۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
شاخص توان نزول بیشتر از این را ندارد
بورس در هفته‌ گذشته و هفته آینده

شاخص توان نزول بیشتر از این را ندارد

بر اساس گفته دو کارشناس بازار، شاخص کل توان پایین‌تر از این میزان را ندارد و هفته آینده ممکن است روند بازار با شیب ملایم روبه بالا باشد.

پژمان مرادی؛ بازار: بعد از گذشت حدود  هفت هفته از اصلاح بازار در نهایت شاخص روز سشنبه با رشد ۳۶ هزار واحد روند مثبت به خود گرفت که این روند به روز چهارشنبه آخرین روز معاملات هفته سرایت کرد و شاخص توانست با رشد حدود ۶۷ هزار واحد به ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد برسد.

برخی از کارشناسان از پایان نقطه اصلاح سخن می‌گویند و برخی دیگر با احتیاط در مورد روند شاخص در هفته آینده تحلیل ارائه می‌دهند. تکنیکال‌ها می‌گویند که شاخص به نقطه حمایت رسید و روند مثبت آن تا نقطه بعدی حمایت که بالای ۲ میلیون واحد است ادامه دارد. روانشناسان بازار هم با توجه حمایت حقوقی‌ها و خرید سهامداران خرد هفته بعد را مثبت می‌دانند.  

حیدری کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر ثابت ماند و افزایش قیمت دلار و همچنین خبرهای مبنی بر عرضه دارا دوم و عرضه اولیه بازار هفته آینده را مثبت اما با شیب آرام می‌داند.

علی حیدری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در تحلیل کلی از شاخص کل بازار در هفته‌ای که گذشت گفت:  در ابتدای هفته همان گونه که مشاهده شد بازار با یک روند روبه پایین کار خود را آغاز کرد که همان ترس و نگرانی سهامداران بود که کارشناسان و عمده سهامداران هر کدام دلایل خاص خودشان را برای این ریزش  داشتند و برخی هم  این را یک اصلاح می‌دانستند برای آغاز مجدد حرکت بازار.  این فرآیند تا اواسط روز سشنبه ادامه داشت که بازار آرام آرام به سمت بالا حرکت کرد تا مجدد شاخص کل مثبت شد و به عبارتی سبز رنگ شد در حالی که شاخص هم وزن روز سشنبه کماکان کار خود را با منفی ادامه داد و روز چهارشنبه هم شاخص کل روند مثبت در پیش گرفت. همچنین شاخص هم وزن هم مثبت شد.

حیدری اضافه کرد: به نظرم بازار یک نیم خیزی کرده، با تردید، برای برای هفته بعد، یعنی هفته آینده مبنی بر قول‌های که دولت برای دارا دوم داده  که شرکت‌های پتروشیمی ارزشمندی هستند که  قرار است وارد بازار سرمایه شوند که حضور این شرکت‌ها در بازار سرمایه وزنه بسیار خوبی است.

وی ادامه داد: افزایش قیمت دلار بازار آزاد و  به تبع آن افزایش قیمت دلار نیمایی که به صورت مستقیم روی بورس کالا و سود حاصل از شرکت‌ها و موارد دیگر تاثیر می‌گذارد و اگر قیمت دلار در همین حوالی بماند می‌توان گفت که بسیاری از شرکت‌ها سود دهی خوبی در شش ماهه دوم سال  اعلام خواهند کرد. مورد بعدی هم به بازارهای بین المللی بر میگردد. زمانی که بازارهای بین‌المللی را که رصد کردم کامودیتی‌ها(جنس یا سرویسی است که در بورس‌ها به فروش می‌رسد.) قیمت‌های خوبی داشتند روند صعودی آن‌ها خیلی زیاد نبود اما روند صعودی در کامودیتی‌ها در هفته آینده زیاد است که می‌تواند خبرهای خوشی برای بازار ایران باشد. همچنین در هفته آیتده عرضه اولیه داریم که می‌تواند برای سهامداران  مثبت باشد.

این کارشناس تاثیر عوامل سیاسی بر روند بازار در هفته آینده را اینگونه بیان کرد: به لحاظ سیاسی هم هفته بعد هفته خیلی خلوتی است یعنی اگر خبر خاصی از بهارستان بیرون نیایید می‌توان انتطار داشت هفته آینده بازار سهام با یک صعود آرام به پایان برسد.

حیدری در مورد عملکرد حقوقی در هفته جاری گفت: حقوقی‌ها سشنبه خوب حمایت کردند که این موضوع را می‌توان در رقم‌های خریدشان دید، اما برای روز چهارشنبه مانند روز قبل حمایت نکردند.

به گفته او تاثیرگذاری قیمت دلار برای بازار سهام بسیار بالاست و نیازی هم نیست که خیلی از حقوقی‌ها بخواهند هزینه کنند.

محمد رضا صیامی یکی از فعالان بازار سرمایه در گفتگو با بازار گفت:  ارزش سهام بسیاری از شرکت‌ها به حد نصاب خود رسیده در نتیجه پایین‌تر از این نمی‌توان انتطار داشت و این کف قیمت سهم است اگر شاخص کل از ۱ میلیون ۶۰۰ هزار واحد پایین‌تر می‌آمد جمع کردن صف فروش کار بسیار دشواری بود به عبارت دیگر توان حقوقی‌ها برای برگرداندن بازار  نمی‌رسید.

وی اضافه کرد: در مورد آینده بازار و شرایط آن در هفته آینده نمی‌توانم با قاطعیت پاسخ دهم اما فقط این نکته وجود دارد که شاخص کل از این میزان پایین‌تر نمی‌آید چرا که اگر قیمت سهام از کف خود نزول کرد و صف‌های فروش شکل گرفت نه دولت و نه حقوقی‌ها نمی‌توانند صف را جمع کنند در نتیجه حمایت از این بازار همچنان وجود دارد.

این کارشناس در مورد روند شاخص کل در هفته جاری گفت: بازار نیاز به اصلاح داشت تا هم قیمت سهم‌ها به حالت تعادل برسند و هم سهامداران کمی از عملکرد هیجانی دست بردارند. به نظرم تازه وضعیت بازار به روند اصلی خودش برگشته است به بیان دیگر الان تازه زمان سهامداری است.

کد خبر: ۳۸٬۲۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha