۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸
استقبال چین از مشارکت ایران در طرح اقتصادی سی پک

استقبال چین از مشارکت ایران در طرح اقتصادی سی پک

جینگ، سفیر چین در پاکستان از مشارکت جمهوری اسلامی ایران در طرح کریدور مشترک اقتصادی پاکستان و چین موسوم به طرح «سی پک» استقبال کرد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، یاو جینگ سفیر چین در پاکستان در گفت و گویی با برنامه شبکه خبری «آج نیوز» پاکستان به جنبه‌های منطقه‌ای و بین المللی طرح اقتصادی سی پک پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: چین با تمایل فراوان از مشارکت جمهوری اسلامی ایران در این طرح استقبال کرده و همین دیدگاه را نسبت به سایر کشورهای منطقه پیرامون طرح سی پک دارد.

یاو جینگ اظهار داشت: براساس درک متقابل ما با پاکستان، طرح اقتصادی سی پک به نوعی فرصتی برای ارتباط و همکاری منطقه‌ای است و بر همین اساس ما از بازیگران بین المللی از جمله جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان نیز تیرماه امسال برنامه همکاری‌های بلندمدت تهران و پکن را نقشه راه روشن برای روابط آینده میان دو کشور مهم خواند و گفت: این همکاری‌ها را می‌توان به همکاری‌های منطقه‌ای در قالب ابتکار یک کمربند و یک جاده و طرح سی پک گسترش داد.

اظهارات «سید محمد علی حسینی» همزمان با سخنان وزیر امور خارجه پاکستان مبنی بر اهمیت پیوستن جمهوری اسلامی ایران به طرح اقتصادی سی پک، مطرح شد.

سفیر ایران در پاکستان در اسفندماه سال گذشته با استقبال از طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین، گفت: تهران آماده مشارکت در این طرح اقتصادی است.

پیش‌تر برخی احزاب، دیپلمات‌ها و شخصیت‌های سیاسی پاکستان با استقبال از برنامه همکاری راهبردی ۲۵ ساله جمهوری اسلامی ایران و چین، آن را در راستای منافع منطقه به ویژه پاکستان دانسته و تاکید کردند: تقویت روابط تهران-پکن به سود اسلام‌آباد است.

طرح سی پک در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۶ همزمان با انتقال یک محموله چینی از طریق خشکی به بندر گوادر پاکستان برای ارسال از طریق دریا به افریقا و غرب آسیا تا حدودی عملیاتی شد. بقیه پروژه‌های این طرح هم سال ۲۰۱۷ شروع شد.

احداث شبکه‌های حمل نقل ریلی و جاده‌ای از شمال شرق پاکستان هم مرز با چین تا جنوب غرب این کشور در بندر گوادر ار مهمترین بخش های طرح راهرو سی پک است. همچنین توسعه بندر گوادر پاکستان نیز جزو این طرح است.

کد خبر: ۳۸٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha