۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
نتایج مثبت واکسن کرونا روی بزرگسالان و سالمندان
تا پایان سال روانه بازار می شود

نتایج مثبت واکسن کرونا روی بزرگسالان و سالمندان

شرکت داروسازی مدرنا از نتایج مثبت واکسن تولیدی این شرکت روی بزرگسالان و سالمندان خبر داد و تاکید کرد مرحله سوم آزمایشهای بالینی تا انتهای سپتامبر به پایان می رسد و نتایج این مرحله در اواسط اکتبر منتشر می شود.در صورت موفقیت آمیزبودن این مرحله در انتهای امسال واکسن به بازار عرضه می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: شرکت داروسازی مدرنا اعلام کرد واکسن تولیدی این شرکت روی ده نفر از بزرگسالان ۵۹ تا ۷۱ ساله و ده سالمند بالای ۷۱ ساله آزمایش شده است و نتایج رضایت بخشی را ایجاد کرده است. طبق این گزارش که توسط شبکه خبری سی ان ان منتشر شد بعد از اعلام نتایج مرحله اول آزمایشهای بالینی، این دیدگاه مطرح  شد که این واکسن تنها بر روی جوانان آزمایش شده و نتایج مثبت آن به دلیل قوای بالای ایمنی این گروه است. شرکت مدرنا با آزمایش این واکسن روی ۲۰ نفر از بزرگسالان و سالمندان و دریافت نتایج قابل قبول از این واکسن اعلام کرد امید زیادی به اثر بخش بودن واکسن و عرضه انبوه آن تا انتهای سال  جاری دارد.

طبق  گزارش منتشر شده توسط شرکت مدرنا تمامی افراد دو  دوز ۱۰۰میکروگرمی واکسن دریافت کرده اند و بین این دو بار تزریق ۲۸ روز فاصله بود. تنها علایمی که بعد از تزریق اعلام شده است خستگی ، تب و سردرد برای دوره حداکثر دو روزه بود. تمامی دریافت کنندگان واکسن تولیدی شرکت مدرنا اعم از جوانان، بزرگسالان و سالمندان آنتی بادی و سلولهای تی در بدن خود تولید کرده اند که پژوهشگران وجود آنها را برای مقابله با ویروس کرونا ضروری می دانند. میزان آنتی بادی ایجاد شده در بدن افراد دریافت کننده این واکسن  از آنتی بادی موجود در بدن بیماران بهبود یافته بعد از ابتلا به کرونا بیشتر بود.

 واکسن مدرنا ، واکسنی نوآورانه است
 به گزارش سی ان بی سی نتایج فاز اول آزمایشهای بالینی واکسن تولید شده توسط مدرنا در ماه می سال جاری منتشر شد و در آن زمان واکسن به ۴۵ داوطلب در فاصله سنی ۱۸ تا ۵۹ سال تزریق شده بود. نتایج مرحله اول آزمایشهای بالینی مثبت بوده است.واکسن تولیدی توسط مدرنا شامل ترکیبات ژنتیکی  با نام RNA  یا mRNA است که دانشمندان بر این باورند می تواند سیستم ایمنی بدن را به مقابله با ویروس وا دارد.

سی ان بی سی نوشت:« از یک ماه قبل فاز سوم آزمایشهای بالینی توسط شرکت مدرنا شروع شده است و انتظار می رود تا انتهای سپتامبربالغ بر ۳۰ هزار نفر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند. انتظار می رود  نتایج فاز سوم آزمایشهای بالینی از اواسط اکتبر سال جاری (حدود ۵۰ روز آینده)منتشر شود  و در صورت امیدوارکننده بودن آنها، به سرعت تولید انبوه آن شروع خواهد شد.

 قیمت واکسن ۳۲ تا ۳۷ دلار
 بیزینس اینسایدر در گزارش اخیر خود در مورد قیمت این واکسن صحبت کرده است. بر مبنای این گزارش متوسط قیمت هر دوز واکسن تولیدی توسط شرکت مدرنا ۳۲ تا ۳۷ دلار خواهد بود ولی این شرکت داروسازی در نظر دارد حجم انبوهی را با قیمت پایین برای طبقات پایین اقتصادی عرضه کنند. توافق های اولیه برای تولید این حجم از واکسن با قیمت پایین اواسط اوت انجام شده است.

از طرف دیگر دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا اوایل ماه اوت سال جاری اعلام کرد دولت امریکا۱۰۰ میلیون دوز از واکسن  تولیدی توسط مدرنا را خریداری کرده است و ارزش این قرارداد ۱.۵۳ میلیارد دلار است . دولت امریکا تا کنون ۹۵۵ میلیون دلار در این شرکت سرمایه گذاری کرده است که این سرمایه گذاری برای حمایت از پروسه توسعه و تولید انبوه واکسن بود. با احتساب رقم سرمایه گذاری شده توسط دولت در شرکت مدرنا و قراردادی که برای خرید واکسن های احتمالی این شرکت منعقد شده است ، مجموع سرمایه گذاری دولت در این شرکت برابر با ۲.۵ میلیارد دلار اعلام شد.

هنوز سوالات زیادی وجود دارد
یک مساله مهم در مورد واکسن این است که با تزریق آن تا چه حد و تا چه دوره ای بدن در برابر ویروس کرونا مقاوم خواهد شد. سی ان بی سی  این سوال را از پژوهشگران بخش واکسن شرکت مدرنا پرسید ونوشت:« واکسن کرونا بین ۵۰ تا ۷۰ درصد  از ابتلا به کرونا جلوگیری می کند  که این نرخ بسیار خوبی است . کارایی واکسن آنفولانزایی که مردم هرساله تزریق می کنند، بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است و بررسی ها نشان داده است که تزریق این واکسن تاثیر زیادی در ارتقای سطح سلامت مردم دارد.»

اما در مورد اینکه تا چه زمانی این واکسن بدن را در برابر ویروس مقاوم می کند، مساله ای است که همچنان مطالعه در مورد آن ادامه دارد. اطلاعات رسیده از کشور هنگ کنگ نشان داده است  فردی که یک بار در اواسط ماه مارس به ویروس کرونا مبتلا شده بود با فاصله چهار و نیم ماه دوباره به این ویروس مبتلا شده است. این  کوتاه ترین فاصله ای است که تا کنون بین دو نوبت ابتلا به کرونا اعلام شده است. سی ان بی سی نوشت:« دانشمندان بر این باور هستند که با تزریق واکسن میزان آنتی بادی در بدن افراد بیشتر از حالتی است که به ویروس مبتلا شده اند. با این تفاسیر احتمال کارایی واکسن برای دوره بین ۶ ماه تا یک سال وجود دارد. ولی مطالعات در مورد آن هنوز ادامه دارد.»

شرکت مدرنا اعلام کرد در صورت نتیجه بخش بودن نتایج سومین مرحله از آزمایشهای انسانی، واکسن کرونا در انتهای سال جاری یا اوایل سال ۲۰۲۱ به صورت انبوه وارد بازار مصرف می شود.

کد خبر: ۳۸٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha