۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
عرضه اولیه به گروه فلزات جان تازه ای داد/ ضرر پاسخگو نبودن پلت فرم معاملات به سهامداران
تحلیل روزانه بورس

عرضه اولیه به گروه فلزات جان تازه ای داد/ ضرر پاسخگو نبودن پلت فرم معاملات به سهامداران

بسیاری از سهامداران از پلت فرم معاملاتی خود که در دو قالب همراه و وب است، به شدت ناراضی هستند.

بازار- وحید بلالی: بورس از ابتدا معاملات آخر هفته ای خود را با قدرت آغاز کرده و توانست سقف های بالاتری از صعود بسازد، سقفی که بسیاری از تحلیلگران از گفتن رسیدن به آن نقطه تا همین یک ماه پیش نیز احتیاط می کردند اما اکنون بازار به رشد عادت کرده و بورس هر روز بزرگتر از روز قبل می شود.

پتروشیمی ها و فلزات به کمک شاخص آمدند

بسیاری از نمادهای فلزات اساسی و پتروشیمی پالایشگاهی که در هفته قبل تا به دیروز روند به شدت نزولی داشته و افت های جهانی قیمت های آنان باعث شده بوده در ایران نیز این گروه ها به شدت نزولی شوند در بازار امروز به حالت صعودی آمده و رشد خود را آغاز کردند.

عرضه اولیه به کمک فلزات آمد

از نکات قابل توجه بازار امروز عرضه اولیه نماد فروی در گروه فلزات بود که باعث مثبت شدن شاخص این گروه شد، فروی با حجم ۱۰.۴۳۳ میلیون امروز معامله شد، که معامله گران حقیقی با ۲۰۶هزار معامله و حقوقی ها با بیش از ۳۰۰ معامله تا به این لحظه این نماد را خریداری کردند. این عرضه اولیه با رشد ۱۳۰۰ درصدی سهامداران اصلی خود را در امروز منتفع کرد، استمرار عرضه های اولیه با مقادیر بسیار بیشتر نیاز امروز بورس است، در معامله امروز هر فرد با میانگین۱۴۰ هزار تومان می توانست این عرضه اولیه را تهیه کند که در برابر حجم نقدینگی در بورس مبلغ بسیار ناچیزی است.

عرضه اولیه زمانی بسیار جذاب خواهد بود که تا ۵ میلیون تومان برای هر کد بورسی را شامل شود و این گونه عرضه اولیه ها تنها به درد فعالان آماتور و نیمه آماتور بورس خورده زیرا بدون تحلیل و ارزیابی خاصی می توانند از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد در ظرف چند روز سود کنند و بهره خوبی را ببرند.

وضعیت شاخص ها چگونه بود؟

شاخص کل با رشد ۱.۵۴ درصدی که بیشتر آن را مرهون گروه های خودرویی، فلزی، بانکی و نفتی بود توانست با رشد ۶۴۷۱ واحدی به کانال ۴۲۷ هزار واحد برسد، میزانی که تحلیل ها را برای آینده بورس دشوار ساخته و برخی از تحلیلگران را از اینکه بازار در آینده به چه وضعی خواهد رسید عاجز کرده که مهمترین آن  نقدینگی غیرقابل پیش بینی است، گویا هر لحظه بر تعداد فعالان بورسی افزوده شده و سقف ها و کف های قبلی به راحتی فتح می شوند.

شاخص آزاد شناور نیز با افزایش ۱.۸۷ درصدی توانسته جایگاه مناسبی بدست آورده و به ۳۶۰ هزار واحد برسد، شاخص فرابورس که در روز گذشته منفی شده بود امروز در وضعیت بسیار مناسبی قرار داشت و روند صعودی خود را بار دیگر پیمود.

سرورهای سازمان بورس دیگر جواب نمی دهد

بازار با رشد تعداد معامله گران در چند ماه اخیر مواجه بوده و نقدینگی و رشد خوبی هم برای بورس به بار آورده اما بسیاری از سهامداران از پلت فرم معاملاتی خود که در دو قالب همراه و  وب است، به شدت ناراضی هستند. پلت فرم بسیاری از کارگزاری ها به ویژه آن دسته از کارگزاری های مطرح در شرایط فعلی به شدت کند و غیر قابل دسترس شده است و کار برای ساده ترین راه ها مشکل ساخته است به نحوی که واریز وجه به حساب کارگزاری یا انتقال به حساب سهامدار به سختی صورت می گیرد.

Image result for ‫همراه تریدر‬‎

سرورهای سازمان بورس برای این تعداد فعال بورسی طراحی نشده و عملا سیستم ها جوابگوی متقاضی نیستند و از این رو معاملات به سختی و کندی صورت می گیرد که این نکته می تواند ضررهای هنگفتی را به سهامداران بزند، یک روز تاخیر در معاملات می تواند سهامداران را به صف خرید یا صف فروش ببرد که این نکته به ضررهای میلیونی به سهامداران منجر می شود. سازمان بورس برای حفظ و افزایش کدهای بورسی و برای جلب اعتماد سهامداران باید این مشکل را به سرعت حل و فصل کند.

کد خبر: ۳٬۸۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha