شدند
" بازار" از آینده قیمت طلا و سکه گزارش می دهد

طلا گرانتر هم می شود/ بانکی ها هم خریدار طلا شدند

طلا و سکه بدنبال افزایش قیمت انس جهانی در حالی روز به روز گرانتر می شوند که به عقیده کارشناسان روند افزایشی قیمت ها در این بازار ادامه دار خواهد بود و افق روشنی پیش روی سرمایه گذاران آن پیش بینی می شود.

بازار- اسدالله خسروی: نوسان قیمت طلای جهانی که معمولا ازعواملی چون تغییرشاخص بورس، انتشار آمارهای اقتصادی، نوسان ارزش دلار، بهای نفت و بروز برخی تنش های سیاسی متاثر می شود، اما این روزها در پی شیوع ویروس کرونا، طلا با رکورد های جدید قیمت دیده می شود تا جایی که طی یک هفته اخیر، ارزش طلای جهانی ۱۲ دلار رشد کرده است.

هر چند افزایش قیمت طلا در بازر داخل متاثر از رشد قیمت جهانی این کالاست، اما برخی مسائل چون رکود بازارهای سودآور، به هم ریختگی اقتصاد و مسائل سیاسی نظیر احتمال خطر قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF موجب می شود تا خیلی ها سرمایه های خود را تبدیل به کالای ارزشمند سود آور چون طلا کنند.

از آنجایی که طلا از دیرباز به عنوان پشتوانه ای مطمئن و با ارزش برای سرمایه گذاری و سود آوری بوده است. این کالای گرانبها امروزه نیز یکی از مهمترین بازارهای اقتصادی دنیا محسوب می شود، کاربرد طلا علاوه بر مصارف خانگی (زینتی و ارزشی)، بازار بسیار خوبی برای سرمایه گذاری های کوتاه و بلند مدت به شمار می رود.

طلا گرانتر هم می شود؟

عضو هئیت امنای صنف طلا و جواهر تهران در گفتگو با بازار درباره پیش بینی از آینده قیمت طلا با توجه به رشد قیمت این کالا در چند روز اخیر، گفت: هر چند نمی توان به درستی نرخی را برای قیمت طلا در آینده پیش بینی کرد، اما بی شک خریداران طلا هیچ وقت از خرید این کالا برای سرمایه گذاری و یا مصارف زینتی در بلند مدت متضرر نشده اند.

احمد وفادار به افزایش قیمت طلا در بازار طی چند روز اخیر اشاره کرد و گفت: بهای طلا همیشه متناسب با افزایش یا کاهش نرخ جهانی آن دچار نوسان قیمتی می شود. البته در برخی مواقع بروز اتفاقات خاص و مسائل اقتصادی و اجتماعی نیز علاوه بر تبعیت نرخ طلا از قیمت جهانی، موجب می شود تا تغییراتی در نرخ طلا ایجاد شود.

این کارشناس و فعال بازار طلا اظهار داشت: انس جهانی طلا طی یک ماه اخیر مسیر صعودی قیمت را در پیش گرفته که این افزایش قیمت موجب شده است تا قیمت طلا در داخل در این مدت کوتاه  حدود ۱۰۰ هزار تومان در هر گرم افزایش یابد

وی با اشاره به رکود خرید و فروش طلا در بازار، گفت: زمانی که قیمت طلا و سکه در بازار به شدت بالا و پایین می شود، داد و ستد ها در این بازار نیز بسیار کم  می شود، یعنی هم فروشنده و هم خریدار در چنین شرایطی با وسواس اقدام به خرید و فروش طلا و مصنوعات آن می کنند.

وفادار اضافه کرد: اکنون با توجه به رشد روز افزون قیمت جهانی طلا و بدنبال آن افزایش نرخ طلا در داخل خرید و فروشی انجام نمی شود. البته خیلی از خبرگان این بازار وسرمایه گذاران حرفه ای با برآورد بازار و پیش بینی از آینده آن مشتریان طلا در کشور هستند. به طورمثال خیلی از کارمندان بانک ها خریدار طلا شده اند چرا که سرمایه گذاری در بانک ها با سود ۱۵ درصدی، با توجه به تورم ۴۰ درصدی سودی برای سرمایه گذاران در این بخش ندارد.

وی با یان این که با توجه به روند رو به رشد قیمت دلار و نیز برخی مسائل سیاسی این احتمال وجود دارد که قیمت طلا گرانترهم بشود، افزود: نرخ سود بانکی اندک، رکود اقتصادی و و افزایش قیمت دلار، زمینه ورود سرمایه ها به بازار سکه و طلا را فراهم می کند.

طلا هر روز گرانتر از دیروز

انس جهانی طلا گویا آماده برای یک رکورد تاریخی است. قیمت طلا در معاملات امروز به علت نگرانی در مورد شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد چین به ۱۵۸۳.۵۷ دلار در هر اونس رسید.

قیمت طلا در معاملات امروز به بالاترین رقم در بیش از دو هفته گذشته رسید زیرا ارزش بازارهای بورس به علت نگرانی در مورد شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد این کشور کاهش یافت و سرمایه‌گذاران را بر آن داشت تا دارایی‌های ریسک‌پذیر را کنار گذاشته و به سوی دارایی‌های امن بروند.

هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۱۲.۴ دلار افزایش ۱۵۸۳.۵۷ دلار فروخته شد. در ساعت اولیه معاملات قیمت‌ها به ۱۵۸۶.۴۲ دلار که بالاترین رقم از  ژوئن بود نیز رسید.

ارزش بازارهای بورس پس از اینکه ویروس کرونا ۸۱ را به کام مرگ کشاند و بیش از ۲۷۰۰ را مبتلا کرد، کاهش یافت.

شیوع این بیماری، جشن سال نو قمری چینی‌ها را بی رونق کرده است؛ زمانی‌که صدها میلیون نفر به صورت معمول در سراسر این کشور مسافرت می‌کردند. همچنین دولت چین، تعطیلات را تا ۲ فوریه به عنوان یک اقدام پیشگیرانه افزایش داده است.

طلا در زمان ‌بحران‌های سیاسی و اجتماعی به عنوان منبع امن سرمایه‌گذاری دیده می‌شود.

گرانی سکه و طلا در بازار

افزایش قیمت انس جهانی طلا  باعث گرانتر شدن قیمت طلا و سکه در بازار داخل شده تا جایی که قیمت هر گرم طلا نسبت به دیروز بیش از ۵ هزار تومان افزایش را نشان می دهد.

قیمت طلای ۱۸عیار در بازار تهران امروز به ۵۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان، قیمت طلای ۲۴عیار ۶۸۱ هزار تومان و هر مثقال طلا ۲ میلیون و ۲۱۱ هزار تومان رسید. همچنین سکه تمام‌بهار آزادی در بازار تهران امروز ۵ میلیون و ۱۲ هزار تومان معامله شد.

 امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید  ۵ میلیون و ۱۲ هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان است.

در بازار آزاد قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک‌میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و قیمت سکه گرمی ۹۳۵ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۵۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۵۷۹.۶ دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای ۲۴ عیار ۶۸۱ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت هر مثقال طلا ۲ میلیون و ۲۱۱ هزار تومان تعیین شده است.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت درهم امارات ۳ هزار و ۷۴۶ تومان، یورو ۱۵ هزار تومان و قیمت پوند انگلیس ۱۷ هزار و ۸۶۶ تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

دلار هم گران شد!

همچنین صرافی‌های بانک‌ها امروز  سه‌شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم  ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان است.

به گزارش بازار، قیمت دلار در هفته گذشته حدود ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان بود که طی چند روز قیمت این ارز با رشد  حدود ۳۰۰ تومانی همراه شده است. بانک مرکزی نیز تمام انرژی خود را بر روی ساماندهی بازار ارز گذاشته است و در این راه توانسته است جلو رشد جهشی قیمت این کالا را با سیاست های خاص و راهکارهای کارشناسانه بگیرد.

کد خبر: ۳٬۸۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha